حتی با موافقت کاخ سفید ، باز هم نمیتوان با اطمینان گفت که اقدام کنگره برای تشدید تحریم ها میتوان اهداف آنها برای توقف روند تهیه ابزار مورد نیاز ایران در نیروگاه های هسته ای آن را ایجاد نماید .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله ای به قلم " جنیفر روبین " نوشت : خنده دار است که تصور کنیم تهران به این دلیل اکنون به میز مذاکره با غرب آمده که فشارهای اقتصادی تحریم ها بر دولت و ملت آن چنین وضعیتی را برای آنان بوجود آورده است .  تشدید این تحریم ها از سوی کنگره قویا مورد درخواست قرار گرفته و این در حالی است که کاخ سفید و شخص باراک اوباما اصلی ترین مخالف آن می باشد . 

حتی با موافقت دولت آمریکا، باز هم نمیتوان با اطمینان گفت که اقدام کنگره برای تشدید تحریم ها میتوان اهداف آنها برای توقف روند تهیه ابزار مورد نیاز ایران در نیروگاه های هسته ای آن را ایجاد نماید . نمایندگان کنگره مدعی هستند که تلاش ایران برای تامین ادوات موردنیاز نیروگاههای اتمی آن به منظور تولید و توسعه تسلیحات هسته ای است و حضور هیات ایرانی در مذاکره باغرب تنها بازی دادن جامعه جهانی از سوی تهران است . 

در ادامه این مقاله آمده است : سه مولفه پیش روی مذاکرات هسته ای آمریکا با ایران وجود دارد : اول اینکه لایحه منندز _ کرک که خواستار فعال سازی مجدد تمامی تحریم های ضدایرانی در صورت شکست مذاکرات است . لایحه کوکر _ گراهام خواستار رای گیری ازتمامی نمایندگان کنگره درباره روند گفتگوهای هسته ای با ایران است و اظهاریه دیگری درباره حداقل شرایط قابل قبول و پذیرش در یک معامله می باشد . 

برخی کارشناسان غربی مدعی هستند که این سه مولفه نمی توانند بطور انفرادی وانحصاری عمل کنند بلکه بطور همزمان می تواند تاثیر گذار باشد ؛ یعنی هم چکش تحریم مورد استفاده قرار گیرد ، هم از امتیازات و خواسته های کنگره محافظت شود و هم نقشه راهی که کاخ سفید ترسیم نموده ، مورد استفاده قرار بگیرد . 

واشنگتن پست در ادامه افزود : بدون احتساب شرایط و دوره های زمانی مختلف ممکن است واشنگتن متقاعد شود که رژیم صهیونیستی و کنگره می توانند تصمیم گیری درستی درباره آینده مذاکرات هسته ای و نتیجه نهایی آن ایجاد کنند . در چنین شرایطی هیات آمریکایی فضا را برای یک معامله فضاحت بار _ برای واشنگتن _ فراهم خواهد نمود . 

مقصود کنگره از پیشرفت در مذاکرات این است که هر چه زودتر مانع امتیازدهی های اوباما در مذاکرات هسته ای به ایران شود . بر اساس گزارشات مطرح شده از سوی اوباما ، هدف آمریکا در معامله نهایی با ایران برچیده شده تمام یا بخش اعظمی از فعالیت های هسته ای ایران است اما کنگره در این باره ابراز نگرانی کرده است چرا که اعضای این نهاد آمریکایی معتقدند ممکن است دولت برای حصول توافق با ایران دچار وسوسه شده و برای امتیازدهی هرچه بیشتر به تهران اعلام آمادگی نماید .

با وجود سخنان متعدد و مکرر مقامات ایرانی مبنی بر عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای در تاسیسات اتمی کشور و علیرغم گزارشات متناوب آژانس بین المللی انرژی اتمی که نشان می دهد کوچکترین انحراف در فعالیت های اتمی تهران وجود ندارد ؛ نمایندگان کنگره دائما بر طبل جنگ علیه " ایران هسته ای " می کوبند وهمراستا با رژیم صهیونیستی ادعا می کنند که دستیابی ایران به فناوری هسته ای تهدیدی برای منطقه و کل دنیا خواهد بود . 

در انتهای این مقاله آمده است :  واقعیت این است که اوباما و هیات مذاکره کننده هسته ای آمریکا جز تحریم هیچ اهرم دیگری برای اعمال فشار بر ایران را ندارند . این سیاست نیز به اذعان شخص اوباما نتوانسته اهداف مورد نظر امریکا را محقق نماید .اوباما ترجیح می دهد تا جایی که ممکن است در مسیر دیپلماسی با ایران راه برود چرا که اطمینان دارد چنانچه با اسرائیل همراه شود و علیه تهران جنگ نظامی به راه بیندازد نه تنها مشکلاتش رفع نخواهد شد بلکه منطقه وکل جهان را درگیر اتش جنگی بی پایان خواهد کرد .



انتهای پیام /
برچسب ها: ایران ، هسته ای ، کنگره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار