مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس آمارهای سال 90 ، 10 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر یعنی 135 هزار نفر زن هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،« فرید براتی سده» روز سه شنبه در اولین سمینار اجتماعی بارداری و اعتیاد که در سالن باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور وجود دارد.

نامبرده با تبیین اینکه اعتیاد کشور ما را در نوردیده است، افزود: اقشار مختلف جامعه از جمله زنان درگیر این بلای خانمان سوز شده اند.

وی ادامه داد: ما قصد سیاه نمایی نداریم خود را از خواب غفلت به بیداری زده ایم که جای خوشحالی دارد.

مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اعتیاد در زنان شرایط را سخت تر می کند چون آنان بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند و ممکن است اقدام به تن فروشی کنند.

براتی سده اضافه کرد: بحث های مربوط به بیماری های عفونی یک واقعیت است که نمی توان آن را نفی کرد.

وی با بیان اینکه 110 تا 120 مرکز در زمینه های مختلف برای مبارزه با آسیب های اجتماعی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: 75مرکز از مراکز ترک اعتیاد مربوط به زنان است.

مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: 38 مرکز دی آی سی کاهش عوارض اعتیاد و 38 مرکز برای حمایت از زنان مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد.

براتی سده افزود: دو روز پیش جلسه ای برای تعیین تکلیف زنان خودفروش و معتاد برگزار شد تا وظیفه دستگاه های ذیربط احصا شود.

نامبرده تصریح کرد: ما قانون برای تعیین تکلیف زنان تن فروش و معتاد کم نداریم ولی متاسفانه قانون ها اجرا نمی شود.

براتی سده ادامه داد: متاسفانه آمار دقیقی در خصوص میزان زنان معتاد و کارتن خواب وجود ندارد تا برنامه ریزی دقیقی در این راستا صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تمامی دستگاه های ذیربط باید به درستی وظیفه خود را انجام دهند، تصریح کرد: وظایف دستگاه ها مشخص شده ولی آنان باید به صورت هماهنگ برای ریشه کنی اعتیاد و حمایت از معتادان تلاش کنند.

مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: طرحی با دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی استان زاهدان در منطقه پر خطر شیرآباد برای ساماندهی زنان معتاد و بی خانمان اجرا شده است.

این مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در این طرح 60 زن معتاد بی خانمان ساماندهی شدند که شش نفر از آنان دارای کودکان بالای دو سال بودند.

وی افزود: همزمان با این طرح در شهر زاهدان طرحی برای ساماندهی کودکان معتاد نیز اجرا شد.

براتی سده اضافه کرد: طی جلساتی که با خیران برگزار شد خیران آمادگی خود را برای پرداخت 50 درصد از بازتوانی زنان باردار معتاد اعلام کردند.

وی تصریح کرد: پیشگیری و حمایت از معتادان فقط وظیفه دولت نیست بلکه مردم نیز برای جلوگیری از کاهش آسیب های اجتماعی باید به دولت کمک کنند که خوشبختانه بخش های غیر دولتی در این راستا کمک شایانی به دولت می کنند.

معاون درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در ارتباط با بیمه معتادان نیز گفت : در سال 89 بحثی در باره بیمه خدمات درمان اعتیاد مطرح شد که به دلیل هزینه های بالا، سازمان های بیمه گر زیر بار نمی رفتند.

وی ادامه داد، اخیرا با پیگیری هایی که شد این مسئله به شورای عالی بیمه ابلاغ شد و سه گروه به عنوان گروههای اولویت دار شامل کودکان و نوجوانان، زنان و معتادان پر خطر تعیین شدند و سازمان های بیمه گر نیز اعلام آمادگی کردند تا اگر این موضوع عملی شود ،هزینه ها برای کسانی که شناسنامه دارند و امکان استفاده از این خدمات وجود دارد، مقداری کم می شود.

براتی سده ادامه داد، ما با آموزش و پرورش هم وارد تعاملاتی شدیم تا برای دانش آموزانی که مصرف کننده و معتاد هستند آموزش وپرورش آنان را اخراج نکند و بهزیستی حمایت کند و حتی اگر لازم بود از خانواده های دانش آموزان معتاد هم حمایت کند.

وی افزود، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت هم پای کار آمدند. خود آموزش و پرورش هم برخلاف سال های قبل که اعتیاد دانش آموزان را انکار می کرد این آمادگی را دارد تا به آنان کمک کند.

وی گفت: سیستم های حمایت اجتماعی ما به دلیل عدم انسجام نظام رفاه اجتماعی ما مشکل دارد و این مشکل نبود مدیریت واحد و منسجم و هماهنگ و پاسخگو است.

در ادامه این سمینار سخنرانان به پرسش های مطرح شده از سوی حاضران پاسخ دادند.

عدم وجود کمپ ترک اعتیاد برای زنان در برخی شهرها، شرایط سخت پذیرش در خانه های سلامت بهزیستی و گران بودن داروهای درمان اعتیاد، نبود مراکزی برای آموزش تخصص به زنان معتاد، تاخیر زیاد مراجعه مددکاران مرکز آسیب های اجتماعی در موارد گزارش شده، به روز نشدن آمار معتادان کشور و افزایش معضل اعتیاد در بین زنان خرمشهر از جمله سوالات مطرح از سوی حاضران در برنامه جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) بود.
/ انتهای پیام
منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار