مشهد؛

پیدایش اسنادی ارزشمند از قرن ششم در لابه لای کتابهای خطی مرکز اسناد آستان قدس رضوی

با افزوده شدن اسناد دیوانی دوره سلجوقی به مرکز اسناد آستان قدس رضوی، قدمت اسناد تاریخی این مرکز به قرن ششم هجری قمری رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خراسان رضوی مدیر امور اسناد و مطبوعات  آستان قدس رضوی، گفت: با پيدا شدن 10 برگ سند ارزشمند تاریخی از لا به لای کتب خطی، سابقه اسناد تاریخی موجود در مركز اسناد آستان قدس رضوی به ابتداي قرن ششم قمري (سال 514 قمری) رسيد.

دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی افزود: پس از بررسي و مطالعه، بخشي از اين اسناد مشخص شد كه اين اسناد از نظر موضوعي مربوط به وصول خراج ديواني دردوران حكومت سلجوقيان هستند.

وی با بیان اینکه این اسناد نشان می‌دهدکه در دوره حكومت امير محمود هروي از منطقه اسفراين و نيشابور خراج نقدي وجنسي شامل گندم جو، جاورس، عدس، لوبيا، باقلي، زعفران، شاهدانه وصول مي شده است اظهار داشت: با استنساخ اين اسناد، اطلاعات بسیار ارزشمندی در زمینه های اقتصادی و اجتماعی منطقه خراسان در این دوره بدست مي‌آيد.

حسن‌آبادی با بیان اینکه بخشی از اين اسناد مربوط به قرن 7 و 8 هجري قمري که در باره معاملات رايج و اقرارنامه يا تصديق خريد و فروش ابريشم يا اعلام وصول وجه هستند ، اظهار داشت: مرکز اسناد آستان قدس رضوی مفتخر است که قدیمی‌ترین اسناد آرشیوی ایران را در اختیار دارد.

وی همچنین از دیجیتال‌سازی تعداد افزون برچهار میلیون برگ سند تاریخی و منحصر به فرد در این مرکز خبر داد و افزود: این مرکز در سال‌های اخیر با جذب اسناد تاریخی مهم و فراوان و توسعه و گسترش خدمات خود، به یک مرکز مهم آرشیوی غنی در کشور تبدیل شده است.

مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، در دو محور اسناد و مطبوعات، با در اختیار داشتن شمار زیادی از اسناد و مطبوعات نادر، از غنی‌ترین مجموعه‌های کشور در این حوزه به شمار می‌آید.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: مشهد ، اسناد ، قدیمی ، کتاب ، خطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.