به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،ورونا بورک استاد دانشگاه توبینگن آلمان در نشست تخصصی رسانه و ورزش بانوان
در سومین سمینار علمی – ورزشی زن ، ورزش و سانه گفت: متاسفانه مردان در
سطوح مختلف چون شورای سردبیر ، سردبیری گروه های خبری و همچنین در حوزه
تبلیغات مدیریت را به عهده دارند، بنابراین مردان تصمیم می گیرند چه حوزه
های را پوشش دهند ، راجع به چه کسانی بنویسند و چه اندازه به هر موضوع
ورزشی یا رشته ای بپردازند.
وی اظهار داشت معتقد است تفاوت جدید در نمایش رسانه ای ورزش
زنان و مردان در جهان وجود دارد ودلیل این تفاوت آن است که رسانه های ورزشی زیر سلطه مدیریت مردانه قرار دارند.
وی اضافه کرد: در رسانه های غربی و آلمان نگاه تحقیر آمیزی به ورزش
زنان وجود دارد و اغلب
زنان
را با نام کوچک آنان و یا عناوین چون دختر یا کوچولو مورد خطاب قرار می
دهند و بیش از آنکه توانایی های آنان و رشته تخصصی شان توجه کنند به
مسایل غیر حرفه ای یا زندگی خصوصی
زنان ورزشکار می پردازند.
این
مدیر رسانه ای همچنین گفت: در آلمان پوشش رسانه ای به خواست مخاطب یا همان
مردم توجه می کند و در این کشور بیشتر مخاطبان ورزشی مردان هستند و بر
این اساس اخبار مطابق خواست مخاطبان تهیه و تولید می شود.
** مینو بدیعی : ورزش همگانی باید از حد یک نگاه فانتری خارج شود
استاد دانشگاه و روزنامه نگار نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه
زنان
موثرترین شاخص در تربیت و سلامت نسل آینده هر جامعه محسوب می شوند باید
ورزش همگانی در کشور به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و از نگاه فانتزی به
این بعد از ورزش
زنان باید به شدت اجتناب شود.
وی ادامه داد: با قرار دادن چند دستگاه ورزشی در هر منطقه شهرداری نباید انتظار توسعه ورزش همگانی را میان
زنان داشته باشیم زیرا باید در کنار ابزار و تجهیزات فضای مناسب برای ورزش
زنان ایجاد شود تا بتوانند در فضایی امن و مناسب به انجام فعالیت های ورزشی بپردازند.
این روزنامه نگار ادامه داد: با تمام محدودیت هایی که در حوزه ورزش
زنان وجود دارد هیچ وقت تبلیغات مناسبی درباره ورزش
زنان وجود ندارد و مورد حمایت جدی قرار نمی گیرد.
وی
با یادآوری اینکه ایران برای کسب میزیانی بازی های آسیایی مجموعه آزادی را
افتتاح کرد، گفت : هدف در آن مقطع نشان دادن توجه به ورزش بود اما حضور
کمرنگ
زنان حکایت از نامناسب بودن وضعیت ورزش ایران بود.
بدیعی اظهار داشت: در مجموع با گذشت بیش از 60 سال از آن زمان و با وجود توسعه ورزش
زنان در کشور متاسفانه
زنان همچنان حضور کمرنگی در رسانه دیداری و شنیداری و همچنین مطبوعات دارند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بیش از 30سال از تولید برنامه به عنوان ورزش
و مردم در تلویزیون ایران می گذرد اما باید پرسید جایگاه ورزش
زنان در این برنامه چیست و چند درصد این برنامه به ورزش
زنان می پردازد؟.
وی گفت: در کل رسانه می تواند نقش و جایگاه موثری در توسعه ورزش
زنان داشته باشد.
نائب
رییس انجمن ورزش نویسان در این نشست همچنین اظهار داشت: اگر ورزش ایران
امروز در جهان به جایگاهی رسیده به کمک رسانه ها بوده اما متاسفانه همیشه
پوشش ورزش
زنان و مردان حتی در رسانه های خارجی در سطحی برابر انجام نمی شود.
حمید قاسمی با بیان اینکه سهم ورزش
زنان در رسانه های خارجی بین 7 تا 14 درصد است گفت: براساس تحقیقاتی که درباره سهم ورزشی
زنان در مطبوعات ایران بین سال های 1350تا 1393 از زیر صفر به 3/4 درصد رسیده است.
وی افزود: البته در رویدادهای مهمی چون المپیک ها و بازی های آسیایی سهم ورزش
زنان در رسانه های و مطبوعات حتی به 9 درصد نیز رسیده که به صورت مقطعی بوده است .
قاسمی اضافه کرد: سهم ورزش
زنان در رادیو از زیر صفر در سال 1381به 6 درصد در سال 1393 رسیده است و این درحالی است که سهم ورزش
زنان در سانه های تصویری از زیر یک درصد در سال 72 به 5/3درصد درسال 93 رسیده است.
قاسمی با بیان اینکه این یک چالش جهانی است و سهم ورزش
زنان همیشه کمتر ازسهم مردان است گفت: ورزش اغلب با رویکرد مردانه مطرح می شود و درساختارورزشی اصولا
زنان کمنربه عنوان دبیریاسردبیر ورزشی فعالیت می کنند.
وی در عین حال متذکر شد:در هر حال طی سال های اخیر شاهد روند رو به جلو در ورزش
زنان بوده ایم و سهم
زنان چه در ورزش وچه در رسانه ها یک نرخ صعودی داشته و قطعا برای ادامه این روند نیاز به خلاقیت و کار آفرینی در حوزه ورزش داریم.
دبیرکل
انجمن نویسندگان،خبرنگاران و عکاسان ورزشی نیز در این نشست به توسعه شبکه
های اجتماعی اشاره کرد وگفت: رسانه ها با توجه به سرعتی که در روند توسعه
دارند فضای بیشتری را به ورزش
زنان اختصاص دهند.
میثم زمان آبادی گفت:رسانه ها امروز ارزانتر،ساده تر و در دسترس عموم قرار دارد که باید از این فرصت برای افزایش سهم
زنان از رسانه استفاده کرد.
/ انتهای پیام
منبع: ایرنا