مدیر بخش رسانه ای فدراسیون بین المللی ورزش های دانشگاهی (فیزو ) در رسانه های غربی و آلمان نگاه تحقیر آمیزی به ورزش زنان وجود دارد و اغلب زنان را با نام کوچک آنان و یا عناوین چون دختر یا کوچولو مورد خطاب قرار می دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،ورونا بورک استاد دانشگاه توبینگن آلمان در نشست تخصصی رسانه و ورزش بانوان در سومین سمینار علمی – ورزشی زن ، ورزش و سانه گفت: متاسفانه مردان در سطوح مختلف چون شورای سردبیر ، سردبیری گروه های خبری و همچنین در حوزه تبلیغات مدیریت را به عهده دارند، بنابراین مردان تصمیم می گیرند چه حوزه های را پوشش دهند ، راجع به چه کسانی بنویسند و چه اندازه به هر موضوع ورزشی یا رشته ای بپردازند.

وی اظهار داشت معتقد است تفاوت جدید در نمایش رسانه ای ورزش زنان و مردان در جهان وجود دارد ودلیل این تفاوت آن است که رسانه های ورزشی زیر سلطه مدیریت مردانه قرار دارند.

وی اضافه کرد: در رسانه های غربی و آلمان نگاه تحقیر آمیزی به ورزش زنان وجود دارد و اغلب زنان را با نام کوچک آنان و یا عناوین چون دختر یا کوچولو مورد خطاب قرار می دهند و بیش از آنکه توانایی های آنان و رشته تخصصی شان توجه کنند به مسایل غیر حرفه ای یا زندگی خصوصی زنان ورزشکار می پردازند.

این مدیر رسانه ای همچنین گفت: در آلمان پوشش رسانه ای به خواست مخاطب یا همان مردم توجه می کند و در این کشور بیشتر مخاطبان ورزشی مردان هستند و بر این اساس اخبار مطابق خواست مخاطبان تهیه و تولید می شود.



** مینو بدیعی : ورزش همگانی باید از حد یک نگاه فانتری خارج شود

استاد دانشگاه و روزنامه نگار نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه زنان موثرترین شاخص در تربیت و سلامت نسل آینده هر جامعه محسوب می شوند باید ورزش همگانی در کشور به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و از نگاه فانتزی به این بعد از ورزش زنان باید به شدت اجتناب شود.

وی ادامه داد: با قرار دادن چند دستگاه ورزشی در هر منطقه شهرداری نباید انتظار توسعه ورزش همگانی را میان زنان داشته باشیم زیرا باید در کنار ابزار و تجهیزات فضای مناسب برای ورزش زنان ایجاد شود تا بتوانند در فضایی امن و مناسب به انجام فعالیت های ورزشی بپردازند.

این روزنامه نگار ادامه داد: با تمام محدودیت هایی که در حوزه ورزش زنان وجود دارد هیچ وقت تبلیغات مناسبی درباره ورزش زنان وجود ندارد و مورد حمایت جدی قرار نمی گیرد.

وی با یادآوری اینکه ایران برای کسب میزیانی بازی های آسیایی مجموعه آزادی را افتتاح کرد، گفت : هدف در آن مقطع نشان دادن توجه به ورزش بود اما حضور کمرنگ زنان حکایت از نامناسب بودن وضعیت ورزش ایران بود.

بدیعی اظهار داشت: در مجموع با گذشت بیش از 60 سال از آن زمان و با وجود توسعه ورزش زنان در کشور متاسفانه زنان همچنان حضور کمرنگی در رسانه دیداری و شنیداری و همچنین مطبوعات دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بیش از 30سال از تولید برنامه به عنوان ورزش و مردم در تلویزیون ایران می گذرد اما باید پرسید جایگاه ورزش زنان در این برنامه چیست و چند درصد این برنامه به ورزش زنان می پردازد؟.

وی گفت: در کل رسانه می تواند نقش و جایگاه موثری در توسعه ورزش زنان داشته باشد.

نائب رییس انجمن ورزش نویسان در این نشست همچنین اظهار داشت: اگر ورزش ایران امروز در جهان به جایگاهی رسیده به کمک رسانه ها بوده اما متاسفانه همیشه پوشش ورزش زنان و مردان حتی در رسانه های خارجی در سطحی برابر انجام نمی شود.

حمید قاسمی با بیان اینکه سهم ورزش زنان در رسانه های خارجی بین 7 تا 14 درصد است گفت: براساس تحقیقاتی که درباره سهم ورزشی زنان در مطبوعات ایران بین سال های 1350تا 1393 از زیر صفر به 3/4 درصد رسیده است.

وی افزود: البته در رویدادهای مهمی چون المپیک ها و بازی های آسیایی سهم ورزش زنان در رسانه های و مطبوعات حتی به 9 درصد نیز رسیده که به صورت مقطعی بوده است .

قاسمی اضافه کرد: سهم ورزش زنان در رادیو از زیر صفر در سال 1381به 6 درصد در سال 1393 رسیده است و این درحالی است که سهم ورزش زنان در سانه های تصویری از زیر یک درصد در سال 72 به 5/3درصد درسال 93 رسیده است.

قاسمی با بیان اینکه این یک چالش جهانی است و سهم ورزش زنان همیشه کمتر ازسهم مردان است گفت: ورزش اغلب با رویکرد مردانه مطرح می شود و درساختارورزشی اصولازنان کمنربه عنوان دبیریاسردبیر ورزشی فعالیت می کنند.

وی در عین حال متذکر شد:در هر حال طی سال های اخیر شاهد روند رو به جلو در ورزش زنان بوده ایم و سهم زنان چه در ورزش وچه در رسانه ها یک نرخ صعودی داشته و قطعا برای ادامه این روند نیاز به خلاقیت و کار آفرینی در حوزه ورزش داریم.

دبیرکل انجمن نویسندگان،خبرنگاران و عکاسان ورزشی نیز در این نشست به توسعه شبکه های اجتماعی اشاره کرد وگفت: رسانه ها با توجه به سرعتی که در روند توسعه دارند فضای بیشتری را به ورزش زنان اختصاص دهند.

میثم زمان آبادی گفت:رسانه ها امروز ارزانتر،ساده تر و در دسترس عموم قرار دارد که باید از این فرصت برای افزایش سهم زنان از رسانه استفاده کرد.
/ انتهای پیام
منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.