تحلیلگر مؤسسه بروکینگز آمریکا مدعی شد: واشنگتن می کوشد از افکار عمومی در خصوص تهدید داعش، برای پیشبرد مذاکرات با ایران استفاده کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، وبگاه اندیشکده بروکینگز آمریکا در مقاله‌ای به قلم "شبلی طلحامی" مدعی شد: نقاط اشتراک ایران و آمریکا به مراتب بیشتر از آن است که به منافع ضد و نقیض آنها در خصوص داعش محدود شود؛ دو کشور نیز این واقعیت را می‌دانند. 

مسئله هسته ای ایران یکی از اولویت‎های مهم برای کنگره آمریکا است و احتمالاً با مسلط شدن جمهوری خواهان بر اکثر کرسی های سنا از آغاز ماه ژانویه سال آینده میلادی، اهمیت آن دو چندان خواهد شد. 

با وجود این، دولت اوباما ظاهراً تصمیم گرفته است ایفای نقش ایران در نبرد علیه داعش را بپذیرد، زیرا واشنگتن بدون تردید به دولت عراق اجازه داد تا هماهنگی های لازم را برای ایفای این نقش از سوی ایران به عمل آورد؛ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز این اقدام آمریکا را تحول مثبتی دانست. 

اوباما معتقد است هیچ یک از اقداماتِ‌ احتمالی او در روند مذاکرات هسته ای با ایران برای نمایندگان جمهوری خواه کنگره خوشایند نخواهد بود؛ بنابراین بهترین شانس اوباما این است که افکار عمومی، هوادار او باشد. شواهد نشان می دهد افکار عمومی آمریکا نیز احتمالاً به همین سو حرکت می‌کند. 

نظرسنجی که در فاصله روزهای چهاردهم تا نوزدهم نوامبر امسال از هزار و هشت نفر شهروند آمریکایی صورت گرفت، نشان می داد هراس عموم مردم آمریکا از داعش باعث شده است که آنها دیگر آنقدرها از ایران واهمه(!)  نداشته باشند. جامعه آماری که نظرسنجی در آن صورت گرفت، نمونه کوچک و مشابه کل جامعه آمریکا بود. در مجموع، 70 درصد از آمریکایی هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند داعش را بزرگترین تهدید پیش روی آمریکا در خاورمیانه دانستند، 13 درصد نیز خشونت ها در مناقشه بین اسرائیل و فلسطینیان را بزرگترین تهدید می دانستند و فقط 12 درصد، رفتار ایران را بزرگترین تهدید برای آمریکا در خاورمیانه عنوان کردند. 

برخی شواهد نشان می دهد آمریکایی ها مسائل را به یکدیگر ربط می دهند و ترس آنها از داعش احتمالاً بر طرز فکر آنها درباره سایر مسائل اثر می‌گذارد. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به علت اظهارات اخیر خود مبنی بر اینکه خشونت ها بین اسرائیل و فلسطینیان بر میزان حمایت ها از داعش اثر می گذارد، هدف انتقاد قرار گرفت؛ با وجود این، نظرسنجی من (شبلی طلحامی) نشان می دهد اکثر آمریکایی ها و اغلب جمهوری خواهان با نظر جان کری موافق هستند. 

در پایان این گزارش آمده است: خلاصه اینکه تلاش های دولت آمریکا برای مرتبط کردن ایران و داعش نزد افکار عمومی آمریکا برای واشنگتن منفعت دارد؛ زیرا هراس آمریکایی ها از داعش، باعث می شوند آنها آماده پذیرفتن توافق با ایران باشند. البته این مسئله به سیاست های کنگره آمریکا یا سیاست های اسرائیل که به نوبه خود بر تصمیم گیری های کنگره اثر دارد، چندان ارتباطی ندارد. نمایندگان جمهوری خواه کنگره احتمالاً در چند ماه آینده بر انتقادهایشان از سیاست های دولت آمریکا در قبال ایران خواهند افزود و هیچ تفاوتی نمی کندکه نتیجه مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران چه باشد. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار