274 تشکل اقتصادی سراسر کشور، "مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها" و "بی ثباتی در قیمت مواد اولیه" را بدترین عامل محیط کسب وکار ایران در تابستان 1390ارزیابی کردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي، گروه مطالعات محیط کسب و کار در اين مرکز، نتایج پیمایش سراسری فصل تابستان90 از تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور را منتشر کرد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد تشکل های اقتصادی مشارکت‌کننده در این مطالعه، مجموعاً محیط کسب و کار ایران در تابستان 90را بدتر از بهار90 ارزیابی کرده‌اند. بدترین ارزیابی را تشکل‌های اقتصادی استانهای آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویر احمد و بهترین ارزیابی را تشکل‌های اقتصادی استانهای قم، گیلان و سیستان و بلوچستان ارایه داده‌اند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد از میان 22 "مولفه ملی محیط کسب و کار" در ایران، مولفه‌های مربوط به زیر ساخت های حمل و نقل و برق، واجد کمترین مانعیت برای کسب و کار ارزیابی شده است.

از میان 22 مولفه موثر بر اداره همه بنگاه‌های ایرانی که خارج از کنترل مدیران آنها هستند، در تابستان 90 مولفه«محدودیت قانون کار» نسبت به بهار 90 بیشتر از بقیه مولفه‌ها بدتر ارزیابی شده است و از رتبه 12 بدترین مولفه در بهار 90 به رتبه 6 بدترین مولفه در تابستان 90 رسیده است. در مقابل، در ارزیابی تشکل‌های اقتصادی از مولفه‌های "ضعف دادسراها در رسیدگی موثر بر شکایت‌ها"، "اعمال تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان" و "ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید" هرکدام در تابستان 90 نسبت به بهار گذشته 5 پله بسوی ارزیابی بهتر، تغییر کرده‌اند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد در تابستان 1390، تشکل‌های اقتصادی بخش صنعت، بدترین ارزیابی و تشکل‌های اقتصادی بخش خدمات بهترین ارزیابی را از مولفه‌های محیط کسب و کار ارایه داده‌اند.

از نظر ارزیابی عملکرد دستگاه های حکومتی مرتبط با کسب و کار، تشکل های اقتصادی مشارکت‌کننده در این مطالعه عملکرد ثبت شرکت‌ها، ادارات صنایع و معادن و گمرک را بهترین و عملکرد سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و شهرداری‌ها را در میان دستگاه‌های مرتبط با کسب و کار بدترین عملکرد ارزیابی کرده‌اند.

در این مطالعه همچنین از تشکل‌های اقتصادی پرسیده شد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تا کنون چند درصد هزینه بنگاه‌ها در تشکل‌ شما را بالا برده است؟ بیش از 68 درصد تشکل ها پاسخ داده‌اند اجرای این قانون هزینه بنگاه‌هایشان را بیشتر از 20 درصد بالابرده است. تشکل‌های اقتصادی بخش کشاورزی افزایش هزینه‌های بنگاه‌های خود ناشی از هدفمند‌کردن یارانه‌ها را بیشتر از بخش‌های صنعت و خدمات ارزیابی کرده‌اند.

در این پیمایش همچنین از تشکل های مشارکت کننده در این پیمایش سوال شد آیا دولت افزایش نرخ انرژی ناشی از هدفمند‌کردن یارانه‌ها را برای بنگاه‌های عضو تشکل شما جبران کرده است؟ 76 درصد تشکل‌ها پاسخ داده‌اند جبران نکرده و کمتر از نیم درصد (36 صدم درصد) اظهار کرده‌اند کاملاً جبران کرده و 11 درصد هم اعلام کرده‌اند تا حدودی جبران کرده است.

تشکل‌های بخش کشاورزی در پاسخ به این سوال بیشتر از تشکل‌های بخش صنعت و خدمات اعتقاد داشته‌اند دولت افزایش نرخ‌های انرژی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را جبران نکرده است./س2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار