محمدحسین صنعتی رایزن فرهنگی كشورمان از كلید خوردن بخش اول مستند "فرهنگ نیاكان" در تاجیكستان خبر داد.

به گزارش اداره كل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدحسین صنعتی رایزن فرهنگی کشورمان در تاجیكستان در مصاحبه ای با صدا و سیمای ایران "دفتر دوشنبه" از کلید خوردن مستندی در حوزه فرهنگ فارسی «نیاکان» خبر داد.

در این مستند ضمن بیان تاریخچه ای اجمالی از زبان و الفبا و ادبیات فارسی در جمهوری تاجیکستان، دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رایزن فرهنگی كشورمان در تاجیكستان با اشاره به الفبای ملّیت های گوناگون گفت: یکی از نکاتی که در بحث الفبا باید در نظر باشد، این است که هرچه پیش می رویم  فرهنگ مکتوب در قیاس با فرهنگ رفتاری یا گفتاری در جایگاه برتری قرار می‌گیرد.

صنعتی افزود: اگر زمانی انسان ها کار خود را انجام می داده اند، در دوره ای به این نتیجه رسیده اند که نیاز مبرمی به انتقال احساس یا ایده شان دارند و زمانیكه در گفتار محل اتفاقی نداشتند با اشاره منظور خود را به یکدیگر رساندند.

وی ادامه داد: مردم از سال هایی دور به این نتیجه رسیده اند که برای القای حرف خود به کسی که فرسنگ ها راه با آنها فاصله دارد، باید مفهوم احساس یا ایده ها را در پوست و بعدها کاغذی با استفاده از صورت به دیگری منتقل كنند.

رایزن فرهنگی كشورمان اضافه كرد: امروز به این روش، الفبا می گوییم که در هر قوم، ملّتی و در هر سرزمینی به گونه ای متفاوت شکل گرفته است.

وی در پایان یادآور شد: انس گرفتن با این مجموعه یعنی الفبایی که حرف به صوت در آمده را می نویسد، فرهنگ مکتوب را در شکلی اولیه پدید می آورد و به اندازه ای که بتواند شبکه ارتباطی خود را گسترش دهد، حرف های آن ملت را افزایش می دهد؛ به معنایی دیگر، ملتی فراگیرنده به معنای عام آن را با سرزمین های دیگر افزایش می‌دهد.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار