رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

مسأله قاچاق حاصل کند شدن فرآیندهای ترخیص کالا است

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر روان سازی زمینه‌های ورود کالا به کشور، گفت: مساله قاچاق حاصل کند شدن فرآیندهای ترخیص کالا است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حبیب الله حقیقی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی بندرعباس اظهار داشت: در همین راستا و به منظور پیشگیری و کاهش قاچاق کالا، ایجاد مسیرهایی برای تسهیل ورود و خروج کالا به کشور با کمک سازمان بنادر و گمرک با کم کردن مقررات زاید در دستور کار است.  
 
وی افزود: با روان کردن زمینه‌های ورود کالا به کشور و شناسایی موانع به کمک دستگاه‌ها به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که مسیر تجارت قانونی سهل و آسان جایگزین مسیرهای غیررسمی و غیرقانونی شود.  
 
حقیقی خاطرنشان شد: طبق مطالعات انجام شده در سال گذشته، میزان قاچاق بین ۱۷ تا ۲۰ میلیارد دلار برآور شده که برای کنترل این حجم از تجارت غیر رسمی، روند پیشگیرانه‌ای در سه بخش وزنی، حجمی و ارزشی را در پیش گرفته‌ایم.  
 
وی از طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان‌ها، شفاف سازی نظام گردش پول و ارز، سامان بخشی به تولیدات داخلی، بررسی و اجرای راهبردهای مشترک برای کنترل قاچاق و ارزش گذاری برای کالاهای ساخت داخل بعنوان مواردی نام برد که می‌تواند در زمینه کاهش قاچاق اثرگذار باشد.  
 
لازم به ذکر است، بندر شهید رجایی بندرعباس که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می‌شود، با داشتن ۴۰ پست اسکله و ۱۸ دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری کرین) ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه یکصد میلیون تن کالا را دارد.  
 
این بندر که در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده، حدود ۹۰ درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور و ۵۵ درصد از مجموع عملیات تخلیه و بارگیری این بنادر را پشتیبانی می‌کند.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: روان سازی ، ورود ، کالا ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار