توسعه شبکه ريلي در بندر شهيد رجايي

مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان آخرين اقدامات صورت گرفته به منظور توسعه شبکه ريلي در بزرگترين بندر تجاري کشور را تشريح کرد.

به گزارش  گروه  اقتصادی  باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران (مانا) ، ابراهيم ايدني گفت:  اين بندر به دليل وسعت مناسب خطوط ريلي (بيش از 50 کيلومتر)، اتصال به شبکه سراسري ريلي و حضور در کريدور شمال-جنوب به عنوان يکي از نقاط محوري و مسيري مطمئن براي ترانزيت دريايي- ريلي کالا به کشورهاي همسايه به شمار مي رود. 

وي با اشاره به وجود پتانسيل بسيار بالاي بندر در ارايه خدمات حمل و نقل ريلي براي انواع کالاهاي کانتينري، محمولات فله خشک و مايع و کالاهاي متفرقه تاکيد کرد: خطوط ريلي در بين انبارها و محوطه هاي دپوي کالا، تجهيزات و امکانات مناسب براي تخليه و بارگيري واگني کالا شرايط مناسبي را براي صاحبان کالا فراهم کرده است.

ايدني همچنين از فعاليت قطارهاي برنامه اي روزانه براي ارايه خدمات مناسب به صاحبان کالا در بخش حمل و نقل ريلي خبر داد و افزود: قرار است قطار هاي برنامه اي محموله ها را هر شب رأس يک ساعت معين از مبدأ بندر شهيد رجايي به مقاصد داخلي و بين المللي جابجا کنند.

مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان با اعلام اينکه يک باسکول ريلي استاتيک- ديناميک بندر مطابق با استانداردهاي روز در دست احداث است و به زودي به بهره برداري مي رسد، گفت: اين پروژه جزء طرح هاي راهبردي در حمل و نقل محمولات ريلي است و نقش مستقيمي در توسعه زيرساخت هاي ريلي بندر دارد. 

وي اضافه کرد: در آينده بسيار نزديک اقدامات مربوط به انعقاد قرارداد همکاري و اجرائيات اوليه مربوط به باسکول دوم نيز آغاز خواهد شد.

ايدني ضمن اشاره به بهره مندي بندر شهيد رجايي از ايستگاه هاي بارگيري ريلي فله مايع (روغن نباتي) با ظرفيت بيش از دو هزار تن در روز، خاطرنشان کرد: ايستگاه هاي بارگيري روغن نباتي وظيفه انتقال و پمپاژ روغن نباتي از مخازن به واگن هاي مخزني ويژه حمل روغن را بر عهده دارد. 

عالي ترين مقام حوزه دريايي و بندري هرمزگان با تشريح طرح هاي آتي ريلي در بزرگترين بندر تجاري کشور خاطرنشان کرد: احداث يارد ريلي مواد نفتي به وسعت 6 هکتار شامل 15 لوله انتقال به طول 60 کيلومتر و 3 کيلومتر خط ريلي در دستور کار اداره کل بنادر و دريانوردي استان قرار دارد. 

وي افزود: ايستگاه بارگيري وظيفه انتقال مشتقات نفتي از مخازن به واگن هاي مخزني مخصوص و بالعکس را پوشش مي دهد.

ايدني ، افزايش ايستگاه هاي ريلي بارگيري مواد فله مايع (روغن نباتي) را از  برنامه هاي آتي اين بندر دانست و گفت: ايستگاه بارگيري روغن نباتي در اراضي پشتيباني و در ضلع شمالي بندر ساخته مي شود. 

مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان ضمن اشاره به مذاکرات صورت گرفته با بخش خصوصي براي ايجاد دو محوطه سيلوي غلات با دسترسي ريلي در بندر شهيد رجايي گفت: سيلوي غلات 100 هزار تني در اراضي پشتيباني از طرح هاي در دست پيگيري است.

وي همچنين بر ضرورت ايجاد دسترسي و توسعه خطوط ريلي در محوطه ها براي سهولت در ارايه خدمات حمل و نقل ريلي در بزرگترين بندر تجاري کشور تأکيد کرد.

مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان احداث ساختمان خدمات حمل و نقل ريلي براي حضور دائم کارگزاران و نمايندگان اين بخش را يکي از ضرورت هاي مهم زيرساختي براي گسترش حمل و نقل چندوجهي در پايتخت اقتصادي ايران دانست و گفت: هر چند در حال حاضر دفتر شرکت راه آهن و کارگزاران و نمايندگان صنعت ريلي در سالن خدمات بندري و دريايي و نيز محوطه عملياتي بندر براي ارائه خدمات ريلي وجود دارد اما اقدامات مربوط به احداث يک ساختمان مستقل با همکاري انجمن شرکت هاي خدمات حمل و نقل ريلي با همکاري مديريت بندر در حال پيگيري است.

ايدني يادآور شد: مديران عامل سازمان بنادر و شرکت راه آهن با حضور مديران اجرايي استان هاي ساحلي نشست هاي هماهنگي مشترکي را به همين منظور به صورت دوره اي در بنادر مختلف برگزار کرده اند که حرکتي شتابان را به منظور بهره گيري هر چه بيشتر از ظرفيت هاي موجود، ريل گذاري کرده است. 

مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان در پايان خاطرنشان کرد: تاکنون کارگروه هاي مختلف اجرايي مربوط به اين نشست هاي مشترک نيز به منظور سرعت بخشي به طرح هاي موجود و تحقق اهداف آتي به شکل مستمر تشکيل شده  است تا موانع و چالش ها به طور مدون تبيين شود و مورد بررسي و پايش دقيق قرار گيرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ریل ، راه ، بندر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار