کارشناس ارشد کاردرمانی بازی را به عنوان یک مداخله مؤثر در بهبود افسردگی کودکان به ویژه در بلایای طبیعی و نیز درمان اضطراب آنها معرفی کرد.

ندا آتشی کارشناس ارشد کاردرمانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات فراوان برای درمان افسردگی کودکان، می‌توان به این نتیجه رسید که بازی می‌تواند به عنوان یک مداخله مؤثر توسط تیم توانبخشی برای کمک به کودکان بستری، آسیب‌دیده از بلایای طبیعی و نظایر آنها استفاده شود و جلسات بازی درمانی تأثیر بسزایی در رشد کودک داشته و رابطه نزدیکی در بهداشت روانی، رشد هوشی، خلاقیت و توانایی حل مسئله و حتی سازندگی در امور شغلی در آینده دارد و مانند یک منبع حمایتی برای مقابله با مشکلات و راهی برای تسهیل یادگیری، انطباق، سازگاری و فعالیت‌ سازنده عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه اختلال افسردگی یکی از مشکلات بارز دوران کودکی به شمار می‌رود، تأکید کرد: کودکان افسرده در رفتار و عملکردهایشان نسبت به همسن و سالانشان نقص دارند و در ایجاد رابطه با حفظ ارتباط سالم خود با دیگران ناتوانند و اغلب به صورت ناپخته عمل می‌کنند، بازی درمانی که رویکرد درمانی است که عبارت است از یک ارتباط جاری بین درمانگر آموزش دیده و یک مراجع خردسال که مشکلات رفتاری یا هیجانی دارد و با استفاده از فعالیت‌های مختلف و متنوع در بازی که منجر به ایجاد تغییرات درمانی در مراجع می‌شود.

وی همچنین با اشاره به یافته‌های اخیر در خصوص یافته‌ها و پژوهش‌های اخیر دانشمندان و پژوهشگران نیز ادامه داد: در ابتدا، با استفاده از ابزارهایی مانند خودسنجی، پرسشنامه و نظایر آن، ابتدا موارد افسردگی در کودکان شناسایی شده و پس از آن گروه مداخله تحت جلسات بازی درمانی این کودکان را با دنیایی جدید آشنا می‌کنند و پس از اتمام جلسات به خوبی نقش و تأثیر چشمگیر این روش مداخله در بهبود فزاینده وضعیت روحی و کاهش افسردگی کودکان به خوبی مشهود می‌شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار