تقویم تاریخ در آیینه ورزش؛

پله هزارمین گلش را به مهاجمان دنیا تقدیم کرد

امروز سه‌شنبه 27 آبان 1393 هجری شمسی برابر با 24 محرم 1436 هجری قمری و 18 نوامبر 2014 میلادی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، 146 سال پیش در چنین روزی نخستین مسابقه دوچرخه‌سواری با دوچرخه‌های قدیمی به مسافت 2 کیلومتر در پارک‌سن‌کلود پاریس برگزار شد. جیمز مور از انگلستان به مقام اول دست یافت.

90 سال پیش در چنین روزی فدراسیون بین المللی اسکی تاسیس شد و کار خود را آغاز کرد.

57 سال پیش در چنین روزی در مسابقه بزرگ دو صحرانوردی فرانسه که با شرکت قهرمانان برگزیده جهان به مسافت 12 کیلومتر برگزار شد امیل زاتوپک دونده فرانسوی چک و اسلواکی با زمان 39 دقیقه و 45 ثانیه اول، آمور از فرانسه با زمان 39 دقیقه و 55 ثانیه و 3 دهم ثانیه دوم و ژورک از چک و اسلواکی با زمان 40 دقیقه و 31 ثانیه و 9 دهم ثانیه سوم شد.

48 سال پیش در چنین روزی در یک مسابقه دوستانه فوتبال بین تیم تراناوا - چک‌و‌اسلواکی و تیم شاهین تهران که در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد. تیم تراناوا چک‌و‌اسلواکی، تیم شاهین را با نتیجه یک بر صفر شکست داد.

این مسابقه در  حضور 25 هزار تماشاگر و با داوری اصغر تهرانی برگزار گردید. در تیم شاهین تهران ؛ طاووسی ، رحیمی، کاشانی، جاسیمان، رضا وطنخواه، عزت اله وطنخواه، هیربد، شیرزادگان، بهزادی و ریاحی بازی کردند.

تیم تراناوا در فصل مسابقات آن سال در رده نخست رده بندی چک و اسلواکی قرار داشت.

همچنین 48 سال پیش در چنین روزی در مسابقات دو و میدانی بازی‌های آسیایی بانکوک که در کشور تایلند برگزار شد جلال کشمیری در پرتاب دیسک مدال نقره و در پرتاب وزنه مدال برنز گرفت.

در دو 3000 متر احمد میرحسینی مدال نقره گرفت و در پرش ارتفاع تیمور قیاسی برنده مدال برنز شد.

باز هم 48 سال پیش در چنین روزی در مسابقات آسیایی بانکوک در رشته دوچرخه سواری تیم ایران برنده یک مدال برتر شد.
این یک مدال برنز را اسماعیل حسینی در ماده 4000 متر تعقیبی به دست‌‌ آورد. در همین روز در مسابقات بوکس بازی‌های آسیایی بانکوک ایران برنده 4 مدال برنز شد. طالبی،‌ آقایی، فتحیان پور، عباسی بوکسورهایی بودند که برنده مدال برنز در اوزان مختلف شدند.

45 سال پیش در چنین روزی در رقابت‌های فوتبال قهرمانی باشگاه‌های برزیل در مسابقه‌ای میان تیم سانتوس و واسکودوگاما که رقابت بسیار مهیجی بود پله ستاره افسانه‌ای فوتبال برزیل گل هزارم خود را زد.

پله در این مسابقه از روی نقطه پنالتی در دقیقه 32 برای تیم سانتوس گل زد. او پس از بازی در یک مصاحبه مطبوعاتی گل هزارمش را به تمام مهاجمان فوتبال دنیا تقدیم کرد و از ثروتمندان دنیا خواست که به کودکان بی بضاعت کمک کنند.

44 سال پیش در چنین روزی در یک رکوردگیری رسمی پیش از حضور ملی‌پوشان تیم ملی وزنه برداری ایران در بازی‌های آسیایی نصر اله دهنوی وزنه بردار دسته سبک وزن ایران وزنه 146 کیلویی را در حرکت پرس بالای سر برد و به این ترتیب رکورد جهان را در این دسته که متعلق به کاتسورا از شوروی بود، 0/5 کیلوگرم افزایش داد. او رکورددار جهان شد.

43 سال پیش در چنین روزی مسابقه بوکس قهرمانی جهان در دسته سنگین وزن بین محمد علی بوکسور سیاه پوست و مسلمان آمریکایی و باستر ماتیس در ورزشگاه آمستردام شهر هیوستن برگزار شد.

در این مسابقه محمد علی در دور دوازدهم با امتیاز حریف قدرتمندش را شکست داد. در سال 1963 در چنین روزی پیتر اشمایکل دروازه بان اسطوره‌ای فوتبال دانمارک متولد شد. وی که در سال‌های 1992 و 1993 عنوان بهترین دروازه بان فوتبال جهان را به خود اختصاص داد در رده باشگاهی در تیم‌های منچستر یونایتد، اسپورتینگ لیسبون، استون ویلا و منچستر سیتی عضویت داشت.

پیتر اشمایکل که همراه با تیم ملی دانمارک مقام قهرمانی جام ملتهای اروپا در سال 1992 را کسب کرد طی سالهای 1987 تا 2001 در 129 بازی برای تیم ملی کشورش یک گل به ثمر رساند.

اشمایکل چهار بار دروازه‌بان برتر اروپا شد و سه بار هم جایزه مرد سال فوتبال دانمارک را به خود اختصاص داد.

در سال 1356 در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در مسابقه‌ای در چار چوب مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی 1978 آرژانتین مقابل هنک کنگ به برتری 3 بر صفر رسید. در این دیدار که با حضور 50 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران انجام شد غفور جهانی 2 گل زد و حسین کازرانی دیگر گلزن تیم کشورمان بود.

در سال 1369 در چنین روزی ژورژ ایسابک قهرمان صاحب نام مشت زنی ایران در سن 60 سالگی در آمریکا درگذشت.

ایسابک طی سال‌های 1316 تا 1332 عضو تیم ملی مشت زنی ایران بود و در زدن ضربه‌های چپ بسیار تبحر داشت.

در سال 1380 در چنین روزی هفتاد و یکمین دوره رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان در شهر آنتالیا ترکیه پایان یافت. در این مسابقات ترکیه با 5 مدال طلا، 2 نقره و یک برنز قهرمان شد. تیم ایران در این مسابقات با 2 نشان طلا و یک نشان برتر کورش باقری و 2 نشان مدال برنز محمدحسین برخواه به مقام نهم جهان رسید.

در سال 1383 در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی از مرحله اول انتخابی جام جهانی 2006 آلمان مقابل لائوس به برتری 7 بر صفر رسید. در این بازی که با حضور 30 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران انجام شد علی دایی 4 گل زد، جواد نکونام دو گل زد و آرش برهانی هم یک گل برای ایران به ثمر رساند.

در سال 1385 در چنین روزی تیم ملی والیبال ایران در دومین دیدارش در شانزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان در ژاپن مقابل ونزوئلا 3 بر یک مغلوب شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مسابقه ، فرانسوی ، شاهین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار