به گزارش
خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛«حجت الاسلام والمسلمین رحیم لطیفی»، با اشاره به سبقه بحث ولایت فقیه در میان بشر، اظهار کرد: بحث ولایت فقیه، تنها در جوامع شیعی مطرح نبود، بلکه از ابتدای خلقت عالم و حضرت نوح نبی(ع) که سرآغاز مدنیت و پیدایش نظام اجتماعی به شمار میآید، نیز مورد نظر بود. چرا که تشکیل حکومت از اهداف تغییرناپذیر انبیای الهی شمرده میگشت.
وی افزود: حضرت سلیمان، حضرت داود، حضرت موسی و در صدر آنها رسول مکرم اسلام(علیهمالسلام) در مدینه، اولین سنگ بنای مدینه فاضله، حکومت، دولت و نظام دینی را بنیان نهادند. در تاریخ اسلام، تا زمانی که رأس حکومت مسلمانان، انسان عالم، عادل، مجتهد و فرزانه بود، اقتدار جهان اسلام محفوظ بود و تنها در برهههایی که عنان حکومت از دینمداران فاصله میگرفت، سرنوشت نابهنجاری دامنگیر مسلمانان میشد.
* ریشه گستردگی کنونی جوامع اسلامی؛این عضو هیأت علمی المصطفی با بیان این که اگر پیامبر اکرم(ص)، سنگ بنای مدینه فاضله و حکومت الهی را بنیاد نمینهاد، شاهد وسعت و گسترش کنونی جوامع اسلامی نبودیم، ابراز کرد: همواره رسیدن به اهرم قدرت در جهان کنونی، آرزوی هر صاحب مکتبی مانند ماتریالیست، اومانیست، دموکراسی لیبرال و دموکراسی است تا از آن برای ترویج عقیده و اندیشه خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: مسلمانان جهان اسلام هم باید بدانند که تضمین آینده اسلام، تنها در گرو اداره حکومت جوامع اسلامی بر اساس آموزههای قرآنی است که تنها عالمان دینشناس عادل را برای احراز آن شایسته میداند.
* تفاوت بحث فقهی و کلامی ولایت فقیه؛حجتالاسلام والمسلمین لطیفی با بیان این که مسئله ولایت فقیه، را باید از منظر فقهی و کلامی مورد بررسی قرار داد، اذعان نمود: تکلیف مردم در قبال ولایت فقیه، بحثی فقهی شمرده میگردد، اما اگر به دنبال دلیل ولایت شخص فقیه باشیم، باید آن را از منظر کلامی مورد نقد و بررسی قرار دهیم. مشروعیت ولایتفقیه را میتوان از آیات فراوان قرآنی اثبات نمود و علما نیز بر اساس آن مشروعیت و حقانیت ولایتفقیه را نتیجه میگیرند.
* نظریه آنارشیستها در حکومت اجتماعی؛این عضو هیأت علمی المصطفی با ابراز این که روایات متواتر در متون شیعه و سنی ما تأکید دارد که حکومت به ترتیب از آن خدا، پیغمبر(ص)، ائمه هدی(علیهمالسلام) و علماست، بیان کرد: هر شخص عاقلی تأیید می کند که بشر بدون حکومت، توان زندگی جمعی ندارد، همچنان که هر خانواده چند نفرهای حاکم میخواهد. آناباتسیتها یا مساواتیها یا آنارخس یا آنارشیستهای امروزی، گروهی هستند که منکر ضرورت حاکم در اجتماع شدهاند. آنها میگویند که حکومت دشمن انسانهاست، چرا که حکومت، انسان را کنالیزه پرورش میدهد که همانند آن فکر کند، آموزش دهد و تأثیر بپذیرد. پس باید به انسان در فضای لیبرالیسمی آزادی کامل داد تا در پرتوی آن کمال واقعی خود را دریابد. این گروه، در آمریکا حزب دارند و یکی دو بار هم در 250 سال گذشته به قدرت رسیدند.
وی، با اشاره به رد نظریه آنارشیست، اظهار کرد: پنداشتن این نظریه، به عنوان نظریهای هرج و مرج طلب درست نیست، چرا که هرج و مرج، اصل این اندیشه نیست، بلکه لازمه آن است. در نتیجه با بحث ولایت فقیه مدعی ما تناقضی ندارد.
* خوارج؛ از انکار ولایت تا انتخاب ولی؛مدیر گروه فلسفه و کلام مجتمع آموزش عالی فقه گروه دیگر منکر ولایت فقیه را خوارج با شعار "لاحکم الاالله" دانست و اظهار کرد: بر اساس این تفکر بود که خوارج در پی کنار زدن حضرت امیرالمؤمنین(ع) برآمدند. مرحوم سید مرتضی در کتاب "الذخیره" میفرماید هنگامی که جمعیت حدود سی هزار نفری خوارج از سپاه امیرالمومنین(ع) جدا شدند، بر سر دو راهی رسیدند. برای انتخاب راه خود نزاع کردند تا در نهایت به ناچار امامت و امیری عبدالله بن وهب را برگزیدند.
حجتالاسلام والمسلمین لطیفی با اظهار این که هر حکومتی، مستلزم تصرف است، خاطرنشان نمود: دستگاه حکومتی هر حاکمی در زندگی و جان مردم تصرف میکند. از این روست که حق هر حکومتی است که به مردم خود بگوید که در فلان نقطه کشور احتیاج به سربازی و جانفشانی است و مردم نیز ملزم به رعایت آن هستند.
*والیان گمراه؛وی با تأکید بر این که هر تصرفی باید مبنا، مشروعیت و حقانیت داشته باشد، اضافه نمود: عقل نمیپذیرد که کسی بدون حقانیت و مشروعیت بتواند یک چیز را تصرف کند، در نتیجه، عقل حکومتهایی مانند جانشینی پسر به جای پدر پادشاه خود، حکومت نژادهای برتر همانند ادعای نازیسم و صهیونیسم بر حکومت جهانیان را نمیپذیرد.
این استاد جامعهالمصطفی با بیان این که یکی از نظریههای اهل سنت آن است که با قهر و غلبه "الملکٌ لمن غلب" حکومت حاصل میشود و از این روست که معاویه با غلبه بر امیرالمؤمنین(ع) حق راستین حکومت پیدا کرد، ابراز کرد: چگونه میتوان در اجتماع بشری به این نتیجه رسید که با زور و اشغال نمودن سرزمینی، حق حکومت نیز محقق میشود. چگونه با زور، قهر و غلبه مشروعیت و حقانیت به تصرفات حکومتی ایجاد میشود.
* دموکراسی، مهمترین چارچوب نوین در مشروعیت حکومت؛وی با بیان این که دموکراسی، چارچوب نوینی است که برای مشروعیت بخشیدن به حکومت در جوامع طراحی شده است. اما در نظام ولایت فقیه، تنها مقبولیت به حکومت میدهد، ادامه داد: این سیستم حکومتی دموکراسی بر آن است که مردم به هر که رأی دهند و او را پذیرفته باشند، حاکم جامعه است. این اندیشه، اندیشهای رقیب برای حکومت ولایت فقیه است که مسلمانان را مقهور خود کرده است. بر اساس همین شیفتگی بوده که بسیاری از بزرگان ما کتابهای متنوعی در سازش دموکراسی با اسلام نوشتهاند و آن را مطابق با مبانی اسلامی توصیف کردهاند.
* چرا دموکراسی، مشروعیت نمی آورد؟مدیر گروه فلسفه و کلام مجتمع آموزش عالی فقه، با تأکید بر رقیب بودن اندیشه دموکراسی با نظریه ولایت فقیه، عنوان کرد: در انتخابات های که در دنیا برگزار می شود، همه مردم کشوری در پای صندوقهای رأی حاضر نمیشوند و شرکت 9/99 درصدی مردم ایران در انتخابات 29 فروردین و انتخاب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، استثنایی در این موضوع است. حال چگونه میتوان بنا به اصول دموکراسی پنداشت که هفتاد درصد مردمی که در انتخابات شرکت میکنند، میتوانند سرنوشت اقلیت دیگر مردم را مشخص کنند، آیا این همان دیکتاتوری نیست.
این فرهیخته حوزه با اظهار این که هرگاه، امام خمینی(ره) بحث ولایت فقیه را مطرح میکردند، ایشان را به ارتجاع متهم کرده و میگفتند "شما کشور را به سوی استبداد پیش میبرید، چرا با دموکراسی، جلوی استبداد را نمیگیرید"، اذعان نمود: در انتخابات اخیر انگلستان و ایالات متحده آمریکا، تنها بیست درصد مردم شرکت کردند و سرنوشت هشتاد درصد دیگر را رقم زدند. آیا این همان دموکراسی مورد ادعای غرب است که اجازه اعتراض و مقابله با این روند را به اکثریت مردم نمیدهد.
* حاکم اسلامی، مقبولیت خود را از مردم میگیرد، نه مشروعیت را ؛حجتالاسلام والمسلمین لطیفی با ابراز این که حاکم اسلامی ، تنها مقبولیت را از مردم میگیرد، اضافه نمود: چون انسان ملک خداست و مخلوق خداست، تصرف در انسان نیز حق اوست. در نتیجه به حکم عقل سلیم، آن که خالق توست، حاکم تو نیز به شمار میآید و این همان مبنای حکومت دینی است.
وی با بیان این که ما مخالف ارزشی بودن دموکراسی هستیم نه روشی بودن آن، افزود: هرچند که در نظام جمهوری اسلامی رییسجمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دموکراسی انتخاب میشوند، اما نباید آن را با انتخاب رهبر مقایسه نمود. اگر حاکم خدا بود و حکومت نیز از او صادر میشود و از آن جایی که حکومت مباشری خداوند در دنیا که دارای طبیعت محدود است، امکان ندارد، عقل حکم میکند که باید واسطهای باشد تا خداوند حق حکومت خود را به او تفویض و واگذار کند.
این عضو هیأت علمی المصطفی، با اشاره به خصوصیتهای ذاتی این واسطه، ادامه داد: به حکم عقل، خداوند باید این اختیار را به بهترین مخلوقات خود دهد که انسان کامل، مدیر، عالم، دلسوز، توانا و نزدیکترین انسان به خداوند باشد که تنها در انبیاء عظام(علیهمالسلام) جمع شده است.
وی با بیان این که خداوند متعال، قبل از ارتحال نبی مکرم(ص) در سال یازده هجری، حکومت را به ائمه اطهار(علیهمالسلام) واگذار نمود، اظهار کرد: آیه شریفه "و امرهم شورا بینهم" اشاره به شئون زندگی مردم دارد و اشارهای به مشورت در تعیین حاکم اسلامی ندارد، چرا که حکومت، امرالله است و در شورا راهی به رسیدن آن وجود ندارد.
* دلایل نقلی اصل ولایت فقیه؛این استاد حوزه، با اشاره به آیه "لاینال عهدیالظالمین" و مسئله حکومت پس از ائمه هدی(علیهمالسلام)، ابراز کرد: عقل میگوید که امام زمان(عج) به حکم این آیه شریفه، شایستهترین انسان برای واسپاری حکومت و عهد الهی هستند و از طرفی، ایشان پس از غیبت حق نداشتند که این عهد الهی و حکومت را به غیرمعصوم تفویض و واگذار کنند.
مدیر گروه فلسفه و کلام مجتمع آموزش عالی فقه افزود: امام زمان(عج)، خود حاکم و جانشین خداوند هستند که عهد الهی را در دست دارند و امت خود را نیز به سرنوشت خود رها نکردهاند و انتخاب چهار نائب خاص در غیبت صغری نیز بر همین اساس و در راستای انتخاب مالک اشتر برای مردم مصر و محمد بن ابوبکر برای مردم یمن به عنوان حاکم اسلامی توسط امیرالمؤمنین(ع) بود که در مصر و یمن غایب بودند.
وی با اظهار این که در 329 هجری که غیبت کبرای حضرت روی داد، نیز نمیتوانند مردم را بدون حاکم رها کرده باشند، تأکید کرد: پس از این برهه، به فرموده خود حضرت و ضرورت عقل به ایجاد حکومت، راویان حدیث و فقهایی که علم و تقوای آنها از دیگران بیشتر باشد، مورد مراجعه مردم قرار گرفتند.
* جایگاه دموکراسی در حکومت ولایت فقیه؛حجتالاسلام والمسلمین لطیفی با بیان این که نظام ولایت فقیه دو رکن "لا اله" و "الاالله" را در خود دارد، ابراز کرد: هرچند نظام جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که در مدت 35 سال از عمر خویش چندین انتخابات را در قالب دموکراسی برگزار کرده است، اما معتقد است که در نظام ولایت فقیه مشروعیت و حقانیت رهبر از جانب خداوند است و رأی همه مردم به انتخاب یا برکناری حاکمی، از حقانیت آن رهبر حق چیزی کم نمیکند.
این پژوهشگر جامعهالمصطفی تنها تفاوت بین خانهنشینی امیرالمؤمنین(ع) و حکومت ولیفقیه در اقبال مردمی دانست و ابراز کرد: ایستادگی مردم این مرز و بوم، تنها پشتوانه نظام ولیفقیه است که میتواند بقای آن را تضمین کند و این همان جمله معروف است که نظام ولیفقیه تنها مقبولیت، نه مشروعیت خود را از مردم میگیرد.
وی انتخاب ولیفقیه توسط مجلس خبرگان را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: از آن جایی که خبرگان مجتهد انتخاب شده مردم، علم به امور غیبی و منویات امام زمان(عج) ندارند، هر مجتهدی را که به عنوان ولیفقیه برگزینند، کشف از واقعیت است. به این معنا که اعضای خبرگان به امید درک واقع و اراده خداوند، مجتهد اصلح را کشف و انتخاب میکنند.
* تفاوتهای حکومت ولایت فقیه با حکومت شاهنشاهی؛این عضو هیأت علمی المصطفی، با اشاره به تفاوتهای حکومت دیکتاتوری و ولایت فقیه، اظهار کرد: تاج، سخن از صاحب تاج میزند، ولی عمامه سخن خدای عمامه را بر زبان میآورد. شاه میگوید که این سخن از من است، اما ولی فقیه، سخن خدای خود را میگوید. قوانین شاه، برای خود او استثناء بودند، اما ولی فقیه، خود نخستین مجری قوانین است. در نظام پادشاهی، جایگاه شاه، محکمترین جایگاه است، ولی در نظام ولایت فقیه، سستترین جایگاه است. در نظام شاهنشاهی، شاه تنها ناظر است، اما در نظام ولایت فقیه، مردم هستند که بر پیشبرد اهداف کشور نظارت دارند.
* حکومت ولایت فقیه، مرز جغرافیایی دارد؟حجتالاسلام والمسلمین لطیفی با طرح این پرسش که آیا حکومت ولایت فقیه، مرزهای جغرافیایی میشناسد، پاسخ داد: ولایت فقیه، برگرفته از حکومت حضرت مهدی(عج) است که در قرآن به "ولقد کتبنا فی الزبور من بعد ذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون" تأیید رسیده است. روایات متواتری هم داریم که حکومت نبی مکرم اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) جهانی بوده است. در نتیجه، اگر ولایت فقیه، ادامه حکومت نبوی و علوی باشد، ولایت او بر همه بشریت میشود.
وی یکی از مباحث ضروری و خالی حوزههای علمیه که باید در متون درسی آن گنجانده گردد، ولایت فقیه و آشنایی با حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. در معرفی ولی فقیه، نباید کلمات مبالغهآمیز به کار برد که به یقین خود حضرت آقا نیز راضی به آن نیستند.
منبع: مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه