مدیرعامل بورس انرژی از راه‌اندازی صندوق‌های پروژه‌ای تولید برق خبر داد و گفت: برای اولین بار موافقت اصولی با راه‌اندازی صندوق‌های خروجی تولید برق و ایجاد و توسعه نیروگاه از طریق بورس صادر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی در نشست تخصصی صنعت برق و بازار سرمایه در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران گفت: در حال حاضر 21 نیروگاه در بورس انرژی به عرضه برق مشغول هستند و همچنین شرکت های توزیع نیز امکان فعالیت در بورس انرژی را دارند.

وی با اشاره به اینکه قرارداد سلف یک ساله برق در بورس انرژی در حال معامله است افزود: اما امکان معامله ثانویه در این نوع قرارداد وجود ندارد و قرار است با اجرای طرح کدهای عام معاملاتی که از اواسط آبان ماه اجرایی می‌شود، شرکت‌های توزیع با منابع داخلی خود قرارداد سلف را معامله کنند.

حسینی  از راه اندازی صندوق‌های پروژه ای تولید برق خبر داد و گفت:‌ در این راستا برای اولین بار موافقت اصولی با راه‌اندازی صندوق‌های خروجی تولید برق و ایجاد و توسعه نیروگاه از طریق بورس انرژی توسط سازمان بورس صادر شده است.

وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر این سلف موازی استاندارد بلند مدت با شرکت مپنا پیگیری شده که امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

حسینی اضافه کرد: وصل کردن مصرف‌کنندگان بزرگ برق به بورس و بازار انرژی ‌از دیگر اقداماتی که با همکاری وزارت نیرو دنبال کردیم راه اندازی این بازار می تواند به افزایش سرمایه‌گذاری و تولید برق کمک کند.

مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: این طرح در وزارت نیرو طرفداران زیادی داشته و با شکل گیری این بازار به کشف قیمت و شفافیت تولید در بازار سرمایه کمک خواهد شد.
 
نخستین نیروگاه در فرابورس پذیرش شد
 
هامونی مدیرعامل فرابورس در ادامه این نشست گفت: شرکت تولید برق عسلویه مپنا در بازار دوم فرابورس پذیرفته شده که ارزش آن در بازار حدود یک‌هزار میلیارد تومان است و این نیروگاه تنها شرکت صنعت برق است که در بازار سرمایه وجود دارد.

مدیرعامل فرابورس افزود: سهم صنعت برق در فرابورس کمتر از یک درصد است و ما به دنبال افزایش سهم صنعت برق در بازار سرمایه به اندازه سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی هستیم.

وی تاکید کرد: تاکنون هفت‌ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در 27 مورد منتشر شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: بورس ، نیروگاه ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار