باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

زخم کمبود بودجه پژوهشی بر روی مراکز علمی کشور /بودجه فعلی دردی را دوا نمی‌کند

مشکل کمبود بودجه پژوهشی زخمی کهنه بر روی مراکز علمی کشور است که این کمبود بودجه نه تنها در وزارت علوم بلکه در وزارت بهداشت نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، هر ساله در ماه آبان شاهد برگزاری هفته‌ای با عنوان هفته پژوهش در میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور هستیم، هفته‌ای که در آن مخترعان و پژوهشگران آخرین دستاورد‌های علمی و پژوهشی خود را در معرض دید مسئولان و علاقه مندان به علم و فناوری قرار می‌دهند.
 
براساس این گزارش، در این هفته جدای از ارائه آخرین دستاوردهای علمی و فناوری شاهد تجاری سازی بعضی از محصولات علمی در کشور نیز خواهیم بود. 
 
در ادامه این گزارش آمده است، براساس بیانات مقام معظم رهبری باید توجه ویژه‌ای به محصولات دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری در کشور شود اما این در حالی است که متاسفانه شاهد اختصاص کمترین بودجه به بحث پژوهشی در کشور هستیم.

حسین عباسی‌نژاد عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران که در نشست تخصصی اساتید برجسته اقتصاد و توسعه فناوری با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اعلام کرد که در لایحه بودجه امسال، هشت هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان بودجه تحقیقاتی برای کشور در نظر گرفته شده بود، اما تنها حدود ۲۶ درصد این بودجه برای دانشگاه‌ها مد نظر بود. 
 
وی افزود: در واقع این لایحه بودجه کشور نشان‌دهنده آن است که دانشگاه‌ها بازیگران اصلی تحقیقات در کشور نیستند و در این راستا لازم است در دولت بررسی‌هایی را انجام دهیم که ۷۴ درصد بودجه تحقیقاتی در دستگاه‌های اجرایی به کجا می‌رود. 
 
در ادامه این گزارش آمده است، کمبود بودجه پژوهشی هم اکنون نه تنها در وزارت علوم بلکه در وزارت بهداشت نیز وجود دارد، به گونه‌ای که شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرده که در بسیاری از دانشگاه‌ها بودجه پژوهشی برابر حقوق پرداختی است و اگر معاون پژوهشی دانشگاه‌ها با توانمندی خود نتوانند رئیس دانشگاه را مجاب به استفاده از منابع مالی دیگر کنند واقعا پولی در دانشگاه‌ها نخواهد ماند. 

حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور در خصوص افزایش سهمیه بودجه تحقیق و پژوهش، گفت: مسئله مالی در بحث تحقیق و پژوهش مهم است اما مهم‌تر از بحث مالی اهتمام به این موضوع و سازمان دهی، رفع نواقص و مشکلات و استفاده بهینه از بودجه تحقیقاتی است. 

 محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به هدفگذاری اختصاص حداقل چهار درصد از تولید ناخالص داخلی به بخش تحقیقات تا سال ۱۴۰۴، افزایش بودجه پژوهشی کشور به دو درصد از تولید ناخالص داخلی در سال آینده را خواستار شده‌ایم.
 
وی افزود: پیشنهاد می‌کنم که در سال ۱۳۹۴، بودجه پژوهشی کشور به میزان دو درصد از تولید ناخالص داخلی ارتقاء پیدا کند و سپس با همکاری همه نهاد‌ها، تا سال ۱۴۰۴ این رقم به چهار درصد ارتقاء یابد. 

نجفی تصریح کرد: هم اکنون متأسفانه ظرفیت‌های خالی پژوهشی داریم که به خاطر کمبود بودجه از آن استفاده نمی‌شود؛ بنابراین اگر در سال ۱۳۹۴ دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف تحقیقات کنیم، آنگاه می‌توانیم در سال بعد 0.2 درصد به این مبلغ اضافه کنیم و همین طور این افزایش تا سال ۱۴۰۴ ادامه پیدا کند، البته این در حالی است که هم اکنون کل بودجه‌ای که برای تحقیقات در بخش دولتی و خصوصی خرج می‌شود، به 1.4 درصد از تولید ناخالص داخلی بالغ می‌شود که این مبلغ با توجه به نیازهای کشور ناچیز است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار