حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور بررسی و تشریح موضوع" نقش وقف در ترویج فرهنگ حسینی" در برنامه گفتگوی ویژه خبری حضور یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ؛حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه که به منظور بررسی و تشریح موضوع نقش وقف در ترویج فرهنگ حسینی در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری حضور یافته بود در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه مبنی بر این که چه نکاتی در واقعه محرم سال 61 وجود داشت که قیام حضرت سید الشهدا را پس از گذشت 14 قرن هنوز زنده جاویدان و پویا به دست ما رسانده گفت:در ابتدا شهادت سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلا و همچنین شهادت امام زین العابدین (ع) به مردم ایران اسلامی که در این مدت 10، 12 روزه انصافاً وظیفه اشان را به مقام شامخ سید الشهدا و اهل بیت (ع)آن بزرگوار ادا کردند،تسلیت عرض می کنم و امیدوارم که خداوند عزاداری همه عزیزان را قبول کند.
 
وی با بیان این که اگر بخواهیم یک جمع بندی از قیام سیدالشهدا داشته باشیم لازم است که  وضعیت به وجود آمده قبل از قیام را مورد اشاره قرار دهیم اظهار داشت: نکته اول این است که در زما حکومت یزید یک انحراف اساسی و انحراف عمیق در امت اسلامی به وجود آمد و آن این بود که امامت به سلطنت و خلافت تبدیل شد و معاویه در زمان حکومت خود از مردم برای سلطنت یزید و خلافت و ولیعهدی او بیعت گرفت.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: نکته دوم حاکمیت ظالم و طاغوت بود که به صورت علنی فسق و فجور انجام می داد ، همان طور که امام حسین(ع) فرموده بود یزید دائم الخمر است و علنی فسق و فجور انجام می دهد و با کمال بی حیایی و بی شرمی به آن افتخار می کند.
 
نماینده ولی فقیه اضافه کرد: نکته سوم ایجاد فضای امنیتی و پلیسی در آن زمان بود که کسی جرات نفس کشیدن در آن را نداشت مخصوصاً کسانی که به اهل بیت(ع) و به ویژه علی بن ابی طالب (ع) ارادت داشتند؛شناسایی و خانه آن ها تخریب و مورد ظلم قرار می گرفتند.
 
حجت الاسلام و المسلمین محمدی با بیان این که خواص آن زمان نیز دچار شک و تردید و ترس و دنیازدگی شده بودند،گفت: کسانی که در زمان پیغمبر اکرم(ص) و هم جبهه ای علی بن ابی طالب(ع) و از سرداران دوران جنگ های صدر اسلام بودند در آن زمان دچار شک و تردید و ترس و دنیا زدگی شدند و نتوانستند با حضرت سیدالشهدا(ع) همراهی کنند.
 
یزید از امام حسین (ع) تقاضای بیعت کرد نه صلح
 
وی با بیان این که نکته مهمی که در آن زمان وجود دارد این است که یزید از امام حسین (ع) تقاضای بیعت کرده بود نه صلح ،اظهار داشت: تفاوت بیعت و صلح در این است که در صلح طرفین با یکدیگر توافق می کنند اما در بیعت یک طرف باید بدون چون و چرا تسلیم شود و یزید نیز درخواست بیعت از سیدالشهدا (ع)را داشت که ایشان هم فرمود "مثل من با یزید بیعت نمی کند".
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: نکته دیگری که در آن زمان به وجود آمد ترویج بی تفاوتی و سازشکاری با ظلم و ستمکاران بود که در این زمان حضرت سید الشهدا(ع) با تمام بصیرت و آگاهی مشاهده کرد که اصل و اساس اسلام و امت اسلام به خطر افتاده و اگر قیام نکند زحمات پیامبر اکرم (ص) و پدر بزرگوارش و مادر عزیزش و بلکه زحمات تمام پیامبران الهی از بین خواهد رفت و به همین جهت ایشان وظیفه خود را این گونه تشخیص داد که در برابر چنین حکومتی که فساد و فحشا را ترویج می دهد به وظیفه اش عمل کند و وظیفه سیدالشهدا (ع) همین بود که انتخاب کرد چون راهی جز این نبود.
 
نماینده ولی فقیه تصریح کرد:حضرت سیدالشهدا(ع) می بایست راهی را انتخاب می کرد،این راه انحرافی که حدود 50 سال پس از رحلت پیامبر اسلام به وجود آمده بود دوباره به مسیر صحیح برگرداند.
 
حجت الاسلام و المسلمین محمدی با بیان این که در زمان یزید مجددا جاهلیت به وجود آمده در حالی که پیغمبر اکرم(ص) حکومت اسلامی، اخلاق، معنویت و ارزش های دینی و یک جامعه الهی را به وجود آورده بود گفت: بر این اساس سیدالشهدا این تصمیم را گرفت یک اقدام مدبرانه ، عاقلانه،آگاهانه و با جمیع جهات به وجود آورد که بتوان این اختلاف اساسی که در امت اسلامی به وجود آمده از بین برود و دوباره امت اسلام به آن مسیری که پیغمبراکرم (ص) برده بود برگرداند.
 
وی تصریح کرد: در حقیقت حضرت سیدالشهدا(ع) کاری را انجام داد که در زمان پیغمبر اکرم(ص) و علی بن ابی طالب (ع) اتفاق نیفتاد؛چرا که آن زمان حاکم و رهبر امت اسلام آن بزرگواران بودند اما در زمان حضرت امام حسین (ع) حکومت مردم در دست ظالمین و ستمگران و کسانی که اهل فساد و فحشا بودند ؛افتاد و راهی جز قیام حضرت سید الشهدا(ع) وجود نداشت، به همین جهت حضرت سیدالشهدا(ع) این راه را انتخاب کردند که با خون پاک خود و عزیزانش و در ظاهر اسارت اهل بیتش بنیان و اساس حکومت بنی امیه و هر حکومت ظالمانه را بر کند و بالحمدالله نیز موفق شد

وی ادامه داد:دلیل موفقیت هم این است که بعد از 14 قرن هیچ نام و نشانی از بنی امیه ، یزید و یزیدیان نیست اما بعد از 14 قرن شما مشاهده می کنید که در سراسر جهان اسلام و در بین آزادی خواهان عالم از قیام امام حسین(ع) به عظمت نیکی و به خوبی یاد می شود و ایشان به الگویی برای بشریت تبدیل شده لذا اگر قیام و شهادت آن بزرگوار نبود بشر امروز نمی دانست در برابر ظالمین و ستمگران چگونه رفتار کند در حالی که حریفشان نابرابر است و در زمان حضرت سید الشهدا نیز همین گونه بود.

محمدی افزود:حضرت سید الشهدا (ع) با تعداد معدودی یار و یاور در برابر لشگر بنی امیه و یزید ایستاد و آن ها را شکست داد و در همان کربلا به پیروزی رسید و دلیل آن نیز این است که در روز 11 محرم  که حضرت زینب کبری(س) روضه می خواند از راوی نقل می شود که به خدا قسم هر دوست و دشمنی در زمان روضه آن حضرت گریه کرد و این نشان از پیروزی حضرت سید الشهدا (ع) در کربلا داشت.

اگر عزاداری عاشورایی معترض به ظلم آمریکا ، صهیونیست ها و انگلیس نباشد ثمری نخواهد داشت

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت:حکومت شاهنشاهی 2 هزار و 500 سال ریشه داشت و در دوره حکومت پهلوی همه مستکبران از او حمایت کردند اما امام(ره) بر آن ها پیروز شد و با اقتدار الگوی جمهوری اسلامی برای جهان پیش می رود.

نماینده ولی فقیه افزود: توصیه هایی درباره عزاداری شده که باید این مهم دارای ویژگی هایی از جمله علنی و پیام دار بودن، مستمر و مبارز بودن و این ها را داشته باشد و اگر این گونه نباشد ثمری نخواهد داشت و حتماً باید به مقابله با ستمگر زمان، (صهیونیست ها، انگلیسی ها و آمریکا) اشاره کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به مبارزه با یزید و یزیدیان زمان از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس تصریح کرد: اگر عزاداری معترض به ظلم آمریکا و انگلیس و صهیونیست ها نباشد؛ ثمری نخواهد داشت.

وی با بیان اقدامات مفید سازمان اوقاف در ایام محرم و تلاش مجموعه در این باره اظهار داشت: 35 هزار نفر در سراسر کشور در 2800 هیات مشغول بودند و حسینیه ها و امامزاده ها هم نقش آفرینی کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که وقف دستگاه امام حسین(ع) است افزود: یکی از نیات عزاداری امام حسین(ع) است و روز دوم به عنوان لبیک یا حسین(ع) مطرح و برپا شد و 270 غرفه، خدام و امام زادگان اقدام کردند و استقبال خوبی صورت گرفت.

نماینده ولی فقیه با بیان اهمیت ورود امام حسین(ع) به کربلا در روز دوم محرم و بیان جملاتی درباره اتفاقاتی که در این منطقه رخ می دهد تاکید کرد: امام حسین (ع) فرمودند در این نقطه عزیزانشان به شهادت می رسند و سر از بدنشان جدا شده و اهل بیت آن ها به اسارت گرفته می شود که نشان می دهد این دارای یک فلسفه بوده که باید آن را منتقل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به اقدام دیگر این سازمان در جهت ارج نهادن قیام امام حسین(ع) گفت: سردادن شعار  "هیهات من الذله" در امام زادگان یکی دیگر از این اقدامات است که نشان از عزت، عظمت و شرافت این شعار دارد و امام حسین (ع) به یزید که او را به اختیار برای بیعت یا شهادت گذاشته بود گفت: هرگز تن به این ذلت نمی دهم.

وی با اشاره به اقدام دیگر این سازمان در روز 12 محرم با عنوان رهروان زینبی(س) افزود: در این روز مردم کوفه با این دیدگاه غلط که یک خارجی قیام کرده و کشته شده به جشن و شادی مشغول بودند،حضرت زینب(س) در حالی که مصیبت زده و 18 نفر از یارانش را در مقابل دیدگانش شهید کردند آنچنان خطبه ای خواند که مردم کوفه به جای شادی زجه زدند و این در حالی بود که بشارت به بلاهایی که بر سر کوفیان می آید شده بود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در مجلس عبیدالله که به منزله شادی گرفته شده بود حضرت زینب(س) با بی اعتنایی وارد شد و عبید الله پرسید این زن کیست؟ که پاسخ دادند حضرت زینب (س) خواهر امام حسین(ع) است و عبیدالله گفت رسوا شدید و حضرت زینب(س) پاسخ داد فاسد، فاجر و دروغگو رسوا می شود.

نماینده ولی فقیه با اشاره به تردید زینب (س) به شهادت از سوی عبیدالله بن زیاد خاطر نشان کرد: زینب(س) فرمود ای عبیدالله ما را به کشتن تهدید می کنی و شهادت عادت ما و عزت ما در شهادت است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چگونه باید نیات واقفین را برای تامین نیازهای روز جامعه مورد مدیریت قرار داد گفت: در سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات تمام وقف نامه ها را مطالعه کرده ایم.

وی با اشاره به این که بیش از 500 هزار صفحه وقف نامه موقوفات را مورد مطالعه قرار داده ایم افزود: نیات واقفین را ثبت و ضبط کرده ایم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که جهت گیری کلی نیات واقفین مربوط به عزاداری امام حسین (ع) است خاطر نشان کرد: این جهت گیری ها مربوط به تعزیه داری،اطعام و روضه خوانی است به گونه ای که به عناوین مختلف نیات واقفین در سامانه درج شده است.

نماینده ولی فقیه با اشاره به این که برای برخی از نیات قید زمان مانند تاسوعا و عاشورا و ماه صفر و برای برخی دیگر قید مکان مانند مسجد و حسینیه در نظر گرفته شده است گفت: به صورت حساب شده در سطح کشور به مدیران استان ها و شهرستان ها ابلاغ شده تا وقف ها با مشارکت مردم اجرا شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به وقف هایی که از سوی گذشتگان انجام شده است ادامه داد: بخش عمده ای از این موقوفات در مسیر عزای امام حسین (ع) حرکت می کند.

وقف عزاداری امام حسین(ع) اقدام سیاسی است

وی با اشاره به این که وقف عزاداری امام حسین (ع) اقدام سیاسی محسوب می شود افزود: رضا خان دستور داده بود تا عزاداری امام حسین(ع) ممنوع شود،اما خوشبختانه نتوانست جلوی عزاداری سید الشهدا را بگیرد.

تا سال 92، 2800 موقوفه به ثبت رسید

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که به رضاشاه دستور داده شده بود تا این اقدام سیاسی صورت بگیرد خاطر نشان کرد: تا سال 88 ، 200 موقوفه توسط مردم وقف شده بود این در حالی است که تا پایان سال 92 این رقم به 2800 موقوفه رسیده است.

نماینده ولی فقیه با اشاره به این که اعتماد و جهت دهی به مردم اثر بسیار خوبی دارد گفت: تمامی اطلاعات ثبت شده متقن هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به وقف دسته جمعی و وقف عزاداری حضرت سید الشهدا تصریح کرد: ممکن است عده ای نتوانتند به صورت فردی وقف کنند بنابراین مردم می توانند اقدام به وقف دسته جمعی کنند.

وی با اشاره تصویب طرح عقد صلح از سوی مجلس در سال گذشته گفت: این طرح تحت عنوان اوراق وقف است به گونه ای که موقوفات کلان را برای حضرت سیدالشهدا (ع)می توانیم به وجود بیاوریم پس باید اذعان داشت این مسئله می تواند از مدیریت آسانی برخوردار باشد و برخی از مشکلات جامعه برطرف شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که بقاء متبرکه  تا چه حد  می توانند در فرهنگ سازی حسینی موثر باشند،افزود: رسول اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند یا علی خداوند متعال قبر تو فرزندانت بقعه ای از بقاع بهشت قرار داده است .

امام زادگان از ذریه امام حسین (ع) هستند

نماینده ولی فقیه با بیان این که امامزادگان از ذریه امام حسین(ع) به حساب می آیند گفت: امام زادگان با امام حسین(ع) ارتباط دارند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با بیان این که بقعه حضرت سیدالشهدا کربلا است اظهار داشت: امام زادگان به عنوان ستاره دور خورشید پر فروغ که همان امام حسین (ع) می باشند می چرخد.

وی با اشاره به قیام امام حسین (ع) گفت: جز امام زادگان کسی سزاوار تر نیست که بخواهند به دور ماه منیره درخشان بچرخند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که امام زادگان بزرگوار از وطن خود هجرت کرده اند تا خودشان را از ظلم و ستم ظالمین نجات دهند ادامه داد: ملت ایران با معرفت، ادب و بصیرت این عزیزان را با آغوش باز پذیرفته اند.

بیش از 8 هزار بقعه در سراسر کشور داریم

نماینده ولی فقیه با تاکید بر این که بیش از 8 هزار بقعه در سراسر کشور  داریم گفت: تعدادی از این بقاع چند امام زاده ای هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به امازاده 72 تن افزود: در این امام زاده تعدادی خانم و آقا به شهادت رسیدند.

وی با تاکید بر این که باید بقاع متبرکه محل اقامه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) باشند اضافه کرد: علاوه بر مساجد و حسینیه ها که به نام حضرت سیدالشهدا (ع)هستند باید بقا متبرکه هم مکانی برای عزای سید الشهدا (ع)در نظر گرفته شود تا بتوانیم مروج دین در این اماکن مقدسه باشیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امامزادگان در سطح کشور از ذریه پیامبر اکرم(ص) و فاطمه زهرا (س) هستند بنابراین باید اماکن آن ها را محل اقامه عزای حضرت سید الشهدا (ع)قرار دهیم تا معرفت ارتقا یابد.

فلسفه اصلی قیام امام حسین(ع) شناساندن دین بود

نماینده ولی فقیه با تاکید بر این که فلسفه اصلی قیام امام حسین(ع) شناساندن دین بود افزود: امام حسین (ع) قیام کرد تا علامت ها و معارف دین را به جامعه بشناسد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به این که اگر در عزاداری امام حسین(ع) در این اماکن مقدس به پا کنیم مردم از معارف قرآن و مکتب اهل بیت بهره مند می شوند گفت: در سال جاری به طور فوق العاده این اماکن مقدس را محور عزاداری امام حسین (ع) قرار دادیم.

وی با اشاره به بعد فرهنگی بهره برداری قیام امام حسین (ع) خاطر نشان کرد: روحانیون را به سراسر کشور اعزام کرده ایم تا به تبلیغ دین و ارتقاء معرفت مردم بپردازند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر این که باید از عالمان دینی به خوبی استفاده کنیم افزود: باید از کسانی که در این عرصه تخصص دارند استفاده کنیم؛ بنابراین روحانیون واجد شرایط در امام زادگان حضور پیدا کرده اند تا پاسخگوی مردم باشند.

نماینده ولی فقیه در پاسخ به سوال پایانی مجری برنامه پیرامون هماهنگی و همکاری بین دستگاهی در راستای برگزاری مراسم ایام محرم افزود: امام حسین (ع) عامل وحدت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی ادامه داد: بسیاری از اقلیت های مذهبی در ایام محرم در عزاداری امام حسین (ع) شرکت کردند.

ضرورت افزایش هم افزایی و هماهنگی میان نهادها

وی با اشاره به این که باید از قیام امام حسین (ع) بیشتر بهره مند شویم افزود: باید در این راستا هم افزایی و هماهنگی میان دستگاه ها و نهاد ها بیشتر شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که عزت، شرافت و فخر امام حسین(ع) اسلام است گفت: هر چه در این راستا همگرایی داشته باشیم خداوند به کارهای ما عزت و شرافت بیشتر می دهد.

نماینده ولی فقیه با بیان این که مردم به امامزادگان ارادت ویژه ای دارند،خاطر نشان کرد: برخی از مردم همسایه امامزادگان هستند به گونه ای که برای عزاداری امام حسین(ع) پا به برهنه به اماکن مقدس می روند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار