نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه دوره آموزشی مسئولان روابط عمومی ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر کشور با اشاره به ضرورت احیای فرهنگ وقف در جامعه گفت : انتشار اوراق وقف اقدامی مهم در راستای مشارکت همه مردم در سنت حسنه وقف و تامین نیازهای ضروری جامعه است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ، حجت الاسلام و المسلمین محمدی ، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه پنجمین دوره آموزشی مسئولان روابط عمومی ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر کشور افزود : برای معرفی و تبیین برکات و شیرینی های وقف به مردم، باید اقدامات جدی در عرصه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی اضافه کرد : غالباً مردم با مشکلات و موانع و تلخی های این عرصه بیشتر از شیرینی ها و آثار و خدمات آن آشنایند لذا روابط عمومی ها باید این نوع نگاه را با اطلاع رسانی مناسب تغییر دهند.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به پیشینه وقف گفت : سنت وقف پیش از ظهور دین مبین اسلام در ایران وجود داشته است ، درصدر اسلام هم پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار (ع) با تائید این سنت نیکو ، موقوفاتی را ایجاد کردند و اولین اقدام پیامبر گرامی اسلام ، ساخت مسجد بود که موقوفه است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد : مسجد اولین موقوفه در اسلام است که برکات زیادی در ترویج اسلام از ابتدا تاکنون ایفا کرده است ، انقلاب اسلامی هم از مساجد شروع شد و امروز ما بیش از 60 هزار مسجد و 15 هزار حسینیه داریم که همه موقوفه است و در خدمت اسلام و انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به ضرورت تبیین آثار اجتماعی وقف گفت : بسیاری از حوزه های علمیه ، دانشگاهها ، مدارس ، بیمارستان ها و درمانگاهها به برکت وقف ایجاد شده است و اقشار زیادی از علما ، طلاب ، دانش آموزان ، دانشجویان و عامه مردم از خدمات آن بهره مند هستند اما غالبا از موقوفه بودن آن بی خبر هستند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم خدمات وقف را برای مردم عزیز بیان کنیم البته این تبیین باید علمی ، دقیق ، ظریف و هنرمندانه باشد تا مردم به نحو مطلوبی نسبت به آن اغنا شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین افزود : برخی هم اکنون در اماکن موقوفه مشغول فعالیت و بهره مندی از خدمات آن هستند اما از بیان موقوفه بودن آن مکان می ترسند.
وی در ادامه تبیین این آثار را یکی دیگر از وظایف روابط عمومی ها دانست و تصریح کرد : اگر امروز برخی تلخی ها درباره موقوفات در ذهن و زبان مردم وجود دارد بدلیل بیان نشدن آثار و برکات و حلاوت های این سنت حسنه در میان مردم شریف است.

حجت الاسلام محمدی در ادامه یکی دیگر از ماموریت های روابط عمومی را احیای فرهنگ وقف و وقف های دسته جمعی دانست و تصریح کرد : امروز برای احیای فرهنگ وقف در سطح جامعه و مشارکت مردم در وقف با هر مقدار ثروت و تمکن مالی ، مسئولیت خطیری برعهده روابط عمومی ها نهاده شده است و ضروری است در این زمینه بویژه معرفی وقف های جمعی به مردم که در قالب اوراق وقف منتشر شده است ،گام های بلندی را برداریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر هدایت وقف های نوین در استان ها به سمت نیازهای روز جامعه، افزود : تعیین شاخص برای فعالیت های روابط عمومی و هدفمند بودن فعالیت های روابط عمومی ها، باید نتایج خود را در عرصه ایجاد وقف های جدید و افزایش توجه مردم ، حضور و زیارت امامزادگان و بزرگداشت بقاع متبرکه نشان دهد.

وی با بیان اینکه سنت حسنه وقف امروز در سطح جامعه با مشکلاتی روبروست تصریح کرد : فرهنگ وقف امروز با مشکلاتی روبروست که یکی از این مشکلات ؛ انتظارات و توقعات بیش از حد و توان موقوفات و اوقاف و مشکلات حقوقی و قضایی موجود در برابر موقوفات است.

حجت الاسلام محمدی تعامل با علما ، مراجع ، حوزه های علمیه ، ادارات ، سازمان ها ، مدیران و مسئولان را یکی از وظایف روابط عمومی ها برشمرد و خاطر نشان کرد : بهره مندی و بهره گیری از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی و حوزه ها و اطلاع رسانی آثار و دستاوردهای وقف به مدیران ، علما و گروه های مرجع یکی از وظایف تلاشگران و کارگزاران روابط عمومی ها است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه مستند سازی از اقدامات و فعالیت های انجام شده ، توجه به نقاط قوت و ضعف عملکردها و بیان کاستی ها و نواقص به مدیران را یکی از وظایف روابط عمومی ها برشمرد و افزود : اطلاع رسانی از فعالیت ها و عملکردهای ادارات باید مستمر ، متنوع و یکرنگ باشد و نه مقطعی و زودگذر.

وی در پایان از میزبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در برگزاری این دوره آموزشی در شهرستان ملایر قدردانی کرد.

براساس این گزارش در مراسم اختتامیه این دوره آموزشی حمید رضا ابراهیمی ، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اوقاف ، حسن ربیعی ، مدیرکل حوزه ریاست ، روابط عمومی و امور بین الملل ، سید حسنعلی موسوی نسب، مدیرکل مدیریت عملکرد این سازمان، حجت الاسلام زین العابدینی ، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ، دکتر جاوید ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر ، نوروزی ، رئیس شورای شهر ملایر ، شهردار این شهرستان و جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند.



انتهای پیام/
برچسب ها: اوراق ، وقف ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار