مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پروانه احداث بیش از 300 هکتار کشت گلخانه ای در استان صادر شده و عملیات اجرایی بخشی از آن در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمد رضا قدسی گفت : طی چند سال اخیر سطح زیر کشت گلخانه های استان رشد خوبی داشته چنانکه این سطح از 75 هکتار در سال 90 هم اینک به دو برابر یعنی 140هکتار افزایش یافته است.

وی گفت : در حال حاضر 10 گلخانه هم با وسعت مختلف در سطح شهرستان های استان در حال اجرا است و بخشی از آنها به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: خراسان رضوی طی سال های اخیر به لحاظ کیفیت گلخانه های احداث شده و احراز رتبه های کشوری در زمینه تولید محصولات گلخانه ای ازجایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی عنوان کرد : با توجه به محدودیت های شدید منابع آبی و اهمیت و مزایای این نوع کشت، توسعه گلخانه ها از جمله برنامه های توسعه ای است که بر این اساس سطح گلخانه های استان در سال 1400 باید به یک هزار هکتار برسد.

- مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: از این سطح 650هکتار مختص کشت محصولات صیفی ، گیاهان دارویی از جمله آلوورا 300 هکتار و گل و گیاهان زینتی 50 هکتار خواهد بود.

وی بهبود بهره وری و استفاده منطقی از منابع آب و خاک موجود، ایجاد زمینه اشتغال مولد و پایدار بویژه برای دانش آموختگان کشاورزی جویای کار در هر گلخانه با مساحت سه هزار متر مربع به طور متوسط برای یک نفر را از جمله مزایای این نوع کشت ها عنوان کرد .

وی اظهار داشت: از سویی امکان تولید خارج از فصل ، امکان کنترل بهتر عوامل محیطی و بیولوژیکی هم از دیگر مزیت های آن می باشد.

وی گفت: خراسان رضوی هم با وجود تعداد زیاد دانش آموخته کشاورزی جویای کار، همجواری با کشورهای آسیای میانه و افغانستان بعنوان خریدار عمده تولیدات کشور، وجود برخی زیرساخت های صادرات از جمله فرودگاه بین المللی و پروازهای خارجی، نیاز بازار داخلی استان و شرایط اقلیمی مناسب شهرستان های استان از جمله ظرفیت های استان برای توسعه این نوع کشت است.

ز/انتهای پیام

برچسب ها: مشهد ، کشت ، گلخانه ، پروانه ، احداث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.