مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
سوره 49. حجرات آیه 13
یآ أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکم مِّن ذَکرٍ وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکرَمَکمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ
ای مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامیترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست، همانا خدا دانای خبیر است.
* بعضی مفسّران این آیه را مرتبط با آیات قبل دانسته و گفتهاند: چون مسخره و غیبت کردن، برخاسته از روحیّهی خودبرتربینی و تحقیر دیگران است، این آیه میفرماید: ملاک برتری و کرامت، تقواست، نه جنس و نژاد.دراین آیه به سه اصل مهم اشاره شده است: اصل مساوات در آفرینش زن و مرد، اصل تفاوت در ویژگیهای بشری و اصل اینکه تقوا ملاک برتری است. البتّه در آیات دیگر قرآن، ملاکهایی از قبیل علم، سابقه، امانت، توانایی و هجرت نیز به چشم میخورد.* مرد یا زن بودن، یا از فلان قبیله وقوم بودن، ملاک افتخار نیست که اینها کار خداوند است. «خلقنا، جعلنا»* تفاوتهایی که در شکل و قیافه و نژاد انسانها دیده میشود، حکیمانه و برای شناسائی یکدیگر است، نه برای تفاخر. «لتعارفوا»
* کرامت در نزد مردم زودگذر است، کسب کرامت در نزد خداوند مهم است. «اکرمکم عنداللّه»* قرآن، تمام تبعیضهای نژادی، حزبی، قومی، قبیلهای، اقلیمی، اقتصادی، فکری، فرهنگی، اجتماعی و نظامی را مردود میشمارد و ملاک فضیلت را تقوا میداند. «ان اکرمکم عنداللّه أتقاکم»* برتریجویی، در فطرت انسان است و اسلام مسیر این خواستهی فطری را تقوا قرار داده است. «انّ اکرمکم عنداللّه أتقاکم»* ادّعای تقوا و تظاهر به آن نکنیم که خدا همه را خوب میشناسد. «علیم خبیر»برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید