کمیته بین المللی صلیب سرخ خواستار جلوگیری از کاربرد سلاح های انفجاری با قدرت تخریب گسترده در مناطق پر جمعیت که تلفات ناگواری برای غیر نظامیان دارد ،‌ شد .

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،‌ پيش از سخنرانی مسئولان كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ كه قرار است طي روزهاي آتي در كميته‌ي اولِ مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك ايراد شود، اين سازمان باز هم از طرف‌هاي درگيري‌هاي مسلحانه در سراسر جهان خواست تا از كاربرد سلاح‌هاي انفجاري با قدرت تخريب گسترده در مناطق پرجمعيت پرهيز كنند، چرا كه اين امر پيامدهاي ناگواري براي غيرنظاميان خواهد داشت.

توپ، خمپاره، انواع بمب‌هاي هوا به زمين، راكت و سامانه‌هاي پرتاب متعدد، همگي جزو آن دسته از تسليحات انفجاري بوده‌اند كه در خصومت‌هاي اخير خسارات وحشتناكي به غيرنظاميان وارد كرده‌، منجر به مرگ و مير، جراحت، معلوليت و ديگر آسيب‌هاي حادشده‌اند. به دليل عدم دقت كافي، قدرت انفجاري بالا و نيز حوزه‌ي وسيع اصابت تركش‌ها و در نتيجه احتمال بالاي بروز آثار ناخواسته‌يچنين سلاح‌هايي،استفاده از آنها در مناطق پرجمعيت غيرقابل پذيرش است.

 پيتر مائورر، رياست كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ گفت: «در نهايت اين غيرنظاميان سوريه، غزه،  اسرائيل، افغانستان، ليبي، شرق اوكراين و ديگر مناطق درگيري هستند كه بايد قيمت برخورد اشتباه گلوله‌هاي توپ‌ رها شده به سمت اهداف نظامي را به خانه‌ها، بيمارستان‌ها و مدارس پرداخت كنند. اين امر بايد به هر شكل ممكن خاتمه يابد.»

وي افزود: «اين قبيل تسليحات انفجاري براي ميادين جنگيِ باز طراحي شده‌اند، نه براي مناطق شهري و مسكوني. با توجه به شواهد و قرائني كه از درگيري‌هاي اخير به دست آمده، كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ اين پرسش اساسي را مطرح مي‌نمايد كه آيا مي‌توان چنين تسليحاتي را با دقت كافي براي حمله به اهداف نظاميِ واقع در مناطق پرجمعيت به كار برد، ودر واقع آيا مي‌توان آثار آنها را تا حدي كه در حقوق بين‌المللي بشردوستانه مجاز شمرده شده محدود كرد. اين موضوع ربطي به خود سلاح‌ها ندارد، بلكه به مكان و چگونگي استفاده از آنها برمي‌گردد.»

تلفات غيرنظاميان و ساختمان‌هاي صدمه ديده يا تخريب شده، جزو بارزترين پيامدهاي كاربرد تسليحات انفجاري در مناطق پرجمعيت هستند. با اين حال خساراتي كه كمتر به چشم مي‌آيند، مثلاً به شبكه‌هاي حياتي آب‌رساني و برق، مي‌توانند با ايجاد اختلال در روند ارائه‌ي مراقبت‌هاي درماني در زماني كه بيمارستان‌ها مملو از مجروح هستند،آثاري به همان اندازه مخرب داشته وحتي مشكلات گسترده‌تري را بر مردم تحميل كنند.

امروزه جنگ در مناطق شهري چالش‌هاي جديدي را رقم زده كه بايد مورد رسيدگي قرار گيرند. تمامي طرف‌هاي درگيري‌ مسلحانه بايداقدامات لازم را براي حفاظت از غيرنظاميان در برابر آثار درگيري به عمل آورند. اجراي عمليات نظامي از داخل مناطق شهري، غيرنظاميان را در معرض خطر قرار مي‌دهد. با اين حال، نيروهاي حمله كننده بايد همواره تلاش نمايند تا آثار عمليات نظامي خود بر غيرنظاميان را به حداقل برسانند، از جمله با توجه به نحوه‌ي انتخاب روش‌ها و ادوات جنگي. بايد تسليحات و تاكتيك‌هاي جايگزين را نيز مد نظر قرار داد.


انتهای پیام /
برچسب ها: صلیب سرخ ، سلاح ، هشدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار