کارگر با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با صندوق ضمانت صادرات جهت استفاده از خدمات این صندوق در تسهیل و تسریع صادرات فرش دستباف گفت: پوشش ریسک صادرات و اعتبارسنجی خریداران فرش دستباف ایران در خارج از کشور از خدمات و تسهیلاتی است که صادرکنندگان فرش دستباف می‌توانند از آن استفاده نمایند.

حمید کارگر سرپرست مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اقدامات این مرکز در جهت حمایت از تولیدکنندگان فرش دستباف اظهار داشت: این مرکز در چند حوزه به ارکان زنجیره تامین فرش دستباف خدمت رسانی می‌کند که یکی از این حوزه ها ارائه تسهیلات و وام است.

وی افزود: این تسهیلات به شکل های مختلفی در اختیار توسعه فرش دستباف و ایجاد کارگاه های فرش دستباف قرار می گیرد.

کارگر در ادامه به امضای تفاهم‌نامه با صندوق مهر امام رضا اشاره کرد و گفت: در شش ماهه نخست سال تفاهم‌نامه‌ای با این صندوق امضا شد که بر اساس این تفاهم‌نامه تا سقف 100 میلیون تومان به پشتیبان فرش دستباف با بازپرداخت 4 درصد تسهیلات تخصیص داده می‌شود.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران افزود: همچنین جلسه‌ای با صندوق ضمانت صادرات برای استفاده از خدمات این صندوق در تسهیل و تسریع صادرات فرش دستباف برگزار شد که شامل موارد مختلفی بود اما به طور مشخص پوشش ریسک صادرات و اعتبار سنجی خریداران فرش دستباف ایران در خارج از کشور از خدمات و تسهیلاتی است که صادرکنندگان می‌توانند از آن استفاده نمایند.

توجه به بیمه قالیبافان در بودجه سال 94

وی با اشاره به بیمه 480 هزار نفر قالیباف در کشور گفت: بیمه قالیبافان از دیگر مواردی است که مرکز ملی فرش همواره دنبال کرده است؛ هر چند که در بودجه امسال با کمبود اعتبار مواجه شدیم و سازمان تامین اجتماعی برای سال 93 بیمه شده جدید نمی پذیرد اما امیدواریم در بودجه سال 94 سهم مناسبی از وزارت کار به این بخش اختصاص پیدا کند.

کارگر با اشاره به این که حوزه بازاریابی یکی دیگر از حوزه هایی است که مرکز ملی فرش در حال خدمت رسانی است گفت: در حوزه بازار داخلی برگزاری انواع نمایشگاه و جشنواره فروش و در حوزه بازار خارجی جذب بازارهای جدید، تبلیغات و اعزام هیئت های تجاری در دستور کار مرکز ملی فرش قرار دارد.

ایجاد بسترهای توسعه صادرات فرش دستباف توسط مرکز ملی فرش

وی تاکید کرد: صادرکنندگان فرش در واقع دیپلمات های فرهنگی، هنری و اقتصادی کشور هستند و یکی از وظایف مهم ما خدمت رسانی و ایجاد بستر مناسب برای صادرات فرش ایرانی است که از مهمترین کالاهای صادرات غیرنفتی به شمار می‌رود.

کارگر ادامه داد: شناسایی نمایشگاه های خارج از کشور برای حضور فرش ایرانی، شناسایی رسانه های موثر برای تبلیغات این هنر در خارج از کشور، همچنین شناسایی شرکت های معماری و دکوراسیون برای پیوند تجار با این شرکت ها و امکان استفاده از تسهیلات صندوق ضمانت صادرات برای پایین آوردن ریسک از جمله بسترهای توسعه صادرات فرش دستباف است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: هیچ کالایی توانایی برابری با فرش دستباف را به لحاظ وجوه اقتصادی، تجاری و فرهنگی ندارد چرا که فرش دستباف هم اشتغالزایی بالایی دارد و هم با حداقل سرمایه ارزش افزوده بالایی را برای تولید ایجاد می‌کند و در همه مناطق شهری و روستایی امکان تولید این محصول وجود دارد لذا توجه و حمایت از این میراث کهن وظیفه اصلی ما است.

افزایش 38 درصدی صادرات فرش دستباف در نیمه نخست سال

کارگر در ادامه با اشاره به میزان صادرات فرش دستباف کشور گفت: متاسفانه دو سال گذشته بازه زمانی پرچالشی در صادرات فرش دستباف بود و در پایان سال 92 تنها 314 میلیون دلار میزان صادرات فرش دستباف بود که این رقم در دهه‌های اخیر کمترین رقم صادراتی این محصول می‌باشد. 

وی افزود: این کاهش صادرات متاثر از عوامل متعددی می‌باشد اما با این حال همچنان جایگاه فرش دستباف ایران در میان اقلام صادرات غیرنفتی جایگاه مهمی است و در میان سایر کشورهای تولیدکننده فرش ایران دارای بیشترین سهم از تجارت جهانی این محصول است. 

کارگر گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری شاهد رشد 38 درصدی در حوزه صادرات این کالا هستیم که رقم مناسبی است. 

وی اضافه کرد: البته چون این رقم با مدت مشابه سال گذشته که با رکود مواجه بودیم، مقایسه می‌شود نباید خیلی به آن دلخوش بود. 

بهبود مناسبات سیاسی موثر در افزایش صادرات فرش دستباف  

سرپرست مرکز ملی فرش با اشاره به عوامل تاثیرگذار در کاهش صادرات فرش دستباف گفت: تحریم ایران توسط آمریکا یکی از این عوامل بود، چرا که یک چهارم فرش صادراتی ایران به آمریکا صادر می‌شد و از 4 سال گذشته که این کشور ورود هر فرشی که مبدا تولید آن ایران است را ممنوع کرد یکی از بازارهای مهم صادراتی ما از دست رفت. 

وی گفت: تحریم‌های عمومی کشور که باعث افزایش هزینه‌های صادرات و همچنین مسائل مرتبط با حمل و نقل و بیمه و مشکلات ناشی از عدم امکان نقل و انتقال ارز همچنین نوسانات ارزی و بی‌ثباتی بازار از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات فرش است. 

کارگر اضافه کرد: ناآرامی های سیاسی در برخی از کشورهای عربی که بازار هدف صادراتی ما محسوب می‌شدند و همچنین وقوع رکود اقتصادی در برخی از کشورهای اروپایی از دیگر عوامل تاثیرگذار می‌باشد. 

وی با اشاره به عوامل داخلی تاثیرگذار در کاهش صادرات گفت: بالا رفتن هزینه تولید که به معنای بالا رفتن قیمت تمام شده فرش است نیز از دیگر این عوامل است که امکان رقابت با سایر کشورهای تولیدکننده را برای ما مشکل‌ساز می‌کند. 

وی افزود: تطبیق دادن تولیدات داخلی با سلیقه مشتریان خارج از کشور نیز از دیگر عواملی است که زمان‌بر است. 

سرپرست مرکز ملی فرش گفت: ورود برخی کالاها و کف‌پوش های جایگزین مثل انواع فرش ماشینی، کف پوش‌ها، پارکت و موکت‌ها از دیگر عوامل موثر بر میزان صادرات می‌باشد. 

کارگر افزود: با همه این عوامل خوش‌بین هستیم که صادرات فرش دستباف با توجه به بهبود مناسبات سیاسی کشور رشد خوبی را داشته باشد که البته در ماه‌های ابتدایی سال شاهد این امر بودیم. 

وی تاکید کرد: با توجه به عزم جدی دولت تدبیر و امید و توجه ویژه به فرش دستباف و حوزه صادرات غیرنفتی امیدواریم صادرات این محصول افزایش یابد. 
 
صادرات فرش دستباف به بیش از 80 کشور  

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه فرش دستباف به بیش از 80 کشور دنیا صادر می‌شود گفت: بخشی از این بازار بازارهای سنتی هستند که از دیرباز فرش ایران را می‌شناختند و ما در این کشورها پایگاه و جایگاه صادرات و فروش داریم. 

وی افزود: برخی بازارهای جدید مثل چین، روسیه، آفریقای جنوبی، برزیل و برخی کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا هستند که چین با وجود اینکه روزگاری تولیدکننده فرش‌دستباف بود امروز یکی از بهترین واردکنندگان فرش دستباف است و در آمار 6 ماهه رتبه پنجم را در میان واردکنندگان به خود اختصاص داده است. 

کارگر تاکید کرد: به طور معمول کشورهای آلمان، ایتالیا، ژاپن، لبنان و امارات از خریداران عمده فرش دستباف در سال‌های اخیر هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: فرش ، صادرات ، دستباف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار