رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه فدراسیون فوتبال باید از خواسته‌های کمیته تمکین کند، گفت: برای والیبال آینده خوبی مدنظر است که می‌تواند در المپیک ریو سکونشین شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک در نشست رسانه‌ای پس از اینچئون عنوان کرد: قصد ورود به مسائل فنی را ندارم اما آنچه نیاز بود کمیته وارد مسایل شود چند نکته بود که انجام شد. جامعه ورزش از برخی تنش‌ها و جنجال‌ها بین مسئولان خسته شده بود و این صحبت‌ها آسیبش ابتدا به خود جامعه ورزش انتقال یافت. جمع بندی ما کمک به بازگشت آرامش بود و این کمک باید از خود مسئولان شروع می شد. به عنوان مثال من خودم را درنظر می گیرم تا شائبه‌ای ایجاد نشود. من اگر دم از اخلاق می‌زنم نباید خلاف آن عمل کنم.

وی ادامه داد: مورد دیگر هماهنگی بین تصمیم گیرندگان ورزش بود و با اینکه ما تصمیم گیرنده اصلی بودیم اما احساس کردیم برای کسب بهترین نتیجه باید با وزارت ورزش و جوانان و سایر ارگان‌ها هماهنگ باشیم و خوشبختانه هم این اتفاق رخ داد.

هاشمی افزود: اما مورد سوم بحث تمرکز بود. ما فرصت کمی داشتیم تا برای رشته‌های مدال آور برنامه ریزی کاملی داشته باشیم اما با کاروان کیفی وارد بازی‌ها شدیم. پیش بینی ما 25 مدال طلا بود و به 95 درصد اهداف خود رسیدیم. اگر در وزنه برداری و کشتی به حق خود رسیده بودیم حالا طلاهای ایران بیشتر می شد.

رئیس کمیته ملی المپیک بیان کرد: سرمایه‌گذاری روی بانوان را افزایش خواهیم داد چراکه آنها نشان دادند از توانایی‌های بالایی برخوردار هستند.

وی در مورد تیم ملی امید ایران گفت: معتقدم که تیم ملی امید ایران بسیار ضعیف عمل کرد و به طور کلی در سبد مدال ما نیز قرار نداشتند و من معتقدم سکان هدایت تیم‌هایی از این دست به عهده خود فدراسیون‌هایشان است اما آنها باید در این باره پاسخگو باشند و در فدراسیون فوتبال هم به همین شکل است. البته آنها باید در صورتیکه ما احساس ضعف کنیم از نظرات، پیشنهادات و حتی خواسته‌های ما تمکین کنند.

هاشمی در اتباط با پوشش رسانه ای بازی‌های اینچئون اظهار داشت: ما قلبا شما را باور داریم و برای بازی های المپیک هم نیاز به رسانه‌ها وجود و سعی داریم تا جایی این باور خود را اصلاح کنیم و خودمان را در کنار فدراسیون‌ها قرار دادیم و سعی کردیم دستوری عمل نکنیم و با نشست فنی و سرکشی در اردوها این احساس را ایجاد کنیم در کنارشان هستیم و با ایجاد فضای اغنایی رئیس بازی نداشتیم
.

وی با اشاره به حمایت دولت از کمیته ملی المپیک بیان کرد: تا به حال در تاریخ ورزش ایران سابقه نداشته است که در 6 ماه اول سال بودجه خود را بگیریم. با وجود ارتباط محدو اما به دولت فشار ناوردیم ولی رئیس جمهور و معاونان وی پشتوانه بسیار خوبی برای ما بودند ضمن آنکه در کنار آن برای ورزشکازران ایجاد انگیزه کردیم و این روند ادامه خواهد داشت.

رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: با توجه به اینکه دوره قبل بازی‌های آسیایی بعد از انقلاب بهترین نتیجه کاروان ورزشی ایران بوده است و مقایسه‌ها با دوره قبل انجام می‌شود اما کاروان این دوره نیز هیچ تفاوتی از نظر نتایج با قبلی نمی‌کرد و افتخاری برای ایران محسوب می‌شوند و ما نگاه سیاسی به ورزش نداریم.

هاشمی با بیان 2 ویژگی بازی‌های آسیایی اینچئون افزود: در دوره قبلی ما در 7 رشته صاحب مدال شدیم اما این دوره 11 رشته به مدال رسیدند که نشان از برتری مدال آوری ایران دارد. ضمن اینکه در این دوره با افزایش تعداد مدال‌های طلا و نقره مواجه شدیم. دومین موفقیت ورزش ایران در اینچئون پیشرفت بانوان بود. در دوره قبلی 14 مدال در این بخش داشتیم ولی در این دوره به 16 مدال رسیدیم. در دوره قبل 1 مدال طلا و این بار به 2 مدال طلا رسیدیم که این پتانسیل خوب بانوان را نشان می دهد. از مجموع 17 دوره بازی‌های آسیایی؛ در سال 1966 یک برنز در والیبال، در سال 1974 تهران 2 برنز در شمشیربازی، در 2002 بوسان 2 برنز تیراندازی و تکواندو؛ در 2006 ،  2 برنز در تکواندو؛ در دوره قبل 14 مدال و این دوره 16 مدال رسیدیم و این پیشرفت بانوان قطعا ادامه خواهد داشت.

وی با اعلام کاهش 25 درصدی ظرفیت کاروان ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون گفت: نسبت به گوانگژو در مجموع 95 نفر ورزشکار کمتر داشتیم و از کل کاروان 160 نفر کاسته شده بود این موضوع باعث کاهش 10 درصدی مدال‌آوری نیز شد. 42 رشته در گوانگژو و در این دوره 36 رشته شرکت داشتند که در مجموع 123 مدال کاهش یافت در مجموع این موضوع باعث کاهش تعداد مدال‌های کل کشورها بجز قزاقستان شد. ایران نیز دو مدال در مجموع کمتر دریافت کرد اما تعداد طلاها و نقره‌های کاروان ایران افزایش داشت. در گوانگژو 36 کشور و در اینچئون 37 کشور مدال‌آور بودند و 9 کشور هم به مدالی در اینچئون نرسیدند. از مجموع 437 رویداد ورزشی که در اینچئون برگزار شد تعداد 39 مسابقه کمتر از گوانگژو داشتیم.

هاشمی عنوان کرد: ارزیابی کمیته المپیک مثبت است اما دلیل بر این نباید باشد که ما به این نتایج راضی هستیم ورزش ایران استعداد لازم را دارد و نیاز به توجه بیشتری در بخش مردان و زنان داریم فضای رسانه‌ای هم نباید محل تسویه حساب شخصی باشد. باید واقع بینانه نظرات دلسوزان و کارشناسان را لحاظ کنیم به نظر من ملاک ارزیابی برای فدراسیون‌ها فقط بازی‌های آسیایی نیست این یک ملاک اصلی است اما ناکامی اینچئون برای این ارزیابی کافی نیست البته از رشته‌های موفق هم باید تقدیر شود.

وی با اشاره به مجامع فدراسیون‌های ورزشی یادآور شد: آنها درگیر این ارزیابی نیستند اما باید فضای آن ایجاد شود شاید گله‌هایی باشد که به درستی کار خود را انجام نمی‌دهند ودر این راه شاید ما هم مقصر باشیم باید نسبت به امکاناتی که فدراسیون‌ها و هیئت‌ها دارند از آنها توقع داشته باشیم. به عنوان مثال فدراسیون شنا آن امکاناتی را که از لحاظ استخرها و درآمدزایی می‌تواند داشته باشد را در اختیار ندارد.

هاشمی تصریح کرد: نتیجه ارزیابی یک فدراسیون صرفا تغییرات در آنها نیست اما باید برنامه‌های آنها اصلاح شود چون تعارف با کسی نداریم. وزارت ورزش قطعا بر این کار نظارت دارد. متاسفانه فدراسیون نباید به جز تیم ملی تیم داری کند چون این وظیفه اصلی باشگاه‌هاست اگر معضل بزرگ مدال‌آوری و قهرمانی را حل کنیم مشکلات حل می‌شود. یکی از این معضلات 6 رشته پر مدال شنا، دو و میدانی، ژیمناستیک، قایقرانی، تیراندازی ودوچرخه سواری است که ما سهم ناچیزی در مدال‌آوری آنها داریم. البته در اینچئون با کسب 17 مدال در این 6 رشته پر مدال نتایج خوبی به دست آوردیم البته چین 196 مدال به دست آورد. ما 2 طلا و آنها 93 مدال طلا داشته‌اند. سهم صفر درصدی شنا و ژیمناستیک در مدال‌آوری این موضوع را نشان می‌دهد که باید در رشته‌های پر مدال سرمایه گذاری کنیم.

او با بیان اینکه کمیته ملی المپیک طرح ویژه ای را برای رشته‌های مدال‌آور در نظر گرفته است، گفت: توجه به موضوع باشگاه‌داری و توجه ویژه به فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی در این طرح گنجانده شده که از لحاظ مالی و امکانات باید توقعات را برآورده کنیم چون افزایش بودجه برای 6رشته مدال‌آور ضروری است در کنار این موضوع ما از ظرفیت کارشناسان امر ورزش به خوبی استفاده نکرده‌ایم اگر آلمان قهرمان جام جهانی فوتبال می‌شود به خاطر این موضوع است که دانشگاه ورزش کل آلمان پشتوانه آنها است. اگر بتوانیم در برنامه بلند مدت آینده 17 مدال را به 50 مدال در رشته‌های مدال‌آوربرسانیم یعنی مسیر خوبی را طی کرده‌ایم.

کیومرث هاشمی ذات فوتبال را حاشیه دانست و عنوان کرد: ممکن بود در پیگیری اتفاقی که برای فوتبال ایران در اینچئون افتاد رشته‌های دیگر هم درگیر شوند. هرچند که این اتفاق زیاد بزرگ نبود اما خطایی بود که باید به آن رسیدگی شود و ما هم نخواستیم در اینچئون به آن بپردازیم.

رئیس کمیته ملی المپیک ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در مورد حذف کیمیا علیزاده تکواندوکار تیم ملی بانوان در مراسم قرعه‌کشی بازی‌های آسیایی خاطرنشان کرد: گفته می شود فدراسیون جهانی تغییرات قوانین را دو سال قبل اعلام کرده بود اما اعتراض ما برای حذف علیزاده به خاطر نداشتن شرایط سنی مسابقات این بود که باید در دفترچه فنی رده‌های سنی قید شود ما این موضوع را در ژیمناستیک دیدیم و اعتراض ما وقتی قوت گرفت که حتی آنها از یک ماه قبل که مدارک را ارسال کرده بودیم آنرا به خاطر کارشکنی‌ها رسیدگی نکرده‌ بودند. کره‌ای‌ها از هر ترفندی برای  موفقیت استفاده کردند که البته موفق نبودند. با این حال اگر به فدراسیون‌های عضو ابلاغ جهانی و آسیایی شده بود عملکرد فدراسیون تکواندو در این مورد قابل دفاع نیست.

وی با بیان اینکه پاداش مدال طلا را در این دوره افزایش دادیم گفت: از هر ترفندی برای افزایش انگیزه ورزشکاران استفاده کرده اما می‌دانیم که بحث روانشناسی اهمیت بالایی دارد بودجه سال 94 در حال آماده سازی است ما سال مهم کسب سهمیه المپیک و سه کنفرانس مهم بین‌المللی را پیش رو داریم. طرح 10 ساله برای رشته‌های پرمدال در نگاه ویژه بودجه 94 دیده شده است.

هاشمی در مورد اعزام نشدن واترپلو به اینچئون عنوان کرد: می‌توانستیم 5یا6رشته دیگر را به اینچئون اعزام کنیم اما می‌دانستیم که آنها روی سکو نمی‌روند واترپلو هم برای ما مسجل شده بود که مدال‌آور نخواهد بود. مثل جودو که قرار بود حدود 3نفر اعزام شوند اما با اصرار فدراسیون این تعداد به 6نفر رسید بعد هم آنها نتیجه ضعیفی گرفتند. اگر تعداد این رشته‌ها را اضافه می‌کردیم شاید حالا نتایج خوب به دست نمی‌آمد.

وی با اشاره به میزبانی نشست هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا در ایران تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در حال رایزنی برای کسب کرسی در مجموعه بین‌المللی هستیم تا ضعف ورزش ایران در این بخش از بین برود.

هاشمی به مسابقه عبدولی و ناداوری در این مسابقه اشاره کرد و افزود: شورای المپیک آسیا خیلی دوست داشت در این اتفاق ایران کمک کند این ناداوری بازتاب بدی برای کره‌ای‌ها داشت بعد از ساعت‌ها جلسات ایران در این رابطه نتوانستیم نتیجه را تغییر دهیم بنابراین ما گفتیم کشتی‌گیرمان  از نظر ما طلایی است تلاش کردیم از آنها نامه بگیریم که بپذیرند اشتباه کردند.اگر این اتفاق می‌افتاد میزبانی آنها زیر سوال می‌رفت.

او با بیان اینکه هندبال به خاطر مشکلات درون خانوادگی خودش باخته گفت: آنها می‌توانستند حاشیه‌هایشان را کدخدا منشانه حل کنند حتی من می‌خواستم واسطه شوم که قبول نکردند. جودو و فوتبال هم ضعیف بودند در برخی از رشته‌ها خوب بودیم اما در بعضی دیگر با اینکه راضی شدیم اما به اهدافمان نرسیدیم از نظر من فوتبال با سایر رشته‌ها تفاوتی ندارد اما دلیل بر ارزیابی‌ نکردن آنها نیست.

هاشمی با اشاره به بازی‌های ساحلی آسیا در تایلند گفت: 18 رشته فقط در بخش مردان به این بازی‌های اعزام می‌شوند قطعا برای المپیک ریو شرایط بهتری در مدال‌آوری و کسب سهمیه خواهیم داشت که یکی از این رشته‌های موفق والیبال است که به قطع روی سکو می‌رود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار