خبرگزاری صدای افغان نوشت:افغانستان و ایران به عنوان دو کشور همسایه که منافع بزرگ و استثنایی را در گذشته برای یکدیگر رقم زده اند، همواره با موانع مشترکی نیز روبرو بوده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، خبرگزاری صدای افغان(آوا) روز سه شنبه در مطلبی با اشاره به گفت وگوی تلفنی اشرف غنی احمدزی؛ رییس جمهوری جدید افغانستان با حسن روحانی رییس جمههوری اسلامی ایران و تاکید دو رییس جمهور به ضرورت حسن همجواری و تداوم دوستی میان مردم دو کشور نوشت: دوستی افغانستان و ایران دیرینه است.

صدای افغان افزود:اشرف غنی در این گفتگو با اشاره به امضای توافقنامه امنیتی افغانستان و امریکا به رییس جمهور ایران اطمینان داد که هر گونه توافق افغانستان با دیگر کشورها به هیچ عنوان علیه ایران و یا ضرر ملت ایران نخواهد بود.

خبرگزاری آوا با اشاره به تاکید رییس جمهور افغانستان در این گفت وگوی تلفنی به لزوم همکاری همه کشورها علیه افراط گرایی و تروریسم نوشت: رییس جمهور ایران نیز در این گفت وگو با اعلام رضایت از تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان و بیان مواضع کشورش در باره امضای توافقنامه امنیتی کابل - واشنگتن، همکاری های منطقه ای را اصلی ترین راه مقابله با تروریزم و افراط گری های قومی و مذهبی دانست.

خبرگزاری صدای افغان در ادامه افغانستان و ایران را دو کشور همسایه دانست که این همسایگی برای دو کشور، منفعت های بزرگ و استثنایی را رقم زده و در عین تحقق این منفعت ها نیز در گذشته تاریخی، همواره با مشکلات و موانع مهمی روبرو بوده اند.

آوا افزود: افغانستان به دلیل موقعیت استراتژیک و راهبردی خود در آسیا، همواره موجب شده است؛ تا قدرت های مسلط زمان، نسبت به تسخیر و اشغال آن، دندان طمع تیز کنند.

صدای افغان با تاکید به متاثر شده همسایگان افغانستان از این موقعیت استراتژیک و طمع قدرت های مسلط زمان به این کشور، نوشت:

پاکستان به عنوان کشور همسایه ای که به لحاظ جغرافیایی بیشترین و طولانی ترین مرز مشترک زمینی را با افغانستان دارد، همواره سعی کرده است با همراهی با یکی از قدرت های سلطه جوی جهانی، از میزان آفت های ناشی از اشغال افغانستان توسط ابرقدرت ها، برای کشور خود بکاهد. این خبرگزاری نوشت:به عنوان مثال، در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی، پاکستان با همکاری نزدیک با امریکا و همچنین کشورهای عرب هم پیمان و تحت سلطه امریکا، میزبانی از ده ها گروه اسلامگرا و جهادی را بر عهده گرفت و به این ترتیب، در شکست شوروی در افغانستان، نقش ایفا کرد و در نتیجه، اجازه نداد آفت های ناشی از این اشغال به پاکستان نیز سرایت کند.

صدای افغان افزود: شوروی شکست خورد؛ اما پروژه میزبانی از حضور گروه های جهادی به پایان نرسید؛ تا آنکه این کشور به کمک قدرت های خارجی، با انحراف مفهوم و آموزه جهاد در نگرش اسلامی به سمت تروریزم، افراطی گری مذهبی و ظهور گروه های تندرو تکفیری، این بار رأسا سعی کرد افغانستان را تحت سلطه خود درآورد.

صدای افغان افزود: پنج سال سلطه طالبان بر بیش از 90 درصد خاک افغانستان، ماحصل این پروژه بود؛ پروژه ای که به نظر می رسد هنوز هم به نوعی دنبال می شود.

این خبرگزاری افغان نوشت:پس از پاکستان، ایران از همسایه های مهمی است که بیشترین مشترکات را با افغانستان دارد؛ اما این اشتراکات به گونه ای است که موانع مشترک در برابر تحقق آنها نیز وجود دارد و همین امر، دو کشور را ناگزیر می سازد در سخت ترین شرایط، مانند دو ملت برادر، در کنار هم بمانند و به توسعه ارتباط و هماهنگی برای مقابله با تهدیدهای مشترک، فکر کنند.

صدای افغان افزود: در حوزه سیاسی و حاکمیت ملی و امنیتی مانند حضور قدرت های فرامنطقه در افغانستان و همچنین پیمان های امنیتی و نظامی با جهان، نفوذ و فعالیت گروه های تکفیری و تروریستی از پاکستان به افغانستان امنیت سراسر منطقه را با خطر مواجه می کنند.

این خبرگزاری نوشت: در عرصه اجتماعی و اقتصادی مانند مساله مهاجرت و همچنین کشت و تولید مواد مخدر و نیز در حوزه فرهنگ مانند دغدغه صیانت از میراث مشترک فرهنگی و تمدنی و تقویت زبان فارسی در کشورهای حوزه تمدنی نوروز و... همواره وجود داشته است و دو کشور را ناگزیر می کند؛ تا با مدیریت خردمندانه روابط سیاسی خود، به دور از هرگونه تاثیرپذیری از قدرت های فرامنطقه، راهکار معقول و مقرون به صرفه ای را برای غلبه بر موانع و تحقق منافع مشترک، روی دست گیرند.

خبرگزاری صدای افغان نوشت: انتظار می رود دولت وحدت ملی افغانستان نیز بتواند از عهده این مهم به خوبی برآید و به خاطر تحقق منافع راهبردی خود در پرتو رابطه نیک با کشور همسایه ایران، تهدیدها را تبدیل به فرصت کند و فرصت ها را به فعلیت برساند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.