اتاقهای نمک زنجان در انتظار گردشگرانیست که به قصد نمک درمانی به ایران قدم می گذارند .

به گزارش با شگاه خبرنگاران زنجان ؛عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی بسیاری را بر آن داشته به شیوه های درمان طبیعی روی آورند .آب درمانی،سنگدرمانی،ریگ درمانی،لجن در مانی وزنبور درمانی از جمله این شیوه های طبیعیست که به علت طرافداران زیاد در سراسر دنیا به پدید آمدن صتعتی بنام توریسم درمانی منجر شده است.

بسیاری کشورها در این زمینه برنامه ریزیهای جامعی انجام داده اند ازجمله هند که ارز آوری آن از طریق توریسم درمانی سالانه 30 درصد رشد دارد.

در ایران هم وجود هزار چشمه آب معدنی،دریاچه ارومیه و برخی لجنهای طبی موقعیت مناسبی برای کشورمان ایجاد کرده است تا با توسعه روشهای طبیعی درمان، گردشگران زیادی را که قصد درمان دارند به این سو جذب کند.

در کنار این ظرفیتها نظام سلامت کشور نیز اینگونه پایه ریزی شده است تا در پایان برنامه توسعه بتوان30درصد از نیازهای درمانی و بهداشتی کشور رااز طریق صدور کالا و خدمات پزشکی و از همه مهمترتوریسم درمانی بر طرف کرد.

یکی از مصداقهای توریسم درمانی ،نمک درمانی است که شیوه ای غیر شیمیایی و طبیعی محسوب میشود.

این روش درمانرا نخستین بار در قرن نوزدهم پزشک و شیمیدان آلمانی هانریش شوسلرآنرا ابداع کرد اما به روش نوین، در سال ۱۹۸۲ در شوروی مورد استفاده قرار گرفت و از آن تاریخ تا به امروز میلیون ها نفر در سراسر دنیا از فواید این روش درمانی بدون دارو جهت درمان و بهبود بیماری هایی نظیر آسم، آلرژی، گرفتگی مجاری تنفسی، سرفه های مزمن و سایر بیماریها بهره مند شده اند.

دیوان بهداشت کانادا و وزارت بهداشت روسیه این شیوه درمانی رابه صورت رسمی ثبت کرده اند البته کار از این هم فراتر رفته ودر تمامی کشور های عضو اتحادیه اروپا، انگلستان، کانادا، آمریکا و برخی کشور های دیگر به عنوان یک جایگزین دارو برای بهبود بیماریهای تنفسی و روحی به وفور مورد استفاده قرار میگیرد.

هم اکنون اقبال به نمک در مانی در دنیا به جایی رسیده است که شرکت های بیمه ای قسمتی از هزینه های استفاده از غارهای نمکی را همانند دیگر خدمات درمانی و بهداشتی پرداخت می نمایند و افراد را به استفاده بیشتر از روش های طبیعی درمان و بهبود بیماری ها تشویق مینمایند.

خانم نیوشا بخشی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان است که موضوع پایان نامه اش را نمک در مانی انتخاب کرده است.

وی پژوهش خود را زیر نظر استاد راهنمایش خانم دکتر عاکفه احمدی افشاربه پیش میبرد.

بخشی میگوید در مرحله پژوهشی 33 کودکو نوجوان 6 تا 14 سال تحت درمان قرار گرفته اند که نتایج اولیه نسبتا مطلوب بوده است اما برای اظهار نظر قطعی میبایست منتظر آثار نهایی درمان و آنالیز داده ها ماند .

پارسا یکی از بیماران تحت درمان میگوید:(( مبتلا به آسم هستم و مدتها از اختلالات تنفسی رنج میبردم ،هنگام بازی خواب و حتی غذا خوردن در مذیقه بودم و سرفه های پی در پی آسایش را از من سلب کرده بود)) .

وی بیان میکند از زمان شروع در مان به روش نمک درمانی بسیاری از علایم بیماریش به طور محسوسی بهبود یافته است .

خانم دکتر عاکفه احمدی افشارکه هدایت اجرای طرح نمک درمانی را بر عهده دارد میگوید در این شیوه نخست اتاقهایی به نام اتاق نمک که تمامی سقف دیوارها وحتی کف که با نمک پوشانده شده است ساخته میشود وسپس بیمار را به مدت چند ساعت در آن اتاقها قرار میدهندتا از طریق استنشاق فرایند نمک درمانی اثر گزاری بیشتری داشته باشد.

به گفته این پزشک نوع نمک مورد استفاده در غارهای نمکی و اتاق های نمکی با نمک های خوراکی که در بسیاری موارد برای سلامت هم مضر هستند بسیار متفاوت استد و نمک مورد استفاده در اطاق های نمکی نوع خاصی از نمک هستند که مصرف آن چه به صورت خوراکی و چه بصورت تنفسی مشکلی را برای سلامت ایجاد نمی کند

وی معتقد است روند درمان بایستی تا سه هفته ادامه یابد.

خانم بخشی محقق طرح نیز میگوید:قطعه های نمک در درون دستگاه مخصوصی بنام سالینا یزر (Saline niser) قرار گرفته و سپس به ذره های میکرونی تقسیم و در هوای اتاق منتشر میشود.

وی برآن است ریز معلقهای نمک از طریق تنفس به تمامی قسمتهای ریه فرد بیمار راه یافته و بافتهای عفونی را التیام میبخشد.

یه گفته بخشی هم اکنون نمک درمانی برای بهبود بیماریهایی چون اسم تنگی نفس ،سینوز ،میگرن و برخی آلرژیها بکار میرود.

اقای غلامی یکی دیگر از فعالان این طرح است که میگوید میراث فرهنگی حمایت مالی طر ح پزوهشی نمک در مانی را برعهده گرفته است تا در صورت به نتیجه رسیدن از ظرفیتهای آن برای توسعه توریسم درمانی در استان زنجان و جذب گردشگران بهره گیرد .

وی اعلام کرد اجرای این طرح تاکنون 200میلیون تومان هزینه در بر داشته است .

باتوجه بااینکه معدن نمک چهر اباد و دوز کند در استان زنجان سرشار از ذخایر نمک با کیفیت و قدیمی هستند این منطقه میتواند به قطب نمک درمانی و حتی توریست در مانی بدل شود .

هم اکنون نمک درمانی در سایر مناطق کشور از جمله سمنان هم در دست بررسی است اما به نظرمیرسد زنجان موقعیت ممتاز تری دارد چرا که حین استخراج در معدن نمک چهر آباد تاکنون... مرد نمکی با قدمت هزار ساله در آن کشف شده و به همرا ابزارها ،وسایل همراه و پوشش هایشان در موزه مردان نمکی نگهداری میشوند .

انتهای پیام/ا

برچسب ها: نمک ، درمانی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.