از جمله شاخص‌های پیشرفت یا عقب‌ماندگی هر کشوری، وضعیت تولید علم در آن است که توسط پایگاه‌های معتبر علمی جهانی در بازه‌های زمانی خاصی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ تولید علم به مثابه قدرت نرمی می‌ماند که با افزایش آن، کشور به دفاع همه جانبه مسلح شده و احساس اقتدار ملی در ایرانیان متبلور می‌شود، درواقع با تولید علم کشور از واردات علم و تکنولوژی بی‌نیاز شده و قادر به مقابله در برابر جنگ نرم خواهد بود بنابراین با افزایش تولید علم و حرکت به سمت دستیابی به مرجعیت علمی جهان، افق‌های روشنی ترسیم می‌شود، اما ترسیم آن نیازمند تربیت محققان، افزایش سطح سواد علمی دانشجویان و ایجاد نظام آموزشی مناسب است. 

عبدالحسن شاهوردی، معاونت پژوهش و آموزش پژوهشگاه رویان در برنامه «افق روشن» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت درباره اینکه با تولید علم چگونه شرایط مقابله با جنگ نرم فراهم می‌شود، گفت: اساس ما باید بر اساس دانایی باشد باید برای تولید علم و رسیدن به جامعه ایده آل برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد. نکته مهم این است که در مقاطع تحصیلی به جای حافظه محوری باید تعقل و تعمق پرورش یابد؛ زیرا نیروی انسانی که بر اساس تعقل و تعمق پرورش یابند سرمایه‌ای محسوب می‌شوند که اقتدار ملی را ایجاد می‌کند. 

معاونت پژوهش و آموزش پژوهشگاه رویان در خصوص تبدیل تولید علم به یکی از گفتمان‌های اصلی جامعه گفت: روزگاری تکنولوزی در دنیا حرف اول را می‌زد اما امروز انقلاب‌های علمی دنیا در زمینه پزشکی روی می‌دهد، برای رسیدن به این هدف باید مزیت‌های نسبی کشور شناسایی شده و روی آن سرمایه گذاری کرد. مثلا با شناسایی مزیت‌های حوزه بهداشت، کشاورزی، نفت و تبدیل آن به دانش، خواهیم توانست در تعاملات بین المللی با اهرم‌های فشار مقابله کنیم.

وی افزود: با رسیدن به هدف قدرت تولید علمی، حرفی برا ی گفتن در جهان خواهیم داشت زیرا امروز بر سر میز هر مذاکره‌ای، تولید علم سایه انداخته و با رسیدن ما به این مرحله پرچم ایران در محامع جهانی برافراشته خواهد شد. 

شاهورید تاکید کرد: جنگ نرم در واقع جنگی است که کشور‌های متخاصم مانع رشد کشور مقابل می‌شوند بنابراین ما برای مقابله با این ترفند باید نیروی انسانی توانمند و متعهد تربیت کنیم و این باور را به نسل‌های آینده نیز منتقل کنیم. 

براساس چشم انداز علم و فناوری ایران در افق ۱۴۰۴ باید ایران به مرجعیت علمی جهان تبدیل شود.

معاونت پژوهش و آموزش پژوهشگاه رویان در خصوص مهم‌ترین ابزار دستیابی به چنین مرجعیتی به برنامه افق روشن گفت: برا ی رسیدن به این مرحله باید مراکز پژوهشی، پژوهشگاه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی د رکشور تقویت شوند، باید از مراکز توسعه‌ای برنامه راهبردی خواست، عملکرد مراکز پژوهشی ارزیابی و رصد شوند و نکته دیگر اینکه از دنیا غافل نشویم زیرا برای رسیدن به این مرجعیت نیاز به تعامل با دنیا داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار