فوتبالدوستان در سراسر جهان مهمترین افتخار هر فوتبالیستی را بالا بردن جام "ژول ریمه" به روی سر در بازیهای جام جهانی میدانند اما ژول ریمه تنها نام یک جام نیست بلکه سومین رییس فدراسیون فوتبال جهان بوده که اکنون سب بلاتر میراث دار وی است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، ژول ریمه در 14 اکتبر1873 در فرانسه  در خانواده ای چمن زن  متولد شد که مجبور بود به پدر چمن زنش در زمین های چمن  ثروتمندان فرانسوی کمک کند.ژول ریمه با وجود اینکه در زمینه وکالت به فعالیت می پرداخت در سال 1898 ایده تاسیس اولین مدرسه های ورزشی به نام "ستاره سرخ" یا "رد استار" را ارائه کرد و این مدرسه ورزشی تشکیل شد.

"ژول ریمه" در سال 1904 با توجه به تجربیات آشنایی با فوتبال بریتانیایی ها عضو اولین هیئت رئیسه انجمن فوتبال فرانسه قرار گرفت وبه دلیل وقوع جنگ جهانی مجبور شد تا سال 1919 از این رشته مهیج ورزشی به دور بماند.

اما "ژول ریمه" در سال 1919 به سمت مهم رییس فدراسیون فوتبال فرانسه دست یافت و پس از 2 سال تجربه موفقیت امیز به عنوان سومین رییس فدراسیون جهانی فوتبال ،فیفا  انتخاب شد.

با وجود اینکه "ژول ریمه" نتوانست انگلیس ،اسکاتلند  و ولز را راضی به عضویت در فیفا کنند که البته این موضوع به دلیل دلخوری بریتانیایی‌ها از انتخاب یک فرانسوی به ورزش سنتی بود اما توانست در ساماندهی 85 فدراسیون در جهان برای اولین بار نقش خود را به خوبی ایفا کند و طی 33 سال تا 1954 بلندمدت ترین دوره تاریخ ریاست فیفا را به نام خود زده و رکورد دار باشد.

باید تمامی فوتبالدوستان هیجانات جام جهانی را مدیون ژول ریمه باشند چرا که وی برای اولین بار با رییس جمهور اسبق اروگوئه این طرح را در سال 1928 مطرح کرد و این جام برای اولین بار در این کشور در سال 1930 برگزار شد. 4 سال دیگر تحت فشارهای بنیتو موسیلینی ایتالیایی که میخواست خودش را صلح طلب نشان دهد و از اتفاق رییس تیم اول شهر رم یعنی اس اس لاتزیو بود ایتالیا میزبان دومین دوره جام جهانی شد وپس از این دوره بود که ژول ریمه که همزمان ریاست فدراسیون فوتبال فرانسه را نیز در اختیار داشت توانست برای کشورش میزبانی این تورنمنت مهم را در سال 1938 بگیرد.

"ژول ریمه" به دلیل جنگ جهانی دوم دستور قطع برگزاری بازیهای جام جهانی طی دوره های 1942 و 1946 را داد اما  پس از 5 سال از  اتمام جنگ جهانی به منظور برقرار صلح جهانی و این موضوع که ملیت‌های مختلف به بهانه فوتبال می‌توانند گردهم بیایند در سال 1950 میزبانی برزیل را قبول کرد. طلایی جامگان برای اولین بار میزبان این رقابت ها شدند تا 4 سال بعد که جام جهانی در سوئیس برگزارشد و همچنان ریاست فیفا را برعهده داشت .

ژول ریمه در سال 1956 در سن 88 سالگی درگذشت وجایزه صلح نوبل را به دلیل خدماتش دریافت کرد.

از سال 1966 فیفا برای تقدیر و قدردانی از شخصیت ژول ریمه نام جامی که تیم قهرمان جام های جهانی را بالای سر میبرد به نام وی تغییر داد.

هرچند از سال 1970 تاکنون جام "ژول ریمه" 2 بار به سرقت رفته اما مسئولان فیفا برای برگزاری تمامی فینال های جام جهانی  نوه ژول ریمه را دعوت می‌کنند.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار