ساری/

از پرداخت نشدن جوایز صادراتی تا معضلات سیستم حمل و نقل

قصه پرغصه صادرکنندگان مرکبات به پرداخت نشدن جایزه صادراتی، نداشتن سیستم مناسب حمل و نقل اعم از ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی، سود بالای تسهیلات بانکی و ... ختم نمی‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، صادرات نیازمند زیرساخت‌های گوناگون است که سیستم حمل و نقل، یکی از این زیرساخت‌ها را تشکیل می‌دهد.

صادرکنندگان مازندران به‌ویژه در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات، همواره با مشکلی به نام کامیون‌های یخچال‌دار مواجه هستند و نداشتن سیستم حمل و نقل مناسب، مشکلاتی را برای صادرکنندگان به وجود آورده است.

* نیازمند حمایت دولتی هستیم

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی مازندران شامگاه شنبه در جلسه بررسی صادرات مرکبات، اظهار داشت: به دلیل اینکه مدیریت‌ها متغیر است، برنامه ثابتی وجود ندارد و هر کسی به سلیقه خود، کار انجام می‌دهد.

ابوالفضل مستشرق با اشاره به اینکه در اقتصاد امروز، نیازمند حمایت دولتی هستیم، افزود: چون صادرکنندگان از حمایت دولتی برخوردار نبودند سبب شد که بازار آسیای میانه را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه تعرفه گمرکی از دیگر مشکلات صادرکنندگان است، تصریح‌ کرد: تعرفه گمرکی ما دو برابر دیگر کشورها است و به همین دلیل، فضای رقابت را از دست می‌دهیم.

مستشرق با اشاره به جایزه صادراتی 18 درصدی ترکیه، گفت: از سال 89 تاکنون در کشور جایزه صادراتی سه درصدی را نپرداخته‌اند.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه بانک‌ها از مشکلات اصلی صادرکنندگان هستند، بیان داشت: بانک‌ها تسهیلات پنج ساله با تنفس یک ساله را به بخش تولید اختصاص می‌دهند اما این تسهیلات با تنفس 6 ماهه و مدت بازپرداخت یک ساله به بخش صادرات پرداخته می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه به مشکلات دولت آگاه هستیم اما دولت باید به صادرکنندگان کمک کند، خاطرنشان‌ کرد: باید مزیت داشته باشیم تا بازار ما در کشورهای هدف حفظ شود، حمل و نقل، یکی از این مزیت‌ها است که با کمک دولت باید گسترش یابد.

*تسهیلات بلندمدت و پرداخت جایزه صادراتی، راهگشای مشکلات صادرکنندگان

 رئیس اتحادیه باغداران مازندران نیز در این نشست گفت: تسهیلات بلندمدت ارزان و پرداخت جایزه صادراتی می‌تواند راهگشای صادرکنندگان در شرایط فعلی باشد.

محمدرضا شعبانی با بیان اینکه به استانداردسازی محصولات در مازندران، کمک نکردیم، گفت: برای محصولات باید استاندارد تعریف شود.

مسئول کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی مازندران نیز در این نشست اظهار داشت: کشور قزاقستان، پرتقال مصرفی خود را از آفریقای جنوبی و ترکیه وارد می‌کند چون فضای رقابت برای ما وجود ندارد.

امید حاجیان با بیان اینکه نمایندگان استان به صورت جدی، پای صحبت صادرکنندگان ننشستند، افزود: اگر یارانه‌ای وجود ندارد که به بخش مرکبات اختصاص یابد پس چرا به مرغ، این یارانه را اختصاص می‌دهند.

قصه پرغصه صادرکنندگان به پرداخت نشدن جایزه صادراتی، نداشتن سیستم مناسب حمل و نقل اعم از ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی، سود بالای تسهیلات بانکی و ... ختم نمی‌شود و همه اینها موانعی است که در داخل کشور با آن مواجه هستند و مشکلات دیگری در آن سوی مرزها دارند که نداشتن جایگاه توزیع کالا، تنها یکی از این موارد است.

انتهای پیام/م
برچسب ها: ساری ، صادرات ، حمل ونقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.