علی جنتی در اختتامیه‌ی پانزدهمین جشنواره‌ی بین المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک مطرح کرد؛

تئاتر عروسکی با پشتوانه‌ی فرهنگ، سفیری در جوامع بین المللی است

تئاتر عروسکی با پشتوانه‌ی فرهنگ، سفیری در جوامع بین المللی خواهد بود و حضور عروسک‌ در کنار بچه‌ها، این دوره از جشنواره را دوست داشتنی تر کرده است.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، مراسم اختتامیه‌ی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی و مرضیه برومند دبیر جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.
 
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن خیر مقدم به رئیس میراث فرهنگی اظهار داشت: عروسک‌‌ها نماد مردمان این جهان،‌ و ذهن ما جلوه‌گاه آمد و شد این عروسک‌ها هستند که همواره در زندگی ما حضور داشتند و آن عروسک‌هایی را که بیشتر دوستشان داریم، اسرارمان را در بازی‌ها به آن‌ها می‌گفتیم.
 
وی ادامه داد: عروسک‌ها نماد روشنی از واقعیت هستند و چون در ماسک‌های تئاتری جان می‌گیرند، سخنان آن‌ها برای مردم از دل برآمده، چرا که ابراز واقعیت بودن و نشان می‌دهد زندگی با سختی و آسانی در جریان است.
 
جنتی تصریح کرد: درسی که از این نماد‌های عروسکی می‌آموزیم، تلاش برای هم زیستی، خستگی ناپذیری، مغرور نبودن و در نهایت انسان شدن و انسان زیستن است.
 
وی اضافه کرد: بسیار خوشحالم که جشنواره‌ی امسال موفق بوده و هنرمندان پر تلاش این جشنواره را میزبانی کردند.
 
جنتی گفت: از دست اندر کاران و معاونت هنری می‌خواهم که برنامه‌های این جشنواره در طول سال جریان داشته باشد.
 
وی تئاتر عروسکی را پشتوانه‌ی فرهنگ خواند و بیان کرد: تئاتر عروسکی با پشتوانه‌‌ی فرهنگ، سفیری در جوامع بین المللی خواهد بود و این موضوع تلاشی می‌خواهد تا تئاتر نقش خود را ایفا کند.
 
جنتی خاطرنشان کرد: حضور عروسک‌های پاک در کنار بچه‌ها این دوره از جشنواره را دوست داشتنی تر کرده است.در این دوره شعارهایی در حمایت از کودکان غزه رنگ و بویی دیگر به افتتاحیه داد. حضور تمام گروه های عروسکی در کنار هم برای پریایی این دوره نشان داد با توجه به شعارهای دولت تدبیر و امید می توان کارها را به خود هنرمندان سپرد و با حضورشان در فعالیت های جمعی کارهای بزرگی را به سرانجام رساند  و ضمن سپاسگذاری از مرضیه برومند و هنرمندان،‌ امیدوارم تجربه‌ی امسال توشه‌ای برای راه آینده باشد.

در بخش دیگری از این مراسم نماهنگی نماهنگی پخش شد که در آن علی مرادخانی و حسین طاهری چند دقیقه ای در خصوص جشنواره صحبت کرده بودند. ابتدای نماهنگ علی مرادخانی ضمن تبریک به افرادی که در این جشنواره طاقت فرسا و بدون درخواست و تقاضایی فعالیت کردند، گفت: در این جشنواره شاهد برنامه های خوبی از جمله کارناوال عروسکی در روز افتتاحیه بودیم که با توجه به نگاهی که به غزه داشت از اهمیت بالایی برخوردار بود. از طرفی این جشنواره به خاطر نمادین بودن عروسک هایش نیز حائز اهمیت است. می توان گفت امسال با دعوت از گروه های خارجی، در آغاز بین المللی شدن جشنواره هستیم.

پس از صحبت های معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نماهنگ، حسین طاهری؛ مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی بیان کرد: خوشحالم که امسال این جشنواره پرشورتر و با رنگ آمیزی بیشتری برگزار شد و امیدوارم این امر مقدمه ای برای شروع جشنواره های بهتر و بهتر در سال های آینده باشد. خوشحالم که در مقدمه این جشنواره عروسک ها به یاد دیگر مردم جهان هم بودند و توجه جدی به کودکان ستمدیده غزه در کارناوال عروسکی روز افتتاحیه داشتند. امیدوارم این جشنواره در حد توان خود بتواند پاسخگوی تئاتر عروسکی کشور باشد و رسانه های دیگر از این حرکت بهره مندی مناسبی را برای تعالی تئاتر و سینمای عروسکی در ایران داشته باشند.

مرضیه برومند: کار هنر را به اهالی هنر واگذار کنید


مرضیه برومند دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک در این مراسم عنوان کرد: خدا را سپاسگذارم که توانستیم این جشنواره را به خوبی برگزار کنیم،‌اگر چه به خیال من این جشنواره با شکوه تر بود، اما با این حال خوب برگزار شد.
 
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره همدلی همه‌ی ارگان ها با یکدیگر بود و از کسانی که ما را یاری کردند، تشکر می‌کنم.
 
برومند ضمن تشکر مجدد از صدا و سیما، شهرداری، میراث فرهنگی عنوان کرد: برای اولین بار جشنواره تئاتر عروسکی به صورت مستقل برگزار شد و امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که کار هنری را به دست خود هنرمندان واگذار کنند.
 
وی در پایان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری سپاسگذاری کرد.
 
در ادامه‌ی مراسم از علی منتظری مدیر سابق مرکز هنری‌های نمایشی تقدیر به عمل آمد.
 
علی منتظری مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی اظهار داشت: از اینکه در مراسم اختتامیه‌ نمایش‌های عروسکی از من تقدیر کردند، افتخار می‌کنم.
 
وی ادامه داد: جشنواره تئاتر عروسکی سال 68 به همت هنرمندان عروسکی شکل گرفت و افتخار می‌کنم از اینکه شیر زنی چون مرضیه برومند در جشنواره پانزدهم حضور داشت.
 
علی منتظری اظهار داشت: مدیریت در فرهنگ و هنر، مدیریت بر قلب‌ها است؛ اگر ما برخورد درست داشته باشیم، دستاورد‌های ویژه‌ای از هنرمندان خواهیم داشت.
 
وی در پایان جوایز و لوح تقدیر خود را به همسرش تقدیم کرد.
 
گفتنی است این مراسم با اجرای نگار استخر و با حضور هنرمندان بسیاری از جمله ایرج راد، بهرام شاه محمد لو، هادی مرزبان، حمید جبلی، مهتاب کرامتی، منیژه حکمت و ... برگزار شد.
 
همچنین هنرمندانی با اجرای موسیقی فضای این مراسم را پر نشاط تر کرده بودند.
 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.