کارگردان شرکت کننده در جشنواره نمایش عروسکی:

تئاتر عروسكی را از بدنه‌ی تئاتر جدا نكنيد

افسانه زمانی تفكيك تئاتر و تئاتر عروسكي را يكی از مشكلات فعالان تئاتر عروسكی برشمرد و تأكيد كرد اين جداسازی درست نيست.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ "افسانه زمانی" تفكیك تئاتر و تئاتر عروسكی را یكی از مشكلات فعالان تئاتر عروسكی برشمرد و تأكید كرد این جداسازی درست نیست.

این كارگردان تئاتر كه در این دوره از جشنواره تئاتر عروسكی نمایش«مضرات رام نكردن زن سركش» را اجرا می‌كند، در گفتگو با ستاد خبری این جشنواره اضافه كرد: یكی از مشكلات بزرگ هنرمندان تئاتر عروسكی در نگاه سیاستگذاران هنری است كه همیشه تئاتر عروسكی را از تئاتر جدا می‌كنند درحالیكه تئاتر عروسكی هم گونه‌ای از تئاتر است و در واقع، عروسك وسیله‌ای است كه یك گروه هنری برای بیان دغدغه‌هایشان از آن استفاده می‌كنند.

وی افزود: جداسازی تئاتر عروسكی از بدنه تئاتر باعث می‌شود كه شرایط زمانی و مكانی ویژه‌ای برای این شاخه در نظر بگیرند.این در حالی است كه در سال‌های اخیر، نمایش‌های عروسكی بسیار خوبی برای مخاطبان بزرگسال تولید شده‌اند كه جداسازی آنها از بدنه تئاتر ، بی دلیل است و همین باعث شده هنرمندان تئاتر عروسكی همیشه دچار چالش باشند.

کارگردان نمایش «دختران باغ‌های قالی» نوع نگاه هنرمندان تئاتر عروسكی به این رشته را هم یكی دیگر از مشكلات این شاخه برشمرد و توضیح داد: متاسفانه خود بچه‌های تئاتر عروسكی هم به این نگاه تفكیك‌ كننده دامن می‌زنند. آنها هم منتظر سالن و امكانات جداگانه هستند و همین نگاه هم، بیشتر ما را دچار مشكل و محدودیت می‌كند. به همین دلیل، اول باید این نگاه را در جامعه تئاتر عروسكی تغییر دهیم.

كارگردان نمایش‌های«ملی» تاكید كرد: ما هم باید مانند دیگر هنرمندان تئاتر پیش برویم. اختصاص یك سالن به اجرای تئاتر عروسكی خوب است اما اصلا كافی نیست؛ چون صرف داشتن یك سالن، مشكلات تئاتر عروسكی را حل نمی‌كند بلكه این رشته و هنرمندان آن را منزوی‌تر خواهد كرد.

افسانه زمانی با اشاره به محدودیت بودجه تئاتر در سال‌های گذشته خاطرنشان كرد: زمانی این تبعیض‌ها بیشتر شامل گروه‌های عروسكی می‌شد اما در چند سال گذشته، كمبود بودجه گریبان كل تئاتر كشور را گرفته است. البته تئاتر عروسكی پر خرج‌تر است چون هزینه ساخت عروسك را هم دارد اما متاسفانه این شرایط، همواره نادیده گرفته می‌شود و گویی عروسكی‌ها، عضو اضافه خانواده تئاتر هستند.

او اضافه كرد: هر زمان كه با معضل كمبود بودجه تئاتر روبرو می‌شویم، از بودجه عروسكی كم می‌شود. مجموعه این شرایط، باعث دلسردی بچه‌های عروسكی می‌شود آنها به ناچار سراغ شاخه‌های دیگر می‌روند زیرا اموراتشان از راه تئاتر عروسكی نمی‌گذرد.

كارگردان نمایش«سه بچه خوك» در عین حال وضعیت تئاتر عروسكی را نسبت به بیست سال قبل بهتر ارزیابی كرد و افزود: امروزه تئاتر عروسكی بهتر دیده می‌شود و بیشتر جا افتاده است اما مسیر حل مشكلاتش همچنان طولانی است. به طوریكه همچنان برای دستیابی به یكسری امكانات اولیه، در حال جنگ هستیم.

زمانی در پایان صحبتش، جشنواره تئاتر عروسكی را فرصتی برای خلق و دیده شدن نمایش‌های عروسكی جدید دانست و اضافه كرد: همین كه جشنواره فرصتی ایجاد می‌كند تا بچه‌های عروسكی،آثار تازه‌ای خلق كنند خیلی خوب است اما بهتر آن است كه در فاصله میان دو جشنواره كه دو سال طول می‌كشد، نمایش‌های عروسكی اجرای عمومی شوند و گلچین آنها در قالب اجرای عمومی در جشنواره تئاتر عروسكی به صحنه برود.



انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار