یک کارشناس سیاست خارجی گفت: در مقایسه با دورانی که " کوفی عنان" دبیر کل سازمان ملل بود و یا در دوره‌های پیش از آن، بان‌ کی‌مون در زمره ضعیف‌ترین دبیران کل سازمان ملل است.

"حسن عابدینی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به صحبت‌های اخیر بان‌ کی‌مون بعد از انتشار گزارش ضد ایرانی به بهانه حقوق بشر، گفت: با توجه به چشم‌پوشی قدرت‌های بزرگ بر روی بسیاری از واقعیت‌ها، متاسفانه سازمان ملل متحد که دارای ساختاری برخاسته از تصمیم‌های قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم است، بیشترین گرایش را برای تامین منافع 5 کشور قدرتمند جهان دارد.

وی ادامه داد: در زمان‌هایی که دبیرکل سازمان ملل متحد از استقلال رای برخوردار نباشد، این مشکل دو چندان خواهد شد.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: ما در سازمان ملل دبیرکل‌هایی داشتیم که خودشان فی‌نفسه سیاستمداران قدرتمندی به شمار می آمدند که علی‌رغم ساختار معیوب شورای سازمان ملل متحد، آنها درصدد بیان کردن بخشی از واقعیت‌ها بوده‌اند.
 
عابدینی اظهار داشت: در مقایسه با دورانی که " کوفی عنان" دبیر کل سازمان ملل بود و یا در دوره‌های پیش از آن،  بان‌ کی‌مون در زمره ضعیف‌ترین دبیران کل سازمان ملل است.
 
وی تاکید کرد: روشی که بان‌ کی‌مون تحت تاثیر القائات قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا منتشر و جوسازی ضد ایرانی را ترویج می‌کند، نشان‌دهنده رفتار دوگانه آن‌ها است.
 
این کارشناس سیاست خارجی افزود: هیچ فردی نمی‌تواند در دنیای سیاست در حوزه بین‌الملل فعال باشد که توانمندی ایران را در چاره اندیشی بحران‌های بین‌المللی به ویژه در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نادیده بگیرد.
 
عابدینی گفت: بنابراین باید از بان‌ کی‌مون پرسید چرا کشورهایی که در همسایگی جنوبی ایران هستند و در طی مدت 50 تا 60 سال گذشته حتی یک انتخابات برگزار نکردند و یا قدرت در دست سلاطین، امیران و پادشاهان بود، کشوری که  خانم‌ها در آن حتی حق رانندگی، شرکت در انتخابات و به دست گرفت مناصب دولتی را ندارند،  در مورد اینها حقوق بشر و نقض آن مطرح نمی شود، اما در مورد ایران که از لحاظ آزادی بیان و دموکراسی نه فقط در صدر کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا،  بلکه درتراز بالای بین‌الملل قرار دارد را مطرح می‌کنند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می رسد صحبت‌های با‌ن کی‌مون (تعریف ها و نقدها) در چارچوب منافع سیاسی است، و اگر در مورد نقش ایران در معادلات بین المللی و منطقه‌ای تمجیدی می‌کند تقریبا اعتراف بخشی از واقعیت‌ها است.
 
انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار