یک کارشناس سیاست خارجی گفت: تاكنون حركت آمريكا در اعلام جنگ عليه سوريه بلوف سياسي بوده و آن‌ها مي‌خواهند با اين عمل خود و همچنين تحت فشار قرار دادن سوريه و كشورهاي همسوي آن از روسيه امتياز بگيرند.

"مصطفي قوام" در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حمايت گسترده مردمي سوريه از كشور خود در مقابل توطئه‌های آمریکا گفت: بعيد نيست غرب و آمريكا به منظور فشار آوردن به سوريه و روسيه براي گرفتن امتياز ژنو 2 و همچنين براي تضعيف سوريه در مقابل تروريست‌ها، با ديوانگي به جنگ‌ها و حمله‌هاي محدود بپردازند.

وی افزود: آمريكا در حمايت از رژيم جعلي صهيونيستي و با همكاري انگليس، عربستان و تركيه به منظور شكستن خط مقاومت و همچنين تحت فشار قرار دادن ايران، حزب‌الله لبنان و عراق برنامه‌اي براي ساقط كردن حكومت سوريه طرح‌ريزي كرد.

قوام درباره سياست از قبل تعيين شده آمريكا براي مداخله در سوريه  اظهار داشت: غرب به ويژه آمريكا با پيگيري سياست‌هاي شوم خود باور داشتند كه در كوتاه مدت مي‌توانند نيت خصمانه خود را به انجام برسانند و حتي برنامه خود را براي مدت يك ماهه پيش بيني كرده بودند، كه اين برنامه‌ريزي آن‌ها سه سال به طول انجاميد و آن‌ها به نوعي گرفتار بحران‌سازي در سوريه شدند.

وي با بيان اشتباهات آمريكا در خصوص تندروي این کشور در تحولات سوريه  تصريح كرد: مردم سوريه به دليل حمايت از بشار اسد، دولت و کشورشان برنامه‌هاي غرب و آمريكا را علي‌رغم جنايات آن‌ها برهم زدند؛ بديهي است كه غرب و آمريكا به حركت‌هاي تند نظامي براي اعاده حيثيت از دست رفته خود و همچنين خاتمه دادن به بحران‌سازي در سوريه روي بياورند.

اين كارشناس سياست خارجي در ادامه گفت: آمريكایی‌ها با رويكرد موفقيت احتمالي خود در عراق معتقد بودند كه در سوريه نيز مي‌توانند به اهداف شوم خود برسند، اما آن‌ها از ياد برده‌اند كه موفقيت احتمالي‌شان در عراق به دليل داشتن اجماع غير رسمي شوراي امنيت براي گرفتن مجوز جنگ و از سويي ديگر سكوت روسيه، دستشان را براي جنگ با عراق باز گذاشته بود.

وي افزود: اين بار روسيه با خاطره ناخوشايند خود از آمريكا درباره كشور ليبي و امثال آن محكم بر مواضع خود در قبال سوريه ايستادگي كرده است.

قوام با اشاره به اهميت استراتژيكي سوريه براي روسيه بيان داشت: سوريه دارای موقعیتی استراتژیک بوده و به عنوان آخرين پايگاه براي روسيه محسوب مي‌شود؛ از اين رو كشور سوريه براي روس‌ها بسيار حائز اهميت است؛ بنابراين آنها به آمريكا و غرب اجازه سقوط این پایگاه را نخواهند داد.

وي در ادامه به سردرگمي سياست آمريكا در قبال سوريه تصريح كرد: غرب و آمريكا به اين نتيجه رسيده‌اند كه علي‌رغم تمام تهديدها و فضاسازي‌هايي كه انجام دادند، نتوانستند تاثيري در اين جريانات داشته باشند. آن‌ها مي‌خواهند به طور غير رسمي با كشورهاي عضو ناتو و متاسفانه برخي كشورهاي منطقه نظير مداخله‌شان در عراق به اجماع برسند.

قوام با توجه به مواضع كشورهاي منطقه در مورد تحولات سوريه اضافه كرد: آن‌چه مسلم است با توجه به موضع روسيه كه اعلام كرده در برابر بحران سوريه بي‌تفاوت نخواهد بود و از طرفي موضع ايران و سه كشور هم رديفش كه حمله آمريكا به سوريه را در كل منطقه تاثيرگذار ارزيابي كردند و از سويي ديگر دولت سوريه نيز عنوان كرد در صورت جنگ با آمريكا با هر وسيله ممكن به عملكرد آن‌ها پاسخ خواهيم داد، علي‌رغم اينكه رژيم غاصب صهيونيستي آمريكا را براي جنگ تشويق مي‌كند، در درون تشكيلات خود بسيار نگران است. به نظر مي‌رسد اعلام جنگ از سوي آمريكا فقط جنبه شعاري داشته باشد.

وي در ادامه با اشاره به واكنش كشورهاي اروپايي درباره جنگ احتمالي آمريكا به سوريه عنوان كرد: اخيرا آلمان، بلژيك و ايتاليا مواضع خود را در برابر اعلام حمله آمريكا به سوريه مطرح كردند كه بايد عواقب اين اقدام قبل از انجام سنجيده شود و همچنين آن‌ها با صراحت اعلام كردند كه اين جنگ بدون گرفتن مجوز از سازمان ملل معنايي ندارد.

قوام شرايط فعلي آمريكا براي جنگ با سوريه در زمان مداخله اين كشور در عراق را متفاوت ارزيابي و تصريح كرد: همه موارد ذكر شده شرايط فعلي را براي جنگ احتمالي آمريكا با سوريه در مقابل مداخله گذشته آن‌ها در عراق متفاوت كرده و شروع اين جنگ بيشتر موجب بحران براي آن‌ها است.

وي اعلان جنگ به سوريه را از سوي آمريكا يك ترفند سياسي خواند و گفت: تاكنون حركت غرب و آمريكا در اعلان جنگ عليه سوريه بلوف سياسي بوده و آن‌ها مي‌خواهند با اين عمل خود و همچنين تحت فشار قرار دادن سوريه و كشورهاي همسوي آن از روسيه امتياز بگيرند.

اين كارشناس سياست خارجي در پايان خاطرنشان كرد: مخالفت‌هاي صورت گرفته از سوي سازمان‌ملل و همچنين اظهارات بان‌كي‌مون در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص تحولات سوريه كه با صراحت عنوان كرد كه بحران سوريه از طريق راه حل سياسي باید برطرف شود و نبايد جنگي صورت پذيرد؛ همه موجب اغتشاش فكري و فشار رواني براي آمريكایی‌ها در تصميم‌گيري آن‌ها شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار