رئیس سازمان چای کشور گفت: به دلیل خسارت‌های زیاد ناشی از گرمای بی‌سابقه و کاهش نزولات، باغ‌های چای دچار سوختگی شدند و معیشت تولیدکنندگان چای در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، علی محرر پیش از ظهر امروز در جلسه سازمان چای کشور در این شهر با اشاره به وضعیت و اقدام‌های این سازمان در راستای خسارت باغ‌های چای اظهار کرد: برای خسارت باغ‌های چای استان‌های گیلان و مازندران گزارشی به وزارت جهاد کشاورزی و مجمع نمایندگان و بیمه محصولات ارسال شد.
 
وی شدت گرمای بی‌سابقه و کاهش نزولات آسمانی از خرداد ماه امسال تاکنون را موجب سوختگی شدید باغ‌های چای دانست و تصریح کرد: برگ‌ها و جوانه‌ها و بوته‌های چای به همین دلیل سوخت و برداشت برگ سبز چای از باغ‌های چای صورت نگرفت.
 
خسارت بی‌سابقه باغ‌های چای بر اثر شدت گرما/وضعیت معیشت تولید کنندگان چای بحرانی است
 
این مسئول با اشاره به اینکه باغ‌های چای با چالش جدی و بی‌سابقه مواجه شدند، افزود: بیشتر بوته‌ها به طور یکپارچه دچار سوختگی شدید شدند و معیشت تولیدکنندگان چای به دلیل نبود سود و وجود خسارت وارده در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.
 
وی با بیان اینکه امسال 17 هزار تن در برداشت برگ سبز چای کسری داشتیم، یادآور شد: تاکنون برداشت برگ سبز چای 24 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 32 درصد نسبت به سال 91 کاهش داشته است.
 
محرر با تصریح بر اینکه امسال بیشتر کشاورزان موفق به بیمه باغ‌های چای خود نشده‌اند، خاطرنشان کرد: از 55 هزار و 422 نفر چایکار با سطح زیرکشت 25 هزار و 102 هکتار تنها 7 هزار و 633 نفر با مساحت 4 هزار و 938 هکتار باغ‌های چای خود را بیمه کرده‌اند.
 
وی این تعداد افراد را حدود 14 درصد از کل چایکاران دانست و گفت: این افراد درصد کمی از بهره‌برداران و سطح زیرکشت را شامل می‌شوند.
 
رئیس سازمان چای کشور تامین، تخصیص و ابلاغ اعتبار به‌زراعی برای پرداخت به چایکاران به منظور هرس زودهنگام بوته‌های آسیب‌دیده ناشی از خشکسالی را مورد تاکید قرار داد.
 
وی ادامه داد: برای جلوگیری از حریق باغ‌های چای و تدوام آن برای عملیات به‌زراعی و تامین بخشی از خسارت چایکاران از محل حوادث غیر مترقبه و بیمه کشاورزی باید اعتبارات لازم توسط وزارتخانه اختصاص یابد.
 
محرر ابلاغ به موقع خرید تضمینی سال آتی با احتساب رشد قابل قبول براساس هزینه تولید به منظور ایجاد انگیزه در کشاورزان برای حفظ و نگهداری و احیای باغ‌های چای را اقدامی ضروری دانست.
 
تسهیلات به‌زراعی باغ‌های چای تخصیص نیافت
 
وی هرگونه ادعا مبنی بر پرداخت نشدن تسهیلات به‌زراعی به چایکاران در سال گذشته را رد کرد و متذکر شد: در سال گذشته هیچ اعتباری برای به‌زراعی باغ‌های چای تخصیص نیافته بود.
 
این مسئول اضافه کرد: تنها کشاورزان از منابع داخلی بانک‌ها می‌توانستند تسهیلات دریافت کنند که به دلیل بدهی معوقه بسیاری از آنها موفق به دریافت تسهیلات نشدند.
 
رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: امسال با پیشنهاد و پیگیری وزارت جهادکشاورزی و حمایت مجمع نمایندگان گیلان در مجلس و استانداری‌های گیلان و مازندران در لایحه بودجه سال 93 مبلغ 600 میلیارد ریال تسهیلات برای به‌زراعی باغ‌ها پیش‌بینی شده است.
 
وی یکی از محوری‌ترین امور زیربنایی را عملیات به‌زراعی زمستانه و اقدام اصولی و به موقع هرس باغ‌های چای عنوان کرد و یادآور شد: کارشناسان سازمان چای از اکنون طرح به‌زراعی باغ‌های چای را تهیه و آماده کرده‌اند تا در زمان پرداخت تسهیلات به‌زراعی که در فصل زمستان است به کشاورزان چایکار پرداخت کنند.
 
به گفته محرر، هر هکتار باغ چای مبلغ 2 میلیون و 880 هزار تومان برای بهزراعی باغ‌ها شامل 20 درصد کف‌بر، 20 درصد کمربر و 60 درصد سرهرس و آرایش و تغذیه باغ‌ها در نظر گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه برای به‌زراعی باغ‌های چای کشور مبلغ 830 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: امیدواریم این مبلغ تامین شود.
 
کاهش 24 درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای
 
این مسئول از خرید بیش از 621 میلیون و 540 کیلوگرم برگ سبز چای به صورت تضمینی از چایکاران گیلان و مازندران در سال جاری خبر داد و متذکر شد: 49 درصدی این مقدار درجه یک و 50 درصد نیز درجه بوده است.
 
وی ارزش ریالی خرید تضمین مقدار مذکور برگ سبز چای را بیش از 869 میلیارد و 674 میلیون ریال عنوان کرد و یادآور شد: خرید تضمینی برگ سبز چای به دلایل مذکور 24 درصد کاهش داشته است.
 
محرر ارائه طرح قیمت پیشنهادی خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال زارعی 94 را از دیگر اقدام‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: این قیمت پیشنهادی در صورت تصویب از طرف دولت اعلام می‌شود.
 
انتهای پیام/ز
برچسب ها: وضعیت ، بحران ، چای ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.