تحلیلگر آمریکایی ، رویکرد نظامیگری آمریکا برای مقابله با تهدید داعش را بی نتیجه و غیرواقع بینانه توصیف و بر لزوم اتخاذ راهبرد سیاسی در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، رائد جرار در گفتگو با این شبکه از واشنگتن گفت:« باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از مدتها انتظار از طرح خود برای مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام( داعش) پرده برداری کرد. یکی از نکاتی که درباره این سخنرانی اوباما موردتوجه است این است که چرا سران هیچیک از کشورهای جهان در این مراسم سخنرانی حضور نداشتند که درباره مسائل بین المللی است. سخنرانی اوباما ظاهرا برای تشکیل گروههای واسطه بیشتر برای عملیات علیه داعش است. اوباما در این طرح خود فقط بر رویکرد نظامی تاکید دارد اما به هیچ وجه به دنبال راه حل سیاسی  برای مقابله با افراط گری نیست. با این اوصاف، این طرح اوباما برخاسته از همان ذهنیتی است که  قبلا نیز درباره مسائل منطقه وجود داشته است مبنی بر اینکه می توان با بمباران کشوری همانند عراق به فضای باثبات و اعتدال در این کشور رسید و با افراط گرایی از طریق شیوه های نظامی مبارزه کرد. این نگاه دولت اوباما، غیرواقع بینانه است. باید این نگاه افسانه مانند کنار گذاشته شود که می توان با شیوه های نظامی با افراط گرایی مقابله کرد. آمریکا در گذشته از شیوه نظامی برای مقابله با این مشکل استفاده کرد و شکست خورد. هیچ دلیلی ندارد تصور کنیم این بار این رویکرد، نتیجه خواهد بخشید.»

وی در ادامه افزود:« آمریکا تصور می کند که در منطقه فقط یک عامل بد یعنی داعش وجود دارد و می تواند با شرکایش در عراق برای اقدام علیه این گروه وارد عمل شود. اتکاء به این شرکاء در عراق برای اقدام علیه داعش، سبب خواهد شد در آینده مشکلات عظیمی بوجود بیاید. با این اوصاف، مسائل عراق بسیار پیچیده است و آمریکا با این طرح جدید خود وارد جنگ خونین داخلی در عراق می شود و از برخی از گروههای درگیر در این جنگ داخلی علیه گروههای دیگر حمایت می کند. با این اوصاف، بعید می دانم طرح نظامی و مداخله نظامی آمریکا درعراق  نتیجه ای داشته باشد.»



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار