ميليارد متر مکعب گاز تاکنون در مخازن ذخيره سازي شوريجه و سراجه قم ذخيره شده و اين حجم در فصل زمستان به حدود 1.8 ميليارد متر مکعب افزايش مي يابد و امکان برداشت روزانه 20 ميليون متر مکعب از دو مخزن فراهم مي شود.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از (شانا)، مديرعامل شرکت ذخيره سازي گاز ايران در حاشيه مراسم بهره برداري از مخزن ذخيره سازي شوريجه گفت: مخزن ذخيره سازي شوريجه 2 واحد 10 ميليون متر مکعبي براي نم زدايي دارد که در حال حاضر يک واحد آن در مدار قرار گرفته است و در صورت افزايش توليد، واحد دوم نيز در مدار قرار مي گيرد.

مسعود سامي وند افزود: گاز پس از استخراج نم زدايي شده و ميعانات گازي آن گرفته و گاز خشک با فشار 78 بار به خط سراسري ارسال مي شود.

ذخيره 400 ميليون متر مکعب گاز در شوريجه

مديرعامل شرکت ذخيره سازي گاز ايران گفت: هم اکنون در مخزن شوريجه 400 ميليون متر گاز ذخيره شده و در سراجه نيز يک ميليارد و 100 ميليون متر مکعب ذخيره کرده ايم و در مجموع 1,5 ميليارد متر مکعب در 2 طرح ذخيره شده است و 200 تا 300 ميليون متر مکعب نيز تا فصل زمستان اضافه خواهد شد.

وي خاطرنشان کرد: طرح ذخيره سازي شوريجه از جمله طرح هايي است که در برنامه زمان بندي خود يعني 34 ماه به اتمام رسيد و در شرايط تحريم و تغييرات قيمت ارز و سختي انتقال تجهيزات تا اين نقطه، توانسته ايم اين مجموعه را در زمان مقرر به بهره برداري برسانيم.

سامي وند هزينه صرف شده براي اين طرح در شرکت ذخيره سازي گاز را 287 ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: اين اعتبار در شرکت ذخيره سازي هزينه شده، اما هزينه هاي ديگري نيز ازجانب شرکت نفت مرکزي صورت گرفته است که اميدواريم در 2 سال آينده اعتبار هزينه شده بازگردد.

به گفته وي، طرح ذخيره سازي گاز شوريجه زمستان سال گذشته آماده بود اما به دليل نزديکي به فصل زمستان، تزريقي در اين مخزن صورت نگرفت.

انتهای پیام/
برچسب ها: برق ، انرژی ، گاز ، نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار