خبرگزاری فرانسه در گزارشی از رام الله در کرانه باختری رود اردن مهمترین بندهای توافق نامه ای را که سه شنبه شب مسئولان فلسطینی و صهیونیست به منظور برقراری آتش بس در نوار غزه امضا کردند، اعلام کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این توافق نامه که پیشنهاد دولت مصر بود،  پس از پنجاه روز از تهاجم خونین اسرائیل به نوار غزه که در میان فلسطینیان بیش از دو هزار و یکصد و چهل شهید برجا گذاشت و شصت و نه اسرائیلی نیز طی آن کشته شدند، سه شنبه شب از ساعت شانزده به وقت گرینویچ در نوار غزه به اجرا درآمد.

عزام الاحمد، رئیس هیئت مذاکره کننده فلسطینی، نکات اصلی پیشنهاد آتش بس مصر را که مسئولان اسرائیلی و فلسطینیان شب گذشته در قاهره درباره آن به توافق رسیدند، این گونه برشمرد:

- بازگشایی گذرگاههای مرزی:
برقراری آتش بس در نوار غزه باید با بازگشایی سریع گذرگاههایی که میان نوار غزه و اسرائیل وجود دارد، همراه شود تا بتوان عملیات بازسازی مناطق ویران شده نوار غزه را آغاز کرد. نوار غزه از سال دو هزار و شش تحت محاصره شدید اسرائیل قرار دارد.
عزام الاحمد خاطر نشان کرد:" در پیشنهاد مصر، بازگشایی گذرگاههای مرزی برای انتقال کمک های بشردوستانه به ویژه مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، امکانات و وسایل لازم برای تعمیر و بازسازی شبکه توزیع آب آشامیدنی، برق و همچنین تلفن همراه در نوار غزه پیش بینی شده است".
گذرگاه مرزی ارز در شمال نوار غزه بزرگ ترین معبر مرزی برای عبور افراد است در حالی که گذرگاه کرم ابو سالم در جنوب نوار غزه تنها معبر انتقال کالا محسوب می شود.
گرچه گذرگاههای تجاری نوار غزه در اکثر مواقع مناقشه مسلحانه اخیر این منطقه باز بودند، ورود برخی کالاها به ویژه مصالح ساختمانی به نوار غزه به علت محاصره شدید این منطقه توسط اسرائیل، بسیار محدود بود. 
عزام الاحمد و مقامات فلسطینی در اظهارات خود به گذرگاه رفح که در مرز نوار غزه و مصر وجود دارد و از چندین ماه پیش در اغلب روزها بسته بوده است، اشاره ای نکرده اند.

-گسترش محدوده ماهیگیری:
محدودیت هایی که اسرائیل در چارچوب محاصره شدید نوار غزه برای ماهیگیران نوار غزه اعمال کرده بود، باید با اجرای توافق نامه آتش بس لغو شوند. به این ترتیب انتظار می رود صیادان فلسطینی که تا کنون اجازه نداشتند از سه مایلی آبهای ساحلی نوار غزه دورتر شوند، از این پس می توانند تا دوازه مایلی ( بیست و دو  کیلومتری) سواحل نوار غزه فاصله بگیرند.
مطابق با توافق نامه های اسلو که در سال هزار و نهصد و نود و چهار امضا شد، صیادان فلسطینی ساکن نوار غزه اجازه دارند برای ماهیگیری تا بیست مایلی آبهای ساحلی منطقه بروند اما این مسافت تا کنون بارها توسط مقامات اسرائیلی محدود شده است. مسئولان تل آویو در توجیه اعمال این محدودیت ها اعلام کرده اند در پاسخ به حملات راکتی مبارزان فلسطینی، چنین تدابیری اتخاذ کرده اند.

- زندانیان:
عزام الاحمد در این باره گفت در پیشنهاد دولت مصر بحث درباره برخی موارد مربوط به سرنوشت زندانیان فلسطینی از جمله مذاکره درباره "آزادی  زندانیان فلسطینی در ازای تحویل جسد نظامی اسرائیلی کشته شده" پیش بینی شده است.
بیش از پنج هزار فلسطینی در حال حاضر در زندان های اسرائیل به سر می برند.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین  ( حماس) که کنترل نوار غزه را در دست دارد، آزادی حدود شصت زندانی فلسطینی را که در سال دو هزار و یازده در ازای آزادی گلعاد شالیت، نظامی اسیر اسرائیلی، آزاد و سپس دوباره در ماه ژوئن در پی ربوده و کشته شدن سه جوان اسرائیلی در بخش اشغالی کرانه باختری رود اردن بازداشت شدند، خواستار شده است.

- بندر و فرودگاه غزه:
فلسطینیان بازگشایی فرودگاه نوار غزه و استفاده مجدد از بندر غزه را خواستار شده اند.عزام الاحمد در این باره اعلام کرد:" مسئله تعیین کننده بندر و فرودگاه غزه از جمله مسایلی است که قرار است فلسطینیان و اسرائیلی ها ظرف یک ماه آینده درباره آن مذاکره کنند. ممکن است دو طرف مذاکره کننده، موضوعات دیگری را نیز در گفتگوهای خود وارد کنند."

- محاصره و غیرنظامی سازی نوار غزه:
این یکی از موضوعات مهمی است که هم فلسطینیان و هم اسرائیلی ها بر مطالبات خود درباره آن تاکید می کنند. فلسطینیان خواستار آن هستند که محاصره نوار غزه  که در سال های گذشته لطمات زیادی به فلسطینیان ساکن این منطقه وارد کرده است، به طور کامل برداشته شود اما مسئولان اسرائیلی تاکید می کنند محاصره نوار غزه زمانی برداشته می شود که این منطقه به طور کامل غیرنظامی گردد.
عزام الاحمد خاطر نشان کرد در توافق نامه ای که سه شنبه شب میان فلسطینیان و اسرائیل به منظور پایان مناقشه نوار غزه امضا شد،‌ لغو محاصره نوار غزه پیش بینی شده است. با این وجود هیچ جزئیاتی درباره محدودیت های احتمالی بر واردات مصالح ساختمانی یا ازسرگیری صادرات از نوار غزه، به بیرون درز نکرده است.
اسرائیل تاکید کرده است مسئله غیرنظامی سازی نوار غزه  در مذاکراتی که ظرف یک ماه پس از آغاز آتش بس نوار غزه در قاهره برگزار خواهد شد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار