یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ماهیت حکومت عربستان ضد مردم سالاری دینی بوده و با ماهیت حکومت ایران در تضاد است شاهد این مدعا را می‌توان سفارت عربستان در کشورهای مختلف که محل مخالفت با جمهوری اسلامی ایران بوده است نام برد.

"جعفرقنادباشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در مورد لزوم همکاری تهران- ریاض برای بازگرداندن آرامش به خاورمیانه اظهار داشت: ایران و عربستان دارای قدرت نظامی مهم در منطقه البته با ایدئولو‍ژی‌های متفاوتی هستند و در تحولات خاورمیانه هر دو جزء کشورهای کلیدی و تاثیرگذار محسوب می‌شوند و وقوع هر اتفاقی در خاورمیانه بدون نقش آفرینی این دو کشور امکان پذیر نیست.  
 
وی ادامه داد: عربستان در تصمیم گیری کشورهای شورای خلیج فارس بسیار تاثیرگذار است و این بیانگر نفوذ این کشور در منطقه است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه با اشاره به دوستی‌ها و اختلافات این دو کشور تصریح کرد: ایران و عربستان در بعضی مقاطع (نزدیک به 15 سال) روابط دوستانه‌ای بایکدیگر داشتند اما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ،عربستان مواضع مخالف ایران را اتخاذ کرد.
 
قنادباشی افزود: ماهیت حکومت عربستان ضد مردم سالاری دینی بوده و با ماهیت حکومت ایران در تضاد است شاهد این مدعا را می‌توان سفارت عربستان در کشورهای مختلف که محل مخالفت با جمهوری اسلامی ایران بوده است نام برد.
 
وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر ایران در منطقه سمبل کشورهای دمکراتیک و عربستان سمبل کشورهای ضد دمکراتیک بوده است و مخالفت این دو کشور باعث شد نقش آفرینی عمده آن‌ها به نفع جهان اسلام شود و در این زمینه نقش‌آفرینی عربستان به شدت کاهش یابد.  
 
وی در پایان با اشاره به اینکه آیا دولت صعودی به دنبال حل مسئله تروریست‌های تکفیری در منطقه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: عربستان صعودی در قبال گروه‌هایی مثل داعش عملکرد دو گانه‌ای دارد و دفاع از این گروه‌ها را انکار می‌کند حتی در برخی سیاست‌های خبری خود به ظاهر مخالف با این گروه‌ها عمل می‌کند عربستان در پیدایش گروه‌هایی مانند القاعده و طالبان  از جمله کشورهایی است که به سرمایه‌گذاری و حمایت از آنها پرداخته و  داعش نیز جدای از این مسائل نیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: ریاض ، خاورمیانه ، تکفیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار