از سوی میراث فرهنگی کاشان و با همکاری سازمان میراث فرهنگی کل کشور به منظور تعیین حریم و ساماندهی آن، گاهی موثر در خصوص جهانی شدن این مجموعه‌ی تاریخی در کشور برداشته می‌شود.

علی ابوالفضلی سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در خصوص تعیین حریم تپه‌های تاریخی سیلک در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: جلسه‌ای با حضور مسئولان میاث فرهنگی کل کشور با میزبانی میراث فرهنگی کاشان در فرمانداری کاشان برگزار شده که در این جلسه مصوباتی در این زمینه صورت گرفت که هنوز به دست ما نرسیده است. زیرا باید فرمانداری شهرستان مصوبات صورت گرفته را به میراث فرهنگی کاشان ابلاغ کند.

ابوالفضلی ادامه داد: کمیته‌ای به منظور نجات بخشی تپه‌های سیلک کاشان با قدمت بیش از 7 هزار و 500 سال تشکیل شده است که دامنه‌ی فعالیت آن گسترده بوده و مصوبات اخیر جلسه‌ی گذشته نیز در فعالیت این کمیته تاثیرگذار خواهد بود و به طور کلی ساماندهی و تعیین حریم تپه‌های باستانی سیلک جزء مهمترین آنها است.

وی تصریح کرد: سیر تحول سکونت انسان از روستا تا شهرنشینی را می‌شود در این تپه‌های باستانی مشاهده کرد.

ابوالفضلی بیان کرد: در تپه‌ی جنوبی سیلک که نسبت به تپه‌های شمالی جدیدتر است از فناوری به روزتری برخوردار است، به گونه ای که در تپه‌ی جنوبی صنعت سفال، کوره‌ی ذوب فلز و قالب فلز را می‌توان شاهد بود.

وی عنوان کرد: میراث فرهنگی کاشان با همکاری میراث کل کشور در صدد آزادسازی حریم تپه‌های باستانی سیلک است و با تعیین حریم این اثر فاخر ملی ساماندهی حریم و خرید محوطه‌های اطراف آن گام موثری در خصوص ثبت جهانی این مجموعه تاریخی در فهرست آثار جهانی خواهیم داشت.

ابوالفضلی اظهار داشت:  تپه‌های تاریخی سیلک در شهریور 1310 به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است و در حال حاضر بار رفع آزاد سازی حریم تلاش‌ خود را برای به ثبت رساندن انجام خواهیم داد به همین منظور ساخت و سازها را در اطراف و مجاورت حریم‌های تعریف شده ممنوع کردیم و امیدواری بسیاری برای نزدیک شدن به ثبت جهانی داریم.


انتهای پیام/ اس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۰۸:۳۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
علی ابوالفضلی سرپرست محوطه های باستانی سیلک است
و سرپرست میراث .....کاشان آقای سرمدیان است
Iran (Islamic Republic of)
اهل کاشان
۱۶:۲۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
همه این حرف ها کشک است هیچ کاری برای ازادسازی حریم سیلک انجام نشده و ساخت و ساز ها در حریم درجه دو سیلک ادامه دارد ان هم بشدت من خودم ساکن کاشانم
آخرین اخبار