تلاش برای حفظ "میراث تاریخی" سوریه از ویرانگری‌های جنگ

گروهی از باستان‌شناسان سوری جهت حفظ آثار تاریخی این کشور با یکدیگر متحد شده‌اند.

به گزارشخبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران  به نقل از سایت آرت‌نیوز، سوریه به عنوان مهد تمدن و شهرنشینی یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های استقرار انسان‌ها بوده و شامل 6 میراث فرهنگی ثبت شده تاریخی است که هم اکنون همه آنها در فهرست آثار در معرض نابودی قرار دارند.

نجات دادن دست ساخته‌های فرهنگی از جبهه‌های جنگ کاری بسیار خطرناک است، حتی عکس گرفتن از محل‌های تاریخی نیز می‌تواند برای باستان‌شناسان دردسرآفرین باشد.

این باستان‌شناسان مبارز همواره از اینکه به اشتباه جاسوس معرفی و یا گروگان گرفته شوند و تحت شکنجه قرار بگیرند و یا کشته شوند در هراس به سر می‌برند، البته افرادی مانند شیخ موسی‌علی، بنیان‌گذار این گروه باستان‌شناسی، همچنان خود را وقف حفاظت از مساجد کشورش، قلعه‌ها و موزه‌های پر از اشیاء قدیمی کرده است.

وی گفته است: من در جایی بزرگ شدم که در آن تاریخی منحصر به فرد را از نزدیک می‌دیدم و به همین دلیل تا متوقف کردن قاچاقچیانی که از جنگ داخلی سود برده و آثار تاریخی را تاراج می‌کنند، از پا نخواهم نشست.

از زمان شروع جنگ داخلی، زمین‌های مورد حفاری باستان‌شناسان به حال خود رها شده و این امر باعث آسیب‌پذیری آنها در مقابل غارتگران شده است، البته معرفی اشیا سرقت شده توسط سازمان بین‌المللی موزه‌ها، به پلیس در دستگیری قاچاقچیان در مرزهای ترکیه، لبنان و اردن کمک کرده است.

اگرچه، کار این گروه محافظت کننده بسیار پرهزینه است ولی سرپرست این گروه امیدوار است که آنها در کار خود به موفقیت دست یابند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار