یک استاد باستان‌شناسی:

اثر تاریخی،‌ نیازمند نگاه تاریخی است

"شهرام کارگر" استاد باستان‌شناسی دانشگاه از لزوم نگاه تاریخی و نه صرفا اقتصادی به آثار و ابنیه تاریخی سخن گفت.

"شهرام کارگر" استاد باستان‌شناسی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: آثار و ابنیه تاریخی همواره منافع اقتصادی و قابل توجهی را با جذب گردشگران داخلی و خارجی عاید کشورها کرده اما یک اثر تاریخی بیش از هر چیز ارزش تاریخی و هویت‌بخش دارند و نباید این جنبه را فدای جنبه‌های اقتصادی کرد.

وی افزود: وقتی توجه جوامع و به ویژه دولت‌ها به آثار تاریخی صرفا اقتصادی باشد طبیعی است که میراث تاریخی که بازده اقتصادی چندانی ندارد مغفول واقع شده  و در طول زمان از بین خواهند رفت.

کارگر تصریح کرد: تلاش برای بهره‌برداری اقتصادی از ابنیه تاریخی تلاش بسیار ارزشمندی است و در بسیاری از کشورهای جهان برای جذب «گردشگر تاریخی» بخش مهمی از برنامه توسعه ملی را تشکیل می‌دهد، اما مهم‌ترین ارزش یک اثر تاریخی که همان ارزش هویت‌بخش آن است نباید در سایه منافع مالی فراموش شود.

کارگر در پایان تاکید کرد: مدیران و مسئولان میراث فرهنگی کشور نیز باید بدانند هویتی که آثاری چون مسجد شیخ لطف‌الله خان اصفهان یا عمارت شمس‌العماره به انسان ایرانی می‌بخشد، بسیار مهم‌تر و ارزشمندتر از پولی است که از طریق این آثار وارد زندگی مردم می‌شود.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار