بافت تاریخی یزد با داشتن بناهای بسیار تاریخی از مسجد، آب انبار، خانه تاریخی باغ‌ها و ... با نیمی از راه طی شده از سوی سازمان میراث فرهنگی تلاش می‌شود که ثبت فهرست آثار جهانی شود.

ابوالفضل نظری کارشناس فنی سازمان میراث فرهنگی کشور در خصوص دلایل تخریب بافت تاریخی استان یزد در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: بافت تاریخی یزد متشکل از کاربری‌های مختلف و تاریخی از آب‌انبار، مسجد، خانه‌های تاریخی، باغ‌های تاریخی و قلعه و ... است که نزدیک به 2 هزار هکتار وسعت دارد.

نظری ادامه داد:‌ از این مقدار هکتار 750 هکتار آن به ثبت ملی رسیده است و تلاش‌ها به منظور به ثبت جهانی رساندن بافت تاریخی یزد ادامه دارد.

کارشناس فنی سازمان اظهار داشت: نیمی از راه برداشته شده و اگر بافت تاریخی ثبت جهانی شود، بسیاری از بناهای تاریخی ثبت جهانی شده است.

وی عنوان کرد: در قسمت‌هایی از بافت اگر تخریبی صورت گرفته‌، دو دلیل است یکی نبود امکانات برای احیاء بافت‌های در حال تخریب و دوم مکان‌های ثبت نشده در فهرست ملی است که باعث شده که از 2 هزار هکتار بافت تاریخی 750 هکتار، به ثبت فهرست آثار ملی رسیده برسد.

نظری افزود: 50 درصد کار انجام شده اگر فعالیت به همین روال طی شود در آینده‌ای نزدیک شاهد ثبت جهانی بافت تاریخی یزد که بسیاری از آثار تاریخی کشور را در درون خود نهفته است، خواهیم بود.

نظری بیان کرد: بادگیرهای زیبای باغ دولت‌آباد یزد نیز در درون این بافت قرار گرفته که علاوه بر زیبایی مرتفع‌ترین بادگیر در جهان است.

کارشناس فنی سازمان خاطرنشان کرد: تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی و همچنین میراث استان در این زمینه جدی بوده است و اگر جدیت و تلاش‌ها تداوم داشته باشد بافت تاریخی یزد را باید در شرف ثبت جهانی بدانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار