مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آبی که در کم آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم است از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا گیاه همراه با تنش آبی در معرض تنش شوری و تأثیرات منفی آن قرار نگیرد.

سعید سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز  افزود: گیاهانی که دارای دوره رشد کوتاه، راندمان مصرف بالا و مقاوم به خشکی هستند در عملیات کم آبیاری بهتر نتیجه می‌دهند.

وی تشریح کرد: شخم باید به اندازه کافی عمیق باشد تا آب باران بتواند بهتر در خاک نفوذ کرده و ذخیره شود از طرفی زمان کاشت باید به گونه‌ای انتخاب شود که گیاه بتواند از رطوبت موجود در خاک قبل از آبیاری استفاده نماید.

سلیمانی ادامه داد: گیاهان در مراحل مختلف رشد واکنش‌های متفاوتی به کم آبی دارند، بنابراین لازم است با شناخت کامل رفتار گیاه، به گونه‌ای که تأثیرات منفی به حداقل برسد زمان آبیاری تنظیم شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی محل کشت روی پشته ها را در اجرای موفق کم آبیاری تاثیرگذار دانست و یادآور شد: محل کاشت بوته‌ها بر روی پشته‌ها و فاصله آنها تأثیر بسزایی در موفقیت کم‌آبیاری دارد.

وی اظهار داشت: هنگامی که مشکلاتی از نظر تامین سرمایه، انرژی، نیروی کارگری و یا منابع حیاتی دیگر وجود داشته باشد یا هنگامی که هزینه های این گونه منابع زیاد باشد، استفاده از کم آبیاری می تواند در افزایش سود مفید واقع شود.

سلیمانی تاکید کرد: در میان کودها، کودهای پتاسیمی بخصوص سولفات پتاسیم و سولفات روی نقش مهم تری در تنظیم روزنه‌ها و تعادل یونی در سیستم گیاهی به منظور کاهش تنش‌های حاصل از کم آبی ایفا می‌نماید.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: آبیاری ، ضرورت ، کیفیّت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.