ناباروری و علاقه به تک فرزندی- کمتر شدن عاطفه و احساس از معایب ازدواج در سنین بالا می‌باشد.

محسن آشوری جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اعلام اینکه یکی از بحث‌های مهم در شاخه سلامت و امنیت روانی در هر جامعه بشری موضوع ازدواج و ارزیابی در مورد آن است، افزود: این موضوع همراه با افزایش جمعیت، توسعه و صنعت هر جامعه بشری نیز بشمار می‌آید.
 
وی در ادامه مطرح شدن این موضوع را در کشورمان را با تدویین دو مقوله فرهنگ و اقتصاد در بحث ازدواج دانست و این دو امر مهم را مکمل یکدیگر در پیوند زناشویی برشمرد.
 
وی اضافه کرد: متأسفانه این موضوع در کشورمان بصورت ناقص مطرح شده و از یکدیگر فاصله گرفته، گرچه موضوع اقتصاد و فرهنگ زمینه‌ساز یک زندگی می‌باشد اما به اصلی‌ترین بحث در ازدواج تبدیل شده است، که این دو مقوله باعث نگرانی بسیاری از جوانان و حتی کمرنگ شدن انگیزه برای ازدواج شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه در مقوله فرهنگ سازی نسبت به وضعیت اقتصادی هیچ اقدامی صورت نگرفته و حتی نیز بسیار کمتر به چشم می‌آید افزود: به عنوان مثال در فرهنگ ازدواج موضوعی که بیشتر از هر چیز به تازگی حائز اهمیت شده است و بسیاری از جوانان در برخورد با این موضوع به مشکل بر می‌خورند را بحث مهریه دانست و اشاره کرد: این فرهنگ از یک رسوم سنتی و نبود دید مالی در گذشته به یک فرهنگ صنعتی در حال و آینده تبدیل شده ست که حتی به پایه و اساس تشکیل یک زندگی برای جوانان نیز به شمار می‌آید.
 
آشوری با اعلام اینکه جمعیت یک ثروت ملی به شمار می‌آید و برای حفظ آن و رفع مشکل ازدواج جوانان و جلوگیری از بالا رفتن سن ازدواج بایستی تمام دستگاه‌های ریز و درشت دولتی اقدامات لازم را در هر زمینه انجام دهند، گفت: در این میان وزارت ورزش و جوانان نیز می‌بایست در این امر پیش قدم شده باشند و به مقوله ازدواج جوانان بیشتر بها دهد.
 
آشوری در پایان جدی گرفتن فرهنگ سازی در ازدواج را یک امر بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: خانواده‌ها نیز بستر بسیار مؤثر و مناسبی در این امر هستند و می‌توانند نقش بسزایی در امور ازدواج فرزندان خود در زمان مناسب داشته باشند به صورتی که بتوانند بسیاری از موضوعات و گرایش‌ها به یک زندگی مجلل را برای فرزندان خود پایین آورند، این امر می‌تواند انگیزه لازم را برای ازدواج جوانان در زمان مناسب خودش را فراهم سازد و روز به روز شاهد ازدواج‌های موفق و تعداد فرزندان و در مقابل افزایش جمعیت روبرو باشیم.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: جمعیت ، ثروت ، معایب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار