به نظر می‌رسد در شرایطی که جهان از نقش روسیه در تحولات اوکراین خشمگین است و به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های این کشور در کشورهای مختلف با مشکل مواجه شده است، آلمان‌ها با خونسردی در حال فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری برای خود در یک کشور بزرگ دیگر که تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته، هستند، کشور ایران.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود در این زمینه می‌نویسد: شرکت‌های آلمانی هم‌اکنون با چشم‌انداز پیشرفت در شرایط ایران پس از برداشتن تحریم‌ها، در حال سرمایه‌گذاری در این کشور هستند و هم‌اکنون در حال ازسرگیری روابط تجاری با ایران که زمانی بسیار قوی بود، هستند.

بر اساس این گزارش، این تغییر که در دیگر کشورهای اروپایی نیز در حال رخ‌دادن است، به این دلیل است که دولت‌های غربی در نوامبر سال گذشته و در پی توافق هسته‌ای موقت، برخی تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دادند و اکنون نیز مذاکرات درباره توافق گسترده‌تر در جریان است. این مسئله در میان بسیاری از شرکت‌های تجاری این امید را فراهم کرده که بتوانند بازار ایران را با 77 میلیون مشتری بالقوه به محض باز شدن این بازار از آن خود کنند.

"استفانی اسپینر کانیگ"، مدیر اجرایی شرکت اسپینر جی‌ام‌بی‌اچ آلمان و یکی از نمایندگان آلمان که چندی پیش به همراه یک هیئت تجاری به ایران سفر کرد، در این‌باره می‌گوید: به محض برداشتن تحریم‌ها، بازار ایران به مرز انفجار خواهد رسید.

اگرچه شرکت‌های آلمانی فرصت‌های خوب برای خود را در ایران جستجو می‌کنند، اما تعداد کمی از این شرکت‌ها می‌خواهند این اشتیاق خود را علنی کنند. زیرا بسیاری از این شرکت‌ها از این مسئله در هراسند که علنی کردن این موضوع باعث آسیب زدن به روابط آنان با آمریکا شود، این در حالی است که آمریکا دومین شریک تجاری عمده آلمان محسوب می‌شود و ایران در رده 55 این فهرست قرار دارد. 

از سوی دیگر آلمان با صادرات 100 میلیارد دلاری به روسیه در سال گذشته که این مسئله به طور مستقیم به شغل بیش از 300 هزار نفر در آلمان ارتباط دارد، روابط تجاری بسیار خوبی با روسیه برقرار کرده است. البته این روابط پس از واقعه سقوط هواپیمای مالزی در اوکراین دچار پیچیدگی شد و به همین دلیل شرکت‌های آلمانی شروع به فاصله گرفتن از روسیه کردند و این کشور تحریم‌های جدید علیه روسیه را مورد حمایت قرار داد. برخی شرکت‌های آلمانی درباره ایران نیز همچنان محتاطانه عمل می‌کنند و از سوی دیگر اکنون مشکل دور بودن ایران از بازار بانکی جهانی نیز مزید بر علت است. اما با این وجود هنوز هم بازار ایران برای شرکت‌های آلمانی قوی باقی مانده است. 

"فولکر تریر"، رئیس مرکز تجاری بین‌المللی دی‌آی‌اچ‌کی در این‌باره می‌گوید: "ایران یک بازار بالقوه بزرگ برای ماست، درست مثل ترکیه." در واقع اگر به شرکت‌های غربی اجازه بازگشت به بازار ایران داده شود، آلمانی‌ها در صدر این شرکت‌ها خواهند بود.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: اکنون ایران یک کشور دارای جمعیت جوان تحصیل‌کرده و بازاری برای هجوم کالاهای مصرفی و محصولات تولیدی است و از سوی دیگر ذخایر بزرگ نفت و گاز ایران نیز یک امتیاز دیگر در این زمینه محسوب می‌شود. "تریر" تخمین می‌زند که در صورت برداشتن تحریم‌ها، صادرات آلمان به ایران به سرعت از 1.85 میلیارد یورو به 10 میلیارد یورو در سال افزایش یابد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار