مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در جدیدترین اثر خود کتاب «سیاست هسته ای دولت احمدی نژاد و مواضع شخصیت ها» تألیف خانم اعظم سلامتی را منتشر کرد.

به‌ گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این مرکز در جدیدترین اثر خود کتاب «سیاست هسته ای دولت احمدی نژاد و مواضع شخصیت ها» تألیف خانم اعظم سلامتی را منتشر کرد.

بنابر این  گزارش، اثر حاضر پرونده‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در دولتهای نهم و دهم و مواضع شخصیتها را درمحدوده‌ی زمانی(1384-1390)ومحدودهی مكانی ایران و كشورهای آژانس انرژی اتمی را بررسی كرده و شامل یك مقدمه، چهار بخش و نتیجهگیری است است که در بخش اول مبانی نظری و تاریخی این بحث مطرح گردیده و در بخش دوم به بررسی مواضع مقام معظم رهبری،هاشمی رفسنجانی،حسن روحانی،علی لاریجانی،محمود احمدی نژاد،محمدخاتمی ،سران فتنه و... پرداخته تا در بخش سوم پرونده هسته ای ایران در دولت احمدی نژاد را مورد بررسی قرار دهد و نهایتا در بخش پایانی آثار و نتایج سیاست های هسته ای دولت نهم و دهم را مطرح نموده است تا از این رهگذر به ثبت بخش مهمی از تاریخ جمهوری اسلامی ایران بپردازد.

برخی از سوال هایی که این کتاب در پی پاسخ به آنها می باشد عبارتند از:

  -1
رویکرد هسته‌ای آقای احمدینژاد چه تأثیری بر روند پروندهی هسته‌ای ایران داشته است؟ 

  -2رویکرد هسته‌ای آقای احمدینژاد چه تفاوت‌هایی با رویکرد هسته‌ای آقای خاتمی داشته است؟ 

3- چه عواملی منجر به اتخاذ دیپلماسی فعال در روند پروندهی هسته‌ای ایران از سوی آقای احمدینژاد شده است؟ 

  -4مشارکت کشورهای خارجی از جمله ترکیه و برزیل در تولید سوخت هسته‌ای چه تأثیری بر روند پروندهی هسته‌ای ایران داشته است؟ 

  -5مواضع دولتهای غربی ازجمله آمریکا و اتحادیهی اروپا و روسیه در زمینه‌ی پرونده‌ی هسته‌ای ایران چه می‌باشد؟ 

6- مواضع مجلس شورای اسلامی برای همسویی با دیپلماسی فعال دولت آقای احمدی‌نژاد چه می‌باشد؟ 

7- راهکارهای جمهوری اسلامی ایران به منظور مهار سیاست پلکانی آمریکا برای ایجاد اجماع جهانی علیه برنامههای صلحآمیز هسته‌ای ایران چیست؟ 

8- مواضع دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، دبیرکل اتحادیه‌ی عرب و دبیرکل جنبش عدم تعهد در برابر پرونده‌ی هسته‌ای ایران چیست؟ 

در قسمت هایی از مقدمه ی این کتاب چنین می‌خوانیم:

مطرحشدن پرونده‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در آژانس ‌ انرژی و سپس شورای امنیت سازمان ملل، یكی از موضوعات بسیار مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بهخصوص از دورهی هشتم ریاست جمهوری تا دورهی دهم بوده است. بیتردید پروندهی هسته‌ای ایران بهانه‌ای برای سردمداران نظام سلطهی جهانی برای تحت فشار قرار دادن بیشترِ جمهوری اسلامی ایران بوده است. نظرسنجی‌ها نشان میدهد كه اكثریت ملت ایران، انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود دانسته و از آن دفاع میكنند. در میان نخبگان سیاسی هم موضع‌گیری‌های متفاوتی وجود دارد: گروهی پافشاری بر حقِ هسته ای را خلاف منافع ملی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دانسته و در دورهی ششم مجلس آشكارا از رهبری معظم انقلاب خواستند تسلیم شود و تا دیر نشده جام زهر را بنوشد. اصلاحطلبان تلاش میكردند با تنشزدایی و اعتمادسازی مانع ارسال پروندهی ایران به شورای امنیت سازمان ملل شوند، حتی اگر به تعطیلی تمام مراكز هسته‌ای ایران بینجامد. نخبگان سیاسی اصلاحطلب براساس مبانی معرفتی خود درگیری با نظام سلطه را به نفع جمهوری اسلامی ایران ندانسته و همراهی و گفتوگو با نظام ظالمانه و ناعادلانهی جهانی را طلب میكردند، درحالی‌كه نخبگان اصولگرا عقب‌نشینی در پرونده‌ی هسته‌ای را معادل عقب‌نشینی نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در برابر نظام سلطه میدانند. آنها معتقدند پافشاری بر این حق خواهد توانست به استقلال واقعی در سیاست خارجی بینجامد و عقبنشینی در برابر این حق را معادل تسلیم میدانند كه به دنبال آن باید جمهوری اسلامی ایران آمادهی عقبنشینی در حوزههای دیگر باشد.

کتاب پیش رو در شمارگان 1500 نسخه و 316 صفحه و به قیمت 100.000 ریال روانه بازار نشر گردیده است.


لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتب می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان ۱۲فروردین،بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.



انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار