تلاش مضاعف شاعران برای حفظ هویت اصلی انقلاب اسلامی كه يادگار خون مقدس شهدا است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بهمن دری معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با جمعي از شاعران جوان كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد نكات مهمي را درباره فعاليت شعر در كشور بيان داشت و گفت: شعر به‌عنوان يكي از رساترين و تأثيرگذارترين ابزارهاي هنري و فرهنگي است كه در خط مقدم انقلاب اسلامي تأثير جدي خود را برجا گذاشت.


* شاعران پیشگامان ثبت مؤلفه‌هاي دفاع و پايداري ملت مسلمان
بهمن دری که در جمع صمیمی شاعران جوان شرکت کرده بود ضمن بیان اینکه در تمام عرصه‌هاي هنري، شعر جلودار بود و قبل از هر رسانه و هر هنري به توصيف و تثبيت ارزش‌هاي انقلابي و اعتقادي اعتناي ويژه‌اي نشان داد گفت: انصافاً چه در دوران انقلاب- كه بسياري از شعارهاي اصلي و كليدي انقلاب از سوي شاعران متعهد موردتوجه قرار گرفت و تبديل به اشعار جذاب و شنيدني و ماندگار شد ـ و چه در دوران هشت سال دفاع مقدس و نيز هشت ماه مقاومت و پايداري در سال 88. شاعران ارزشمدار ما تلاش ستايش برانگيزي را براي ثبت مؤلفه‌هاي دفاع و پايداري ملت مسلمان به خرج دادند.


* شعر ثروت ملي است
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: به‌هر حال رويكرد توجه و علاقه مندی ملت ايران به شعر و شاعري بيش از هر هنر ديگري است و از همين رو از بزرگان و مفاخر ما گرفته تا مردم عادي به شعر تعلق خاطر داشته و دارند و غزل‌ها، قصايد و دوبيتي‌هاي فراواني كه از سال‌هاي گذشته به جا مانده حاكي از علاقه‌مندي مردم ما به شعر و استفاده از عناصر تخيل و عاطفه است.
دری با اشاره به نقش مضاعف شاعران آیینی ادامه داد: شاعران آييني در اين مسير نقشي مضاعف دارند و شما مي‌بينند كه شاعران عصر انقلاب اسلامي در مقاطع گوناگون اشعار حماسي و آييني مانايي خلق كردند كه آيندگان، حوادث انقلاب اسلامي را مي‌توانند در آيينه اين اشعار ببيند و لمس كنند.
دری با تشریح وضعیت کنونی شعر یادآور شد: ما در وضعيت كنوني شاهد حضور شاعراني گرانقدر هستيم كه اشعار آنها دو نوع زايش داشته است. نخست اينكه بسياري از اشعار جديد از اين شاعران خلق شد و دوم اينكه شاعران جوان و ارزشمداري با پيروي از سبك‌هاي آنان قدر و منزلت يافتند و خود در صدر نشستند در حالي كه جوان هستند و همچنان مي‌توانند مسير پويايي و رشد را طي نمايند.
وی با تاکید برای اینکه اكنون بستر براي تداوم پيشرفت شعر و افزايش اين ثروت ملي فراهم است ادامه داد: نبايد فاصله گذاري و خط‌كشي ميان شاعران را پررنگ كرد اما تقدم ملاكي بالاتر از اسلاميت نظام و حفظ ارزش‌هاي ديني ايران اسلامي را درحمايت از شاعران و انجمن‌هاي شعر و ادب نمي‌پذيريم.


* همه شاعران بايد در چتر حمايت قرار گيرند
معاون امورفرهنگی افزود: بنده با شاعران و انجمن‌هاي ادبي بسياري آشنا هستم و باتوجه به مسؤوليتم هم روزي نيست كه چند شاعر را نبينم يا با آنها ديدار و مذاكره نداشته باشم؛ بگذريم كه حداقل روزي ده تا بيست شاعر هم نامه مي‌نويسند؛ تقاضا دارند، درد دل دارند، براي چاپ كتابشان حمايت مي‌خواهند؛ براي صدور مجوز آثارشان نكاتي را پيشنهاد مي‌دهند و الي آخر.
دری با اشاره به اینکه انجمن‌ها، دفاتر و مراكز و مؤسسات ادبي بسياري در كشور فعاليت مي‌كنند اضافه کرد: البته گرايش‌هاي مختلف هم دارند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد همه آنان را در چتر حمايت خود قرار دهد اما مشروط به اينكه شاعران عزيز ما و انجمن‌هاي ادبي به چند نكته كليدي و طلايي توجه كنند. شاعران بايد تلاش كنند نظام اسلامي كه يادگار خون مقدس شهدا است از هويت اصلي خود دور نشود.
معاون امورفرهنگی هدف اصلي شعر را تقويت هويت ديني و ملي و اعتناي جدي به مشروعيت و مقبوليت نظام كه بر دو مؤلفه اسلاميت و جمهوريت استوار است، دانست و خواستار خدمت هنر شعر برای حراست از نظام اسلامي و صيانت از ارزش‌هاي انقلاب شد.
دری افزود: روشنگري و بصيرت و اصلاح‌گري در عرصه‌هاي فرهنگي و اجتماعي و دشمني ورزيدن با دشمنان اصلي از ديگر مؤلفه‌هاي شعر متعهد و شعر انقلاب است كه شاعران بيشتر و پيش از همگان بايد به آن توجه داشته باشند.


* قضاياي اخير و نظارت بدون هياهو
دری گفت: درباره قضاياي اخير و بده و بستان‌هاي رسانه‌اي درباره دفتر شعر جوان به‌نظر مي‌رسد حرف غلط و نادرست با سخن صحيح و درست ممزوج شده است و اگر دخالت معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد نبود اين رويه ابعاد گسترده‌‌اي به خود مي‌گرفت.
وی افزود: به هرحال چه چون و چراي شخصي به اين مسئله دامن زد و يا يك خبرگزاري با نگاه اصول‌گرايانه به اين موضوع پرداخته است نمي‌توان واقعيت‌ها را كتمان كرد. دفتر شعر جوان با نيت خوبي آغاز به كار كرد و وزارت ارشاد هم اگر از آن حمايت كرده باتوجه به اين نيت بوده اما هر حمايتي بايد توأم با نظارت باشد. در دوره‌اي اين نظارت جدي گرفته نشده و اين دفتر از اهداف اصلي و اوليه خود دور شده و اين رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه وظيفه نظارتي خود را اعمال نمايد. اين دفتر در سال 89 مواجه با اين نظارت شد و حتي با اينكه قراردادهايي هم با معاونت فرهنگي وزارت ارشاد داشت به‌دليل اعمال نظارت هرگونه پرداختي متوقف شد.يادداشتي بر روي گزارش فعاليت آنها كه در سال‌هاي گذشته ارائه شده بود، كه از سوي بنده نوشته شد و تذكراتي هم داده شد. اين يادداشت معطوف به اين بود كه بايد دفتر شعر جوان مسير خود را اصلاح كند و اهداف موردنظر را به اين دفتر مجدداً يادآور شديم. بدون هرگونه هياهويي در آن يادداشت عنوان شد که این دفتر از اهداف اوليه خود كه اعتلاي شعر انقلاب و تربيت شاعران انقلابي است دور شده است.
معاون امورفرهنگی ادامه داد: مدير دفتر شعر جوان بیش از ده نامه به وزير و قائم مقام وزير در امور شعر و ادب در سال 89 و 90 نوشت و به شدت اظهار گلايه كرد مبني بر اينكه دري برخلاف معاونت قبلي از دفتر شعر جوان حمايت نمي‌كند و حتي دستور پرداخت قراردادهای حمايتي دوران معاونت قبلي را صادر نمي‌كند و فعاليت‌هاي اين دفتر متوقف و رو به تعطيلي است.
وی افزود : بنده توصيه‌هاي زيادي به ايشان كردم. حتي هرگونه كمك به اين دفتر را مشروط به رعايت مصالح و ارزش‌هاي انقلاب كرديم و در هفته كتاب امسال اين شروط به‌صورت كتبي هم شد. البته در ارزيابي فعاليت‌هاي دفتر شعر جوان نبايد دچار افراط و تفريط شود.
دری خاطرنشان کرد: ما جنبه پدرانگي خود را اعلام كرديم و معتقديم حمايت از مراكز فرهنگي خصوصي بايد توأمان با جهت دهي و نظارت باشد. دفتر شعر جوان نيز به اعتبار سابقه شاعراني چون قيصر امين‌پور، حسن حسيني و نيز زحمت‌هايي كه آقاي عبدالملكيان در عرصه شعر انقلاب كشيده است؛ شايد موردنظارت جدي در دوره‌اي قرار نگرفته است؛ اما بايد با اصلاح مسير خود و توجه جدي به انتقادهاي منصفانه و دلسوزانه طرحي نو دراندازد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار