رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان فیروزکوه گفت: برای رفع حمله گرازها به اراضی کشاورزی پروانه شکار شان صادر شده است.

رضا کرمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: تعدادی از اهالی روستاهای شهرستان فیروزکوه از وجود گراز در این روستاها که آسیب جدی به مزارع و باغ ‏‌های کشاورزی و همچنین محصولات آنها وارد می‏‌ کنند، خبر دادند که این امر سبب متضرر شدن اهالی این روستا شده است.

وی ادامه داد: گرازها بیشتر شب ‏‌ها به مزارع و باغ‌‏ها می ‏‌آیند و چون غذایی ندارند، به ناچار از مراتع تغذیه کرده و به بعضی از باغ ‌‏ها و مزارع کشاورزی مردم خسارات جدی وارد می ‏‌کنند.

کرمی افزود: ارامنه ‌‏ای که پروانه شکار گراز دریافت کردند، با هماهنگی و نظارت ماموران اداره محیط زیست و شوراهای روستاها و دهیاری‏‌ ها به سمت باغ‏‌ ها و مزارعی که شاکی بیشتری دارند، هدایت می ‏‌شوند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان فیروزکوه اضافه کرد: ماموران اداره محیط زیست با شکارچیان در مناطق مورد نظر همراه می‏‌شوند تا شکارچیان به جای شکار گراز، حیوانات دیگر را شکار نکنند؛ زیرا در سال‏‌ های قبل مواردی از این قبیل رویت شد.

وی ادامه داد: پروانه شکار گراز برای تعداد افراد محدودی صادر شده است تا با شکار بیش از حد، نسل این حیوان در منطقه منقرض نشود.

کرمی با بیان اینکه این حیوانات فوایدی نیز برای طبیعت دارند، افزود: این حیوانات غذای پلنگ محسوب می‌‏ شوند و در واقع پلنگ ‌‏ها از بچه گرازها تغذیه می‌‏ کنند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان فیروزکوه افزود: همچنین گراز به عنوان تراکتور طبیعت شناخته شده است و زمانی که زمین ‏‌ها و مزارع را می‌‏ کند، بذرها به زیر خاک می ‏‌روند و سال دیگر رشد می‏‌ کنند.

وی ادامه داد: از دیگر فواید گرازها این است که در فصل زمستان وقتی برف شدید می‌‏ بارد، برف‏‌ ها را می ‌شکافند تا از ریشه گیاهان تغذیه کنند و این امر سبب می شود تا بر روی زمین غذا یا دانه بماند و کبک ‏‌ها و دیگر پرندگان نیز از این دانه‏‌ ها تغذیه کنند.

کرمی افزود: شکارچیان گراز مجاز هستند به همه نقاط شهرستان فیروزکوه برای شکار این حیوان سر بزنند و در صورت مشاهده گرازها، آن را شکار کنند تا این حیوان سبب تخریب مزارع و باغ‌‏ های کشاورزی نشود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان فیروزکوه در خصوص شکایات صاحبان زمین ‏‌هایی که مراتعشان توسط گرازها دچار آسیب شده است، افزود: چندین پرونده به سازمان حفاظت از محیط زیست ارسال و اعلام خسارت شده است.

وی ادامه داد: باغ ‏‌ها و مزارع و حتی دامداری ‏‌ها باید محصور شوند و در صورتی که گرازها به مراتعی که دیوارکشی و حصارکشی شده است، حمله ببرند، می‏‌ توان خسارت را در صورت بیمه بودن این مراتع پرداخت کرد و در غیر این صورت گوشه ‌‏ای از خسارات به صاحبان مراتع پرداخت خواهد شد/ش/ن.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.