سازمان بهداشت جهانی در ماه آوریل از مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان یک "تهدید بزرگ جهانی" نام برد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،‌ نزدیک به یک قرن است که بشر برای مقابله با عفونت به این داروی اعجاب آور تکیه کرده و این در حالی است که تا پیش از پیدایش آنتی بیوتیک ها در دهه های نخست قرن بیستم، برای درمان عفونت راه حلی قطعی وجود نداشت.

حالا مطالعه تازه ای که در مورد میزان مصرف آنتی بیوتیک ها چاپ شده مؤید رویه نامناسب استفاده از این داروهاست.

نتایج این مطالعه که چهارشنبه گذشته در نشریه بیماری های عفونی لنست منتشر شد نشان می دهد که میزان آنتی بیوتیک فروخته شده در کلینیک ها و داروخانه های جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، ۳۶ درصد افزایش پیدا کرد.



محققان می گوید که اکنون افراد بیشتری در کشورهای فقیر به این داروهای نجات بخش دسترسی دارند که خبر فوق العاده خوبی است، اما تکیه بیش از پیش به آنتی بیوتیک ها باعث افزایش مقاومت باکتری ها شده است.

در بریتانیا مقاومت میکروب هایی مثل سل، ای کولای و کلبسیلا رو به افزایش است و سوزاک در ۸۰ درصد موارد به آنتی بیوتیک اصلی درمان بیماری یعنی تتراسایکلین مقاوم شده است.

ما از آنتی بیوتیک نه فقط برای معالجه بیماران عفونی بلکه برای ایجاد حفاظت در جریان عمل های جراحی عمده مثل جایگزینی مفصل ران و حفاظت برای بیمارانی که به خاطر سرطان تحت شیمی درمانی هستند استفاده می کنیم. اگر توانایی استفاده از آنتی بیوتیک را از دست بدهیم این عمل ها و درمان ها مثل شیمی درمانی غیرقابل استفاده خواهد شد.

یک مشکل اینجاست که کارشناسان می گویند از سال ۱۹۸۷ هیچ دسته آنتی بیوتیک تازه ای تولید نشده و در خط تولید شرکتهای داروسازی بزرگ تقریبا هیچ آنتی بیوتیک تازه ای نیست.

اما در دهه های اخیر مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر پزشکی در کشاورزی هم افزایش چشمگیری داشته و آنتی‌بیوتیکها در دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی و آبزیان، تولید محصولات کشاورزی و در باغهای میوه استفاده می‌شود.

مشکل اینقدر برای بعضی جدی است که در بریتانیا سالی دیویس، مشاور ارشد دولت در امور بهداشت و درمان در تلاش است تا سازمان ملل معاهده ای را به تصویب برساند تا بر اساس آن، استفاده از آنتی بیوتیک در صنایع پرورش حیوانات ممنوع شود.

لاکسمینارایان می گوید که آنتی بیوتیک ها یک منبع طبیعی هستند درست مثل سوخت های فسیلی. با تمام شدن آنها یافتن منابع تازه بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار