معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در شیراز گفت : افزایش میزان باروری از مهمترین اولویت های وزارت بهداشت

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ علی اکبر سیاری ادامه داد: در حال حاضر میزان باروری در کشور1.8 است که رساندن این نزخ به استاندارد 2.1از مهمترین اولویتهای وزارت بهداشت تعیین شده است.

وی فرهنگ سازی را مهم ترین مولفه در اصلاح رفتارهای غلط بهداشتی دانست.

این مقام مسوول در جمع روسای شبکه های بهداشت و درمان استان فارس در شیراز، بیان کرد: نخستین برنامه پیش روی وزارت بهداشت، خدمات رسانی به حاشیه نشینان، در درجه دوم راه اندازی شبکه جامع و همگانی سلامت و دردرجه سوم خدمات نوین برای 23 میلیون نفر روستایی، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر است که هزینه سرانه آن ها در سال گذشته، 21 هزار تومان بوده و در سال جاری به 96 هزار تومان افزایش یافته است.

سیاری با اشاره به زیرشاخه های مهم موردنظر وزارت بهداشت در امر سلامت کشور، افزود: در این زمینه توجه به افزایش امید زندگی به معنای جلوگیری از مرگ نابهنگام افراد جامعه و اهمیت پرداختن به علل مرگ و میرها، ارتقاء سطح سلامت و جلوگیری از ابتلاء به بیماری ها، اصلاح سبک زندگی که مشکلات اصلی و عمده پیش رو ناشی از سبک زندگی غلط افراد است و همچنین افزایش میزان باروری کل که استاندارد میزان آن 2.1 است و در حال حاضر در کشور به 1.8 تنزل یافته، مهم ترین اولویت ها در این زمینه است.

دکتر سیاری تأمین عدالت در سلامت را به معنای دسترسی و بهره مندی مردم به خدمات و همچنین حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه های درمان و سلامت خود دانست و افزود: هزینه های دارو و درمان در دوران تحریم ها و افزایش قیمت ارز، باعث تحمل فشارهای مالی بر بیماران شده بود که هم اکنون ساماندهی مطلوبی یافته و با راه اندازی شبکه جامع و همگانی سلامت، تمام خدمات در سطوح اول، دوم و سوم، به صورت ادغام یافته تحت مدیریت واحدی ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه نقطه آغاز برنامه شبکه جامع و همگانی سلامت، قشر محروم جامعه، یعنی حاشیه نشین ها هستند، گفت: آمار حاشیه نشینان کشور هشت میلیون نفر است و پس از آنان نیز 23 میلیون نفر جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر کشور در اولویت کاری قرار گرفته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده شهری در استان فارس به عنوان یکی از دو استان پیشتاز کشور در این زمینه، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز آمادگی کامل و بیشتری نسبت به سایر استان های کشور در زمینه اجرای صحیح و شایسته طرح تحول در نظام سلامت را دارا است.

محمدهادی ایمانیه افزود: در این راستا نیز، ضمن هماهنگی لازم با فرمانداران شهرستان های استهبان و آباده، طرح استقرار شبکه جامع و همگانی سلامت در این دو شهرستان به عنوان نمونه سریع تر اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: افزایش ، میزان ، باروری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.