معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: در 3 ماه نخست امسال 3 هزار و 150 هکتار از مراتع استان زیر‌پوشش بیمه قرار گرفته‌ است.

 علی شرفی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، اظهار کرد:مراتع و دامداری نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال کشوردارند، به طوری که بیشتر روستائیان و عشایر به نحوی حیات و فعالیت معیشتی خود را وابسته به مراتع می‌دانند، همچنین سرمایه‌گذاری در بخش منابع طبیعی به دلیل بی‌ثباتی شرایط جوی و طبیعی از خطرپذیری بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: در بعضی سال‌ها این منبع مهم حیاتی توسط عوامل طبیعی همانند تگرگ، سیل و یخبندان ورانش زمین به ویژه خشکسالی‌های متناوب، صدمه دیده و کشاورزان، دامداران، مرتعداران و به طور کلی بهره‌برداران از منابع طبیعی دچار زیان‌های جبران‌ناپذیری می‌شوندلذا بهترین راه برای کاهش خسارت در شرایط احتمالی بیمه مراتع است.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: در سال جاری 30 هزار هکتار تعهد بیمه مراتع داریمکه در سه ماهنخست امسال3 هزار و 150 هکتار آن زیرپوشش بیمه‌ای قرار گرفته ‌است.

شرفی ادامه داد: عدم وجود کارگزار بیمه در همه شهرستان‌ها و توجیه نبودن کارشناس صندوق بیمه به مسائل مراتع و غیره، مشاعی بودن مراتع و اقتصادی نبودن فعالیت‌های منابع طبیعی، بالا بودن نرخ بیمه عملیات اصلاحی و بیولوژیکی در مراتع و آبخیزداری و همچنین عدم ترویج فرهنگ بیمه مراتع در بین بهره‌برداران توسط آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و دفاتر بیمه‌گذار از مشکلات بیمه مراتع است.

وی گفت: بیمه قراردادی است میان مرتعداران و صندوق بیمه کشاورزی که به مدت یکسال بسته می‌شود و هدف از بیمه مراتع عبارت است از تامین و جبران خسارت‌های وارده به مرتع که دارای طرح مصوب باشد؛ با اجرای این بیمه مدیریت صحیح روی مراتع برای حفاظت آب و خاک به اجرا در می‌آید./س

برچسب ها: پوشش ، بیمه ، مراتع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.