گزارشات میدانی حاکی از آن است که نرخ بلیت هواپیماها درهردقیقه متفاوت است و قیمت هر آژانس با دیگری متفاوت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با وجود افزایش نظارت بر آژانس های هواپیمایی اما به نظر می رسد این آژانس ها زرنگ تر از بازرسان نظارتی هستند.

براساس این گزارش  بیش از یک ماه از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می گذرد و با وجود افزایش نظارت سازمان هواپیمایی کشوری از شرکت های هواپیمایی  اجرا کننده این طرح ،میزان تخلفات آژانس های مسافرتی کاهش نیافته است.

گزارشات میدانی حاکی از آن است که نرخ بلیت هواپیماها درهردقیقه متفاوت است و قیمت هر آژانس با دیگری متفاوت است.

براساس این گزارش  طی تماس با یکی از آژانس های مسافرتی با بیان اینکه نرخ  بلیت درهر ساعت متفاوت است،گفت:  بلیط  شرکت هواپیمایی ایران ایر درمسیر قشم به اصفهان 145 هزار تومان ،قشم به تهران  186 هزار 300 تومان ، قشم به شیراز 99 هزار 400 تومان ، وقشم به مشهد 183 هزار و100 تومان  امروز به فروش رسید.

 همچنین نرخ پرواز  تهران _کیش  با شرکت هواپیمایی ماهان  برای امروز از 89 هزار و500 تومان است.
براساس این گزارش عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی، اظهار داشت: براساس بخشنامه سازمان هواپیمایی کشور، آژانس های فروش بلیت و ایرلاین ها نمی‌توانند بابت بلیت هایی که از قبل فروخته شده مابه التفاوت دریافت کنند.

وی با بیان اینکه اخذ مابه التفاوت از مسافران غیرقانونی است، بیان کرد: مسافرانی که با این مشکل مواجه شدند، می‌توانند به واحد بازرگانی هر ایرلاین مراجعه کرده تا از صحت مبلغ پرداخت شده اطمینان حاصل کنند.

همچنین مسافران می‌توانند به واحدبازرسی شکایات در سازمان هواپیمایی مراجعه کرده و شکایت خود را از آژانس و یا ایرلاین مطرح کنند تا به آن رسیدگی شود.

براساس این گزارش مراد اسماعیلی  مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با  بیان اینکه به دنبال اجرای طرح متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی از ۲۵ خرداد ۹۳ نظارت ها حداقل 30 در صد آغاز شده است افزود: این نظارت ها  با تشکیل تیم های کارشناسی، بازرسی های میدانی از فرودگاهها، شرکت های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی در سطح کشور به صورت برنامه ای و سرزده جهت اعمال نظارت بر طرح فوق و اجرای دقیق آن انجام می شود.

وی افزود: با اجرای طرح متنوع سازی نرخ بلیت، شرکت های هواپیمایی بهای بلیت هواپیما را متناسب با شرایط مندرج در نرخ نامه و کلاس بندی مشخص به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال و پس از تایید مکلف به اجرای دقیق آن شدند و به منظور رعایت اجرای طرح فوق، جلساتی فی مابین شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین توجیه کامل دفاتر خدمات مسافرت هوایی تشکیل شد.

اسماعیلی با بیان اینکه دفاتر خدمات مسافرتی موظف هستند در چارچوب نرخ نامه ابلاغی شرکت هواپیمایی که به تایید سازمان رسیده است، نسبت به فروش بلیت هواپیما اقدام کنند گفت: در صورت مشاهده و تکرار تخلف مبنی بر عدم رعایت نرخ نامه مربوطه و فروش بلیت خارج از ضوابط و مقررات، سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به تعلیق یا لغو مجوز دفتر یا شرکت خدمات مسافرت هوایی اقدام و با شرکت های هواپیمایی خاطی برابر مقررات با آن برخورد خواهد کرد و چنانچه تخلفات از نوع گران فروشی خارج از نرخ نامه های مندرج در نرخ نامه شرکت های هواپیمایی باشد ضمن انجام اقدام قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی نیز معرفی خواهند شد.

وی افزود: در بازرسی های به عمل آمده از برخی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، تاکنون مدیرعامل پنج دفتر خدمات مسافرت هوایی به این سازمان احضار و ضمن اخطار و تذکرات لازم در خصوص تخلف مربوطه و عدم رعایت نرخ نامه شرکت های هواپیمایی، نامبردگان ملزم و متعهد شدند که نرخ نامه را به طور دقیق رعایت و اجرا کنند.

حال با تمام همه نظارت ها از سوی سازمانهای ذیصلاح باز هم ناظر تخلفات شرکتهای مسافری و در برخی از موارد گران فروشی شرکتهای هوا پیمایی هستیم.
***خدمات رفاهی لازمه طرح متنوع سازی است

در این میان تنها بهای بلیت  در طرح متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما مطرح نیست بلکه نوع خدمات دهی شرکتهای هواپیمایی نیز باید رعایت شود که تاکنون هیجگونه بهبود کیفیتی مشاهده نشده است .

حمید قوابش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه هر پکیج متناسب با یک سرویس از خدمات است ، افزود: ممکن است با خرید یک پکیج خدمات بیشتری نگیرد بلکه کمتر بگیرد به دلیل آن که پول کمتری می دهید .

وی در ادامه افزود: میزان خدمات رفاهی که به مسافران ارائه می شود براساس میزان مبلغی است که مسافران پرداخت کرده و ممکن است در برخی از موارد این میزان کاهش یابد.

قوابش در ادامه توضیح داد: شرکت های هواپیمایی با توجه به تنوع نرخ بلیت باید خدمات رفاهی ،همچون بسته های پذیرایی را نیز تنوع بخشند.

وی درادامه یادآورشد: در صورتی افزایش قیمت بلیت باید خدمات نیز بهبود یابند.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درادامه خاطر نشان کرد: در صورتی که مسافری احساس کند ایرلاینی به تعهدات خود عمل نکند می تواند به شرکت هواپیمایی و در نهایت به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار