نصر الله آژند، نویسنده گفت: برخی از نویسندگان برای تامین مخارج زندگی مسافر کشی می‌کند.

نصرالله آژند، نویسنده، در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: برخی نویسندگان با اشتغال به کارهایی چون مسافر کشی، مغازه داری و کار در ادارات مخارج زندگی خود را تامین می‌کنند. انجام کارهایی غیر از نوشتن برای نویسندگان مشغولیت فکری ایجاد می‌کند و از زمانی که باید مصرف مطالعه و تحقیق شود، کاسته می‌شود. دیگری با مسائل مختلف از انگیزه نویسندگان و بسیاری را بی تفاوت می‌کند.

وی در خصوص نقش ناشران اظهار داشت: ناشران بیشتر تمایل به چاپ آثار نویسندگان شناخته شده دارند. از سویی مبلغ داده شده به نویسنده از سوی ناشر بسیار کم است. البته ناشران هم در وضعیت خوبی نیستند. با توجه به گرانی کاغذ و وسایل چاپ تمایل کمی برای خرید کتاب وجود دارد.

آژند بیان کرد: وزارت ارشاد می‌تواند با اعطای بن کتاب، وام بدن بهره و امکاناتی از این قبیل به نویسندگان کمک جنبی کند.

این نویسنده در خصوص بیمه نویسندگان گفت: نویسند‌ه‌هایی که بیش از 6 کتاب نوشته باشند، بیمه می‌شوند، اما مبلغ آن درسال جاری از 170 هزار توامان به 432 هزار تومان افزایش یافته است.

وزارت ارشاد می‌تواند ما به التفاوت این مبلغ را بپردازد.

وی اظهار داشت: ایجاد صندوق اعتباری نویسندگان، هنرمندان و خبرنگاران گاهی مثبت از سوی وزارت ارشاد است. امور بیمه در محل این صندوق انجام می‌گیرد. در این محل وام بدون بهره و کارمزد نیز داده می‌شود. اما شرایط گرفتن وام دشوار است و موافقت معاونت فرنگی وزارت ارشاد لازم است. پس از موافقت این نهاد، درخواست در نوبت قرار می‌گیرد.

آژند خاطرنشان کرد: نویسندگان باید برای گرفتن وام سفته و چک ضامن وام، هریک به اندازه مبلغ وام را به ودیعه بگذارند و ضامن نیز باید فتوکپی جواز کسب خود را نیز در اختیار این نهاد قرار دهد.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: نویسندگی ، وام ، ادبیات ، آژند ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار